Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Eylül '09

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Hiç kimse kansere yenik düşmez!

Hiç kimse kansere yenik düşmez!
 

Görsel: Hürriyet gazetesi.


Ağzımızdan çıkan sıradan sözlerin çevremizi nasıl etkilediğini hiç düşünür müyüz?

O sıradan sözler, sıradan gibi gelen ifadeler çevremizde fırtınalar yaratabiliyor. Bunu hiç farkında olduk mu acaba?

Çocukken oynadığımız bir oyun vardı:

Bir arkadaşımızı işletmek için, aynı gün içinde “hasta mısın?” diye defalarca sorardık.

Sabahtan başlanan oyun öğlen saatlerinde sonuç verir ve arkadaşımız kendisini hasta hisseder, okuldaysa izin alıp eve gitmeye kalkardı. Oyunu kendisine açıkladığımız zaman bile bize inanmaz ama hastalığına inanırdı.

Bunun tam tersini de yapardık. O gün kötü olduğu her halinden belli olan (özellikle kız arkadaşlarımıza) “bu gün ne kadar güzelsin” derdik. Bir-kaç saat içinde oyun sonuçlanır, güne kötü başlayan arkadaşımız eski neşesine ulaşırdı.

Karşı komşumuz Sadiye teyzeyi yıllardır muzdarip olduğu ses kısılması hastalığından da “Avrupa’dan gelen ilaç” diye verdiğim kahverengi bonbon şekeri ile tedavi etmiştim.

Bunları basit bir oyun gibi oynardık, ama o oyunla sözcüklerin gücünü de öğrenmiş olduk.

Siz de şöyle bir düşünürseniz sıradan sözcüklerinizin insanların hayatı üzerinde nasıl etkiler yarattığını da göreceksiniz.

Burada şunu söylemek istiyorum:
Konuştuklarınıza, yazdıklarınıza dikkat edin... Sıradan bir sözünüzle bir insanın hayatını cehenneme çevirebilir, başka bir insanı da cennette yaşatabilirsiniz.

Özellikle söyledikleri, yazdıkları küçük ya da büyük kitlelere ulaşan insanlar çok dikkatli olmalılar.

Örneğin; gazeteciler...

Hürriyet gazetesin internet sayfasında bu gün bir başlık gördüm. Sayfanın tepesinde herkesin gözüne sokar gibi yazılmış.

KANSERE YENİK DÜŞTÜ...

Kimin düştüğünü, nasıl düştüğünü yazıya tıklayınca anlayabiliyorsunuz.

Gazeteci arkadaşlara soruyorum:

Bu haber Patrick Swayze’ nin ölüm haberi değil midir?

Başlık olarak kansere yenik düştü mü demek gerekir, Swayze öldü mü demek gerekir?

Sayfada en dikkat çeken yere kansere yenik düştü başlığını koymanın, kanserle mücadele eden başka bir insanı nasıl etkileyeceğini hiç düşündünüz mü?

Bunu anlamanız için kendinizin ya da bir yakınınızın kanserle mücadele ediyor olması gerekmiyor. Sadece kitlesel haberleşmede çalışan bir insan olarak sözcüklerin gücünü çok iyi bilmeniz gerekiyor.

Kimse kansere yenik düşmez. İlla ki yenildi demek gerekiyorsa ölüme yenik düştü diyebilirsiniz, ki, bu da çok yanlış bir ifadedir.

İnsan olarak ölümle maç yapmıyoruz ya da tavla oynamıyoruz.

Daha önce Milliyet Blog’ da Şadıman Şenbalkan da bu konuya değinmişti.

Aynı dönemlerde ben de gazetelere, televizyonlara ve RTÜK’ na “lütfen kanserden öldü demeyin” diyerek bir izleyici dileğini iletmiştim. Hiç birinden yanıt gelmedi.

Oysa istediğim şey biraz duyarlılıktı.

Bu duyarlılığı istememin nedeni, özellikle bu hastalıkla mücadele eden insanlar için moralin çok önemli olduğunu bilmemden kaynaklanıyordu.

Örneğin meme SEA ile mücadele eden bir insanın televizyonda “falanca kişi yıllardır mücadele ettiği meme kanserine yenildi” ifadesini duyduğunda neler hissettiğini düşünebiliyor musunuz?

O insanın bir anda nasıl çöktüğünü hiç gördünüz mü?

Görmek ister misiniz?

İstemezsiniz elbette. Ben de istemezdim.

Ama sayenizde defalarca gördüm.

Ölen ünlü bir kişinin hangi hastalıktan öldüğü çok mu önemli? Bu haberde önemli olan şey kişinin ölmesi mi hastalığı mı?

Ama haberi eksik vermeyelim diyorsanız bunu laf arasında geçiştirebilirsiniz.

Televizyonda hastaların gözlerinin içine bakarak “falanca kişi yıllardır mücadele ettiği kansere yenik düştü” diyerek lafa başladığınızda bu sözlerle ne fırtınalar yarattığınızı lütfen bir kez olsun düşünün.

Bu fırtınanın bir gün sizi de etkileyebileceğini hiç unutmayın.

Hiç kimse kansere yenik düşmez. Sadece “bir nedenle” vefat etmiştir.

Hiç bir şeye yenilmemiştir. Neden ne olursa olsun bir gün herkes (yenilgiyse eğer) bu yenilgiyi tatmıyor mu?

Bir kez daha söylüyorum:

Konuştuklarınıza, yazdıklarınıza dikkat edin... Bir sözünüzle bir insanın hayatını cehenneme çevirebilir, başka bir insanı da cennette yaşatabilirsiniz.

Bunu hiç unutmayın ve lütfen bundan böyle KANSERDEN ÖLDÜ DEMEYİN!

Kanserle mücadele eden ve morale ihtiyacı olan insanlara bu kötülüğü yapmayın. Lütfen!

Ben bu günlüğü yazarken bile acaba moral bozar mıyım diye endişe ediyorum.

Oysa biliyorum ki her kişide hastalık farklı seyreder ve kanser olan herkes ölümcül hasta değildir. Bu hastalıktan ölenden daha fazla kurtulan kişi vardır.

Ama yine de yazarken rahatsız oluyorum. Aynı rahatsızlığı herkesin duyması dileğiyle...




Not:
Bu konuda duyarlılık gösteren arkadaşlardan da RTÜK, gazeteler ve televizyonlara mail atarak bu tepkiyi vermelerini ve kamuoyu oluşturmalarını rica ediyorum.

 
Toplam blog
: 90
: 2099
Kayıt tarihi
: 27.05.07
 
 

Yaşayacağım yıllar yaşadıklarımdan daha az... Öyleyse "adam gibi yaşamalı" diye düşünüyorum. Kola..