Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Nisan '15

 
Kategori
Sağlık
Okunma Sayısı
386
 

Hipertansiyondan korunma

Hipertansiyondan korunma
 

Hipertansiyon


Kimi insanlar tarafından zor durumlardan sıyrılma yöntemi olarak da kullanılabilen "Tansiyonum yükseldi." cümlesi , çoğu zaman da hayatî tehlikeler barındıran hipertansiyonun bir göstergesidir.
 
Öncelikle tansiyon nedir , neden yükselir , kaçın üzerine çıktığı zaman hipertansiyon olarak adlandırılır buna bir değinelim.
 
Tansiyon , atardamarların içindeki kan basıncını ifade eder. Kalbin kanı vücuda atarken kullandığı güce büyük tansiyon (sistolik basınç) ; kalbin kan akımı bittikten sonra damarlarda oluşan durgun basınca küçük tansiyon (diastolik basınç) denir.
 
Büyük tansiyonun 140 , küçük tansiyonun 90 üzerine çıkması (Tansiyon > 140/90 mmHg) hipertansiyon olarak adlandırılır.
 
Hipertansiyona neden olan onlarca hastalık/faktör vardır. Böbrek hastalıkları , iştah kesiciler , depresyon ilaçları , romatizmal ağrı kesiciler , kalp hastalıkları , şeker hastalığı , tiroid hastalığı, hormon ilaçları , kortizon , grip ilaçları , obezite , yüksek kolestrol bunlardan bazılarıdır.
 
Artık her 5 kişiden birinde hipertansiyon var. Peki , hipertansiyondan korunmak için neler yapmalıyız ve nasıl beslenmeliyiz ?
 
SİGARAYI BIRAKIN !
 
Her sigara içiminden sonra , 30 dk kadar kanın atardamara yaptığı basınçta yükselme meydana gelir. Sigara , vücudun yağ profilini bozar , insülin direncini arttırır , damar yapısına olumsuz etkileri nedeniyle damarların genişlemesi azalır. Damarın genişlemesi azalırsa da içerideki kanın damara yaptığı basınç artar , yani tansiyon yükselir.
 
KİLONUZU KONTROL ALTINDA TUTUN !
 
Hipertansiyonu olan şişman kişilerde şeker hastalığı ve inme(felç) oranı yüksektir. Şişman birinin 1 kg dahi vermesiyle kan basıncında yaklaşık 1.5 mmHg azalma sağlanabilir.
Kilo kontrolüyle birlikte egzersiz de yaparsanız , kan basıncında daha da düşme elde edersiniz , bu sizin için iyi bir girişim olur.
 
Beden kitle indeksinizin (BKİ) 27 ve üzerinde olması ile kan basıncı yüksekliği arasında ilişki vardır. Beden kitle indeksinizi kilonuzu boyunuzun karesine bölerek hesaplayabilirsiniz.[Boyunuzu m cinsinden yazın , cm cinsinden değil ; örneğin 70/(1.75*1.75)]
 
TUZ ALIMINI KISITLAYIN !
 
Hipertansiyonu olan hastalarda günlük tuz alımını 4.7 - 5.8 gr olarak sınırlandırırsanız sistolik kan basıncında(büyük tansiyonunuzda) 2.5 mmHg düşme sağlayabilirsiniz.
 
Günlük tuz tüketiminde 6 gramı aşmayın. Ancak şunu kesinlikle unutmayın , sadece yemeklerinize tuz koymayarak tuz kısıtlaması yapmış olmazsınız! Tuzun büyük bir kısmını işlenmiş gıdalar ile de alıyorsunuz (cips,kraker,bisküvi vs). O yüzden bunu da göz önünde bulundurarak hareket etmelisiniz.
 
Ayrıca tuz kısıtlaması yaparsanız , kullanmış olduğunuz tansiyon ilaçlarının da etkisini arttırmış olursunuz.
 
POTASYUMDAN ZENGİN BESLENİN !
 
Potasyum , damar direncini azaltarak damarın genişlemesini sağlar ve bu sayede kanın damara yaptığı basıncı arttırır. Potasyumdan zengin taze sebze ve meyvelerle beslenirseniz sistolik kan basıncında 4.4 mmHg , diastolik kan basıncında 2.4 mmHg´lık bir düşüş sağlayabilirsiniz.
 
Potasyumdan zengin besinler : Fasulye , patates , ıspanak , mercimek , mantar , pancar , kuru kayısı , yağsız yoğurt , domates , havuç , greyfurt ...
 
ALKOL KULLANMAYIN !
 
Alkol , tansiyon ilaçlarının etkisini azaltır ve felç riskini arttırır.
 
NASIL BESLENMELİSİNİZ ?
 
Vejeteryan bir diyet uygularsanız 6 hafta içerisinde sistolik kan basıncında 5 mmHg´lık bir düşme sağlayabilirsiniz.
 
Omega 3 alımıyla sistolik kan basıncında 3 mmHg´lık bir düşüş sağlayabilirsiniz.
Kafeinli içeceklerden uzak durun! Kafein alımı bir kaç saat süreyle kan basıncını 5-15 mmHg kadar yükseltir! 
 
Taze sebze,meyve ve lifli gıdalarla beslenin.
 
C vitamininin kan basıncını düşürdüğüne ilişkin araştırmalar var fakat kesin bir kanıt yoktur.
Uygun diyet için beslenme uzmanından yardım almalısınız.
 
YÜRÜYÜŞ YAPIN , AĞIRLIK KALDIRARAK ÇALIŞMAYIN !
 
Düzenli egzersiz yapan hipertansiyon hastalarında sistolik kan basıncında 4-8 mmHg´lık düşme sağlanabilir.
 
Haftada en az 3-4 defa hedef kalp hızının %60-70´ine ulaşacak hızda 30-45 dk tempolu yürüyüş yapmalısınız.
 
İtme-çekme-ağırlık kaldırma gibi egzersizler kan basıncında yükselmeye neden olduğu için kesinlikle hipertansiyon hastalarına önermiyorum.
 
Kan basıncını düşük/optimum/yüksek düzeyde tutmak sizin elinizde , sağlıklı günler dilerim.
 
Stj. Hemşire Emir AVŞAR

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 10
Toplam yorum
: 3
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 295
Kayıt tarihi
: 12.08.12
 
 

İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı. ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster