Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Mayıs '18

 
Kategori
Psikoloji
Okunma Sayısı
51
 

Hiç Susmayan İç Sesimiz

İçimizden gelen sesler her zaman bizim iyiliğimize mi çalışır? Gerçekten sürekli “yapabilirsin,hadi,sakinleşmelisin,kendini toparla artık” gibi motive edici cümleler mi kurar? Zaman zaman içimizden gelen seslerin bizi korumak için olduğunu,doğruyu ancak iç seslerimizle bulabileceğimize inanırız. Peki ya modumuzu aşağıya çeken, pek de iyi hissettirmeyen o kötü seslere ne demeli?

 

“Kişinin dışındaki engeller,içindekilerle karşılaştırıldığında hiç kalır “

İçimizdeki kötü sesler de gerek özgüvenimiz,kendilik algımız gerek ilişkilerimiz, iş hayatımız,sosyal ilişkilerimiz gibi birçok alanda bize engeller sunar. Ancak içimizdeki sesleri tanıdığımızda neler olup bittiğini anlayabilir ve hayatımızdaki aksaklıkları düzeltmek için bazı çözümler arayabiliriz.

 

İç sesler bir anda,otomatik olarak zihnimizde belirirler.

Çok keyifli bir anınızda ya da yolda sakince yürürken, sabah uyanır uyanmaz ya da çok önemli bir işin ortasında bir anda zihnimizde olumsuz bir düşünce belirir ve aniden kötü hissederiz

 

Beliren olumsuz düşüncelerin ardından anlayamadığımız bir gerginlik ya da öfke hissederiz. Bu öfke kendimize ya da başkalarına yönelik olabilir.

 

Geldiği gibi gitmeyen olumsuz düşünceler sizi öyle kıskıvrak yakalar ki kendinizi bir anda olumsuz bir dolu senaryo yazarken bulursunuz. O kadar detaylı ve canlı senaryolar üretirsiniz ki gerçekten yaşamış gibi dehşete kapılırsınız.

 

Otomatik gelen olumsuz düşünceler, kurduğunuz senaryolarla birlikte vücudunuzda terleme,kalp atışlarının hızlanması,kasılma gibi fizyolojik belirtiler doğurabilir.

 

Zihninizde beliren olumsuz düşünceler gibi böyle senaryolar yazmanız da öğrendiğiniz bir şeydir. Yani kimse doğuştan kendisini kötü hissettirecek eleştirel bir iç sesle doğmaz dolayısıyla iç seslerinizi kontrol etmeyi öğrenebilirsiniz.

 

Gerçek olan ya da olmayan durumları öylesine abartır ki bu size aşırı stres ve kaygı hissettirir. Örneğin,iş yerinde sunumunuzun beğenilmeyeceğini düşünmek eğer yeteri kadar hazırlanmadıysanız gerçekçi bir düşünce olabilir ancak “kesin beni çok eleştirilecekler,rezil olacağım,beni kovacaklar!” gibi bir düşünce abartılıdır ve durumu olduğundan kötü gösterir.

 

Olumsuz iç sesiniz,sizi öyle bir ağına düşürür ki kendinize acımanıza sebep olur.Size çaresiz ve bir zavallı olduğunuza inandırır adeta, hiçbir şeyi yeteri kadar iyi yapamamışsınızdır,işiniz,eşiniz,çocuğunuz için hayal kırıklığısınızdır,zaten bu dünyada neyi becermişsinizdir ki! İç sesiniz sizi çok kolay etkisi altına almayı becerebilir..

 

Ve olumsuz iç seslerimizin en büyük özelliği de aşırı genellemeci olmalarıdır. O gün bir şeyi halledemezsiniz ve beceriksizin teki olduğunuzu düşünürsünüz.Tek bir hatada bütün iyileri silebilirler.

 

 

Olumsuz iç sesleri susturmak için önce her olumsuz düşüncenize aklınıza geldiği anda odaklanmaya çalışın,gerekirse yazın.Ne yaparken,günün hangi saatinde hangi düşünce belirdi zihninizde ve ne hissettiniz.

Daha sonra fark ettiğiniz bu iç seslerin doğruluğu üzerinde biraz kafa yorun.

 

Örneğin, “Beceriksizim”. Beceriksiz olduğum durumlar neler,en son ne zaman beceriksiz gibi hissettim,beceriksiz olmadığım ve iyi şekilde sonlandırdığım hangi işler var, gerçekten beceriksiz sözünü hak ediyor muyum?

 

Son olarak da olumsuz sesleri olumlularla değiştirmeye çalışın. Aklınıza o an “rezil oldum” gibi bir düşünce varsa bunun sizin olumsuz iç sesiniz olduğunu ve sizi aşağıya çekmek için orada olduğunu fark edin,onun oyununa gelmeyin ve bunun basit bir kaza olduğunu düşünün.

 

Olumsuz otomatik düşünceler çocukluk çağımızdan kalma onay ihtiyacından,yeteri kadar görülmemiş,takdir edilmemiş olmaktan,ancak belirli şartları yerine getirirsek sevileceğimize inandığımızdan gibi birçok çeşitli sebeplerden öğrenip içselleştirdiğimiz düşüncelerdir dolayısıyla çok kolay üstesinden gelinemeyebilir,belki sandığınızdan daha çok zaman alabilir ama değiştirilebilir ve hayatınızdaki etkisi azaltılabilir.

 

Eğer iç seslerinizle başa çıkmakta zorlanıyorsanız,sürekli mutsuz,huzursuz hissediyorsanız mutlaka bir uzamandan yardım alın.

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 8
Toplam yorum
: 1
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 140
Kayıt tarihi
: 17.07.17
 
 

Psikolog Nihan Arda Alpman (Bireysel terapi, çocuk ve ergen terapisi, oyun terapisi) Yeditepe Üni..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster