Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Mayıs '09

 
Kategori
Gelenekler
 

Hayır cemiyetleri-2

Hayır cemiyetleri-2
 

Afiyet Olsun! Yetmezse destekliyelim Hacı Dayı!


Gelelim düğünlere.
Ah şu düğünler, sünnet cemiyetleri…
Düğünlerde, sünnetlerde hediye olarak herkes çoğunlukla “küçük altın” götürür. Giden altınlar listelere yazılır. Getirilen ve getirilmeyen altınlar kontrol edilir. Kısacası karşılıklı olarak, ”semer” değiştirilir. En sonunda herkes kendi semerini kullanır. Herkesin yediği içtiği kâr. Akrabaların birbirlerine götürdükleri hediyeler “büyük altın, bilezik veya ev eşyası” olabilir. Diyelim biri sizin sünnet cemiyetinize geldi. Size “küçük altın” getirdi. Sizde o kişinin cemiyetine önemli bir işiniz oldu, gidemediniz veya unuttunuz. Sonuç ne olur? Ne dersiniz?

Şöyle olur efendim. (Bu yazdığım gerçektir)
Telefon çalar. Fatma Abla telefonu açar.
-Alo iyi günler. Üsin ağabeyin evi mi?
-Evet. Kim aramıştı?
-Abla tanımadım mı? Ben Cemile, Hacı İsmil’in gızı.. Çan’dan arıyorum.
-Allah cezanı vermesin gız. Sesini tanıyamadım birden.
-Napıyon Cemile? Hayrola. Bişi mi oldu? Sen bizi aramazdın!
-Ya abla benim herif Üsin ağabeyle görüşcekti. İlle de sen görüş dedi.
-Ne gonişcin benim herifle Cemile? Garı garıya biz görüşem.! Herifleri bu işe garıştımiyem.!
Ya abla yanış annama, kusura bakma. Biz sizin sünnete gelmiştik ya…
-Eeee ni va bunda.!? Gelçiniz tabi..!
-“Küçük altın” getirmiştik..!
-…!?!
-Eeee..! ne olmuşkine?
-Siz bizim sünnete gelmediniz. Altını da getirmediniz. Biz evde hesap ettik. Kim getirdi, getirmedi diye, götürdüğümüz altınları. Getirmeyenlerin içinde sizinde adınız var. Benim herif çabuk iste altını didi. Valla benim bi suçum yok bu işte… Benim Herif, ile de tutturdu, size sünnette getirdiğimiz altını istiyo. Eve kömür alcakmış. Cep telefonunu mu yenilicekmiş ne. Ben anlamam diyo. Hemen göndersinle yoksa garışmam diyo...
-Tamam. Cemile tamam. Sizin oraya ilk gelenden altınınızı göndereceğiz.
-Ya abla kusura bakma. Ben istemiyom. Gocam istiyo. Gözüm çıksın baa...
-Tamam anladık. Gonuşup gonuşup çarşafa dolanma, gönderciz işte... Eyi günler.
…?

**

Yaptığı cemiyet sonunda; şu kadar altın toplarsak, modeli eski olmayan bir taksi alırız. Şu kadar altın götürdük. Şu kadar altın gelecek diye hesap edenler bile var.
Bütçeler ve umutlar cemiyetlere, çocuğun pipisine bağlandı. Sonu hayırlı olur inşallah.
Doğal olarak, erkek çocuğu olmayanlarda umudunu, "Hatim Cemiyetlerine" bağlıyor.

**

Bu cemiyetlerde, “Akıl almayacak kadar, savurganlık ve israf” yapılıyor. Elalem bizi ayıplamasın diye her çeşit harcama yapılıyor. Sonunda da, ”Hesap bilmeyen kasap, ne bıçak bırakır nede masat” muhabbeti cemiyet sahibine keman çaldırıyor. .
Yenice’deki “HAYIR” cemiyetlerini sayacak olursak: “Köy” hayırları, “Hacı” hayırları, ”Kırk” hayırları, ”Yedi” hayırları, ”Hatim” hayırları, ”Sünnet” hayırları var. Yakında bunlara ”Yaş Günü” hayırlarda eklenebilir. Benim başka bilmediğim “Hayırlar’da” olabilir.
Yöremizde zaman zaman şöyle söyleyenleri de görebilirsiniz.
-Arkadaşla ! En eyi hangi ”Hayır” diye bana sorasanız, hemen sölim. Hacı hayrı, kırk hayrı ve de yedi hayırları”. Masrafsızzzzz kardeşim. Hediyesi yoook, mediyesi de… Gidiyosun. Yörük tüfi gibi sıklıyosun keşki, pilafı. Atıyon taskebabını. İçiyon hoşafı. Offfff... Deyme keyfime... Yıkıyo len sünnetle, hatimle bizi. Altın götüre götüre elde avuçta bişi kalmıyo… Para mı yete yav. Zaraflara altın parası ödemekten evin yolunu şaşırdık ya...

Bak aklıma geldi. Size de sölim. Gurnaz olun olum. Tilki olun tilki. Hediye olarak para götümicin, ben para mara götürmen. Paranın değeri düşüyo. Altın götürcin, yerine altın getircekle.. Altın bugün on lira, yarın yirmi lira… Para olaraktana 10 lira götürcen, on lira getircekle. O zamana kada 10 lira pul.... Yemem ben bunu olum... Gurnaz olacan, gurnaz..hehehe....Borsacı olcin olum. Döviz möviz işlene gafa yorcin…Pari ezdirmicin.Para ezildimi. Sende gidesin güme…Hehehehe…Çog gonuştum len. Gaveci bi çay yolla bakim…

**

Ulen arkadaş. Bütün hayırları baharın, ağustosun ortasında yapıyola. Hergün on tene hayır. Hangisine gitcin len. Birine gidiyon, azcık yiyon. Ötekinde yiyon, olmuyo kardeşim. Hayırları bi takvime balicin. 365 gün hayır olcek. Evlede de aş yapma luzum galmaz gali. Asçin eve bir hayır takvimi. Bu malle benim. Öteki malle senin. Gez bubam gez. Yi bubam yi. ”Deli Şakir” gibi nerde hayır va bilcin. Gezcin durcin. Etsiz yortluhamır yimicin gali.

Bu yazı fazla oldu. Ben gidiyom, Kışlala Mallesine. Bi hacı hayrı va. Gidim atıverim taskebabını. Aşama evde yingenize zahmet vermiyim. Bi poşetede biraz pilav alır, eve götürüm. Bu günüde gurtarmış oluruz bölecene.

Hadin size eyi günle…

 
Toplam blog
: 420
: 1641
Kayıt tarihi
: 19.12.08
 
 

1957 Çanakkale/Yenice doğumluyum. Öykü ,deneme, şiir yazarım. Yazdığım bir çok şiirin bestesini d..