Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Haziran '07

 
Kategori
Ben Bildiriyorum
Okunma Sayısı
1081
 

Hepimizin mutlaka bilmesi gereken hakları!

Hepimizin mutlaka bilmesi gereken hakları!
 

Maalesef birçoğumuz kanunların biz tüketicilere verdiği haklardan haberdar değiliz. Hayata karşı duyarsızlığımızın uzantısı mıdır nedir; en az, alanımıza ve alanımızdaki gelişmelere karşı duyarsızlığımız (!) kadar duyarsızız haklarımıza… Tabii bu durum, alanımız adına sergilenen cüretkar hamlelerden daha da cüretkar girişimlerle karşılaşmamıza neden oluyor… En saygın zannedilen firmalar bile, tüketicilerine verdikleri hakları gaspa, sırtından milyonlar kazandıkları kart kullanıcılarını yıllık haraca bağlamalara ve ali cengiz oyunlarıyla elini vatandaşın cebine atma amacı güden görüşme tarifeleri oluşturmaya yönelebiliyor…

Bu hafta birçoğumuzun ürün yada hizmet aldığında karşılaştığı yada karşılaşabileceği aksaklıklar karşısında kanunlarca korunan önemli haklarımıza değineceğiz. “4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” hükümlerince korunan haklarımıza göre; aldığımız herhangi bir ürün, satışı sırasında belirtilen performansı göstermemesi ya da ilk bir ayda arızalanması durumunda, ürünü satın aldığımız tarihten itibaren otuz gün içerisinde satıcıya bildirdiğimizde, ürün bedelinin iadesini ya da ürünün misli ile değiştirilmesini taleb edebiliyoruz. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği talebi yerine getirmekle yükümlüdür.

İmalatçı veya ithalatçılar ithal ettikleri veya ürettikleri sanayi malları için Bakanlıkça onaylı garanti belgesi düzenlemek zorundadır. Bu nedenle aldığınız ürünün garantili belgesinin olup olmadığına mutlaka dikkat ediniz ve garanti belgesini satıcınıza onaylatmayı unutmayınız. Zira garanti belgeniz, firmanızın satış sonrası hizmetlerini garanti altına almaktadır.

Aldığınız ürün garanti süresi içerisinde arıza gösterdi ve size en yakın servisinize müracaat ettiniz. Fakat günler geçmesine rağmen ürününüzden haber alamadınız. Paniğe kapılmanıza gerek yok. Ürününüzün misli ile değiştirilmesi taleb edebilirsiniz. Genellikle 30 iş günü olan (garanti belgelerinde belirtilir) azami tamir süresi aşıldığında, tüketici ürününün misli ile değiştirilmesini ya da ürün bedelinin iadesini taleb edebilir. Satıcı (imalatçı veya ithalatçı) bu talebi reddedemez.

Aldığınız ürün garanti süresi içerisinde arızalandı ve servisinize müracaat ettiniz. Azami tamir süresi dolmadan ürününüz tamir edilerek size ulaştı. Fakat kısa bir süre sonra tekrar aynı arızayı gösterdi. Bu durumda da ürününüzün misli ile değiştirilmesini taleb edebilirsiniz. Alınan ürünün, garanti süresi içerisinde sık arızalanması nedeniyle maldan yararlanamamanın süreklilik arz etmesi halinde yine ürününüzün misli ile değiştirilmesini taleb edebilirsiniz. Maldan yararlanmanın süreklilik arz etmesi, genellikle (garanti belgesinde belirtilir) aynı arızanın garanti süresince ikiden fazla, farklı arızaların ise garanti süresince dörtten fazla meydana gelmesidir.

İmalatçı yada ithalatçı firmalarınızın bu taleblerinizi karşılamamaları durumunda tüketici mahkemelerine müracaat edebilirsiniz. Davalarınızı kazanma olasılığınız neredeyse yüzde yüze yakındır. Nitekim yakın zamanda benzer bir davada verilen mahkeme kararı sitemizde de yayımlanmıştır(1).

Burada en sık karşılaşabileceğimiz önemli konulara değinerek “4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun”unu özetinin özetini verdik. Unutmayınız ki, bizler ne kadar bilinçli olur ve haklarımızı ararsak, firmalar da o kadar kaliteli ürün ya da hizmet sunmak zorunda kalacaklardır. Bu nedenle ilgili kanunun tamamını incelemenizi öneririm.

Umarım aldığınız ürün yada hizmet karşısında yukarıdaki durumlarla karşılaşmazsınız. Fakat karşılaştığınızda da hakkınızı aramanızın bilinçli toplum oluşturma adına çok önemli adım olacağını unutmamak gerek, ne dersiniz?...
_______________________________________________
(1) http://www.rehberlikportali.com/Haber.asp?ID=6876
(2) http://www.rehberlikportali.com/Yazi.asp?ID=1079

________
Daha Fazlası İçin www.sinancagiran.com

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 157
Toplam yorum
: 488
Toplam mesaj
: 39
Ort. okunma sayısı
: 11993
Kayıt tarihi
: 22.08.06
 
 

1996-2000 Ondokuz Mayıs Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü, Psikolojik Danış..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster