Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Ocak '07

 
Kategori
İnsan Kaynakları
Okunma Sayısı
834
 

Hep bana hep bana

Hep bana hep bana
 

Yaptığınız yada sizden istenen işlerde “Bunun bana faydası ne?” diye düşünür müsünüz? Yada şirket olarak bir şey yapmadan önce faydayı nasıl değerlendirirsiniz? Aslında bu söz hem kişilerin hemde organizasyonların motivasyonu için uzun süre kullanılmış ve hala da kullanılan bir taktiktir.

Çünkü buradaki amaç kişinin kendisi için bir şeyler bulduğu sürece daha motive olacağı ve daha iyi iş çıkaracağının düşünülmesidir. Tabiki bu düşünce bir yandan kişinin kendi kişisel beklentilerinde net olması, hedeflerinin olması anlamına gelir. İşte bu noktada insanların ne istediklerini bilmemeleri yada kendileri için doğru olanın ne olduğunu bilmemeleri ile karşılaşırsınız. Eğer kurumsal hedefler ile kişisel hedefleri bir noktada buluşturabilirseniz işte o noktada gerçek bir gayret ve verim yakalanabileceği görüşü yaygındı.

Ama sadece bunun insanları motivasyon etmediği görüldü. İnsanlar, başkalarının yada kendilerini ait hissettikleri şeylerin iyiliği içinde motive oluyorlardı. Bir annenini çocuğunu korumak için ona gövesini siper etmesi, bir askerin çarpışmaanında üzerine gelen mermilere doğru koşması, bir itfaiyecinin yanan bir eve girip birilerini kurtarması.

Biraz daha iş hayatına dönersek, bazı dönemlerde şirketin küçülmesi, ofisin taşınması vb. gibi işleri yaparken bulursunuz kendinizi. Burada belirtmek istediğim şey eğer işin her noktasında “bana faydası ne?” düşüncesi hakimse, bu ve yukarıda örnek verdiğim işlerin yapılmasında ciddi dirençlerle karşılaşılabilir. Hatta "Bu ülkenin neye ihtiyacı var?" yazımda belirttiğim davranış kalıplarının önündeki en büyük engel belkide bu düşünce.

Kurumlarda kişisel beklenti ve fayda kaygılarının ön plana çıkmasının getireceği olumsuz durumları değerlendirmeniz gerekir. Özellikle şirket içi rekabeti körükleyerek gerilimi ve buna bağlı olarak ilerlemeyi hızlandırmaya çalışan kurumların bunu dikkate almaları gerekir.

Kişisel faydayı kullanarak motive etmeye çalışanlar kişileri soru sormaya teşvik ederler. Hemen hemen her soruya onların faydasına olacak ifadelerledolu yanıtlar verirler. Fakat burada atlanılan şey kurum içi değerlendirme yada ödüllendirmede kendisine sağlayacağı fayda için değil şirket için sağlayacağı faydanın dikkate alınacağının altının çizilmesidir.

Eğer organizasyon içerisinde “bana faydası ne?” kültürü yaygınlaşmışsa “patron yada lider” in “fayda tanımı” önem kazanır. Çünkü onun fayda beklentisi şirketin yapılanması ve yapması gerekenlerin ne olduğunu gösterir. Bu bir anlamda “siniklik” politikası gütmek anlamına gelir. Çalışanlar sinmiş, tamamen patronun istekleri yerine getirilmekte, fayda-zarar analizi yapılmamaktadır. Şirket patronun oyun alanı olmuştur.

Ben internet konusunda çalıştığım için birçok yazılımcı arkadaş ile çalıştım. Fakat ne varki bu yazılımcı arkadaşlar içerisindeen başarılı olanlar bilgisayar mühendisi olmayıp bu işi hobi olarak yapan kişilerdi. Buada bilgisayar mühendisleri işlerini iyi yapmıyorlar demek istemiyorum yanlış anlaşılmasın. Fakat bir işi severek ve hobi olarak yapan kişinin branşının ne olduğu farketmiyor çünkü kendi kendini motive eden bir yapısı oluyor.

Son olarak “Bana faydası ne?” sözünü değiştirip “Bize faydası ne?” diyelim. Böylece daha sağlıklı bir yol seçmiş oluruz. Sadece benciller “hep bana hep bana” felsefesini savunurlar.

Resim: Jeff Widener/AP

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

O Halde İK Maceralarımı Anlattığım Bir Yazı Yazayım da Daha İyi Anlaşılsın Durumun Vahameti.! Hem de Uzun Uzun Anlatayım, Yapılanmakta Derken Gelişimlerini Tamamlayamadıklarını Kastettiğim Hakkında Bir Anlatı Yazacağım..Lütfen Takip Edin, Siz de Kalın Sağlıcakla..

SourBaby 
 01.04.2007 18:28
Cevap :
Merakla bekliyorum, sağlıcakla kalın  02.04.2007 8:20
 

Ben de Bu Konuya İlişkin Olarak Şayet Bu Yazıyı Okuyan İnsan Kaynakları Çalışanları Olur İse , Onlara Personel Seçimlerinde Kişileri Sadece Branş Alanları ile Değil, İlgi Alanları ve Emek Harcadıkları Uğraşları ile de Değerlendirmelerini Tavsiye Ediyorum. Bu Yorumu da Yüzlerce Mülakata Katılmış Biri Olarak Yapıyorum, İnsan Kaynakları Firmalarda Henüz Yeni Yeni Yapılanmakta Olan Bir Birim ve Bu Süreçte İK Çalışanlarının da Hatalar Yapmaları Doğaldır Fakat Daha Gayretli Olmaları Gerekiyor.İnsan Kaynakları Sadece Adayları Telefonla Arayıp Adres Vermek ve Bilgileri Kaydetmek Değildir, Daha Duyarlı Olmaları Gerekiyor..Mesele Ben Bir Şirketi Tanımak İçin Önce İK Birimine Telefon Açarım ve Anlarım O Firmanın Rengini.!!

SourBaby 
 31.03.2007 20:33
Cevap :
Eskinin personel müdürlüğü daha sempatik bir isimle insan kayakları adını aldı aslında ve hep vardılar. Sadece skiden şirketin en asık yüzlü iki biriminden biriydiler(muhasebe diğeri) Fakat zamanla insanın kıymeti ve insanlara verilen değer arttıkça kabuk değiştirip bugünkü hallerini aldılar. Artık bundan 10 yıl öncesini bilen biri olarak gerçekten ilerleme kaydedildi diye düşünüyorum. Sağlıcakla kalın  31.03.2007 20:43
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 578
Toplam yorum
: 604
Toplam mesaj
: 105
Ort. okunma sayısı
: 5233
Kayıt tarihi
: 23.06.06
 
 

Superonline danışmanlık, İktisat Bankası' nda ilk palm bankacılığı uygulaması, 5 yıl Garanti E-Ticar..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster