Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Eylül '08

 
Kategori
Ekonomi - Finans
Okunma Sayısı
2248
 

Hisseler de pazarlanır...!!! Aman dikkat...!!!

Hisseler de pazarlanır...!!! Aman dikkat...!!!
 

Borsa öylesine enterasan bir ortamdır ki, burada yatırımcıların yegane amacı ucuza aldıkları hisseleri pahalıya bir başkasına satabilmektir... Tek amaç budur, bu amaç er veya geç gerçekleştirilmek istenir ama bu amaç uğruna akla hayale gelmedik yöntemler uygulanır...

Aslında mekanizma çok basit işler... Bir esnaf ta aldığı mallarını, dükkanına getirir ve üzerine bir miktar kar koyarak satmaya çalışır, bu sayede kar elde ederek ticaret yapar... Malını satmak için ise gelen müşterilerine, sattığı malın kalitesinin üstün olduğunu, muadillerinden çok daha iyi olduğunu anlatmak üzere PAZARLAMA yapar...

İşte borsa ortamında da aynı esaslar geçerlidir :

Bir hissenin yatırımcıyı cezbeden özellikleri ve avantajları ne kadar fazla olur ise, o hisseye ilgi o kadar fazla olur... İlginin yoğun olduğu hisseler ise arz-talep prensibinin doğal bir sonucu olarak, talep görerek fiyatları yükselir, değer kazanırlar...

Bir hissenin objektif durumu itibari ile yatırımları, şirket yönetimi ve gelecek için projeleri, açıkladığı ve açıklayacağı blançolarının önemli beklentilere gebe olması doğal olarak hisseyi temeli sağlam, yatırım yapılabilir hisseler grubuna sokabilecektir...

Ancak esas sorun şudur ki ; yatırımcıyı aldatmak ve onu yanıltmak adına yukarıda anlatmış olduğum kriterlerin suni bir şekilde yaratılmasıdır...!!!

Yani gerçek anlamda bir hisseyi cazip kılabilecek özellikler, PAZARLAMA taktiklerinin bir ürünü olarak asılsız haberler ve mesnetsiz reklamlar ile cazip hale getirilmeye çalışılmakta ve o hisseler için yatırımcının iştahı kabartılarak ilgi çekilmeye çalışılmaktadır...

Borsanın ilk yıllarından itibaren bu alemde dönen tüm entrikaları büyük bir cesaret ile yazan Ahmet Reha ÇEVİKEL ‘in BİR BORSACININ SON İTİRAFLARI isimli kitabını hepinizin okumasını gerçekten çok isterim...

Okuyun ki; bu ortamda para kazanmak adına “her şey mübahtır” anlayışı ile ne gibi entrikalar çevrilmekte görebilesiniz... İşte adını ve yazarını verdiğim bu kitap ta MARANGOZLAR olarak adlandırılmış olan tahta yapanların az önce üzerinde durduğum pazarlama yöntemleri bir bir anlatılmakta...

Bu yöntemleri uygulayanlara MARANGOZ lakabının verilmesinin nedeni ; marangozların belli bir fiyata satın aldıkları tahtaları masa-sandalye vs yaparak, yani işleyerek iyi fiyatlara satmalarıdır... Borsanın marangozları da, ucuz fiyata aldıkları hisseleri, bu HİSSELERİN TAHTALARINI işleyerek iyi fiyatlara satmaya çalışırlar...

Bu gibi borsacılar eğer bir hisseyi ucuz fiyata toplamak istiyorlarsa yani ucuza hammadde (tahta) almak isteyen marangozlar gibi davranarak, o hisseyi işleyip iyi fiyatlara satmak istiyorlarsa öncelikle o hisse hakkında çeşitli haberleri yaymaya başlarlar... Esnafların birbirileri ile pazarlıklarına çok defa tanık olmuşsunuzdur... Bir malı alırken, o mal sürekli alıcı tarafından kötülenir, değerinin talep edilenden daha düşük olduğu vs gibi ifadeler ile ucuza alabilmek için sürekli tok alıcı edaları gösterilir...

İşte hisse senetleri için de aynı yöntem geçerlidir... Operasyon yapılmak istenen hissenin öncelikle toplanması gerekmektedir... Yani o hissenin tahtasının yapılması için, marangozlar tarafından işlenecek malzemeye ihtiyaç vardır... Bu malzeme ne kadar ucuza alınır ise o kadar iyi kazanç sağlamak imkanı vardır... Bunun için de o hisseye ilgiyi azaltmak, o hissenin iyi bir hisse olmadığı izlenimini yaratarak, yatırımcıların ilgili hisseyi satmalarını temin etmek gerekmektedir... Portföyünde o hisseyi bulunduran yatırımcıların , elinden bu hisseleri kapabilmek için silah zoru kullanacak halleri yok elbette...!!!

Bunun için asılsız haberler yaymak elbette ki en kolay ve en geçerli yöntem olacaktır....

BEDELLİ SERMAYE ARTIRIMI geliyor...!!!

Şirket ortakları hisse senetlerini satıyor, ORTAK SATIŞI HABERLERİ...!!!

Kötü Blanço açıklayacak, BLANÇO-ZARAR HABERLERİ...!!!

Şirketin borçları nedeni ile iflası istenmiş, haciz gelmiş, ŞİRKET İFLAS YOLUNDA HABERLERİ...!!!

Bu ve bunun gibi haberleri okuyan yatırımcılar ise elbette ki ellerinde ki hisseleri satma yarışına girerler... Satışlar gelir, satışlar geldikçe hissenin fiyatı düşer ve doğal olarak hissenin teknik yapısı bozulur... Hatta satış tarafları iyice şişirilerek, yayılan haberlerin doğruluğuna iyice inandırılır... Destekler kırılır, para çıkışı artar...!!! Ancak ne ilginçtir ki bu haberlere rağmen birileri bu hisseyi alır, yani satışları karşılar... Oysa ki böylesine kötü haberler yayılan, adeta battı denilen bir şirketin hisselerini birilerinin alması ilginç değil midir...? Bu haberlere rağmen, bu hisseye para bağlayanlar deli değil midir...? Hayır ... Aslında onlar hepimizden akıllı olanlardır...!!! Bir noktaya kadar hissenin düşmesine müsaade edip, ardından çaktırmadan bu hisseleri toplayanlar, BORSADA SATARKEN DEĞİL, ALIRKEN KAZANILIR prensibini en iyi bilen ve bu uğurda her şey mübahtır mantığı ile entrikalar çevirmekten çekinmeyenlerdir...

Evet... Gün gelir ve yeterince hisse toplanmıştır... Artık uçuş zamanı gelmiştir... ne yapmak gerek...!!! yine engin pazarlama bilgileri devreye girecek ve dün yapılan reklamların tam tersi yapılmaya başlanacaktır...

YABANCI ORTAK GELİYOR...!!!

ŞİRKET YABANCILAR İLE GÖRÜŞMELERE BAŞLADI...!!!

ÇOK YÜKSEK BEDELSİZ VE TEMETTÜ VERECEK...!!!

ŞİRKET ORTAKLARI MAL TOPLUYOR...!!!

X İSİMLİ SPEKÜLATÖR TAHTAYA GİRECEKMİŞ...!!!

Bunun gibi bir dolu yalan yanlış haberler pompalanmaya başlanır, basının KULİS –TÜYO sayfalarında bu gibi haberler pompalanır... Artık yatırımcıya zehir enjekte edilmiştir... Böylesi haberleri okuyan yatırımcı 5-10 gün önce aynı hisse ile ilgili yazılan çizilen olumsuz haberleri derhal unutup, “dün bu şirket batıyordu, ortaklar mal satıyordu, bedelli geliyordu” haberlerini unutup yeni umutlar ile bodoslama atlarlar hisselere...

Hiçbir muhakeme yapılmaz, dün 2.veya 3. tabandan bile hisselerini satmaya razı olan yatırımcı kardeşim, bugün hisseyi alabilmek için tavan kademelerine emirler yazdırmaya başlamıştır... Kurnaz marangozlar tahtalarını yapmışlar artık pazarlama zamanı gelmiştir... Yayılan haberlerin doğruluğuna inandırabilmek, biraz daha ilgi çekebilmek adına suni alış emirleri ile alım kademelerini şişirir ve yine satış kademelerine daha önce topladıkları malları satış yazarak, bunu bir an da çizerler, 3-4 kademe kaldırarak birkaç defa tavan yaparlar hisseyi... Tavan kademesine çok yoğun alım emirlerini yazarlar, tavan çok sağlam oldu bu hissenin bir iki tavan daha yapması kesindir imajını yaratırlar... Bu arada tavan kademesine bir sonra ki tavan veya tavanları umut eden yatırımcının girdiği emirleri yavaş yavaş değerlendirmek üzere ellerinde ki malları çaktırmadan yedirmeye başlarlar... Bu kurnazlar için en önemli beklenti; hissenin cazibesine kapılarak birbiri ardına alım emirlerini giren alıcılara mal satabilmektir... Bu nedenle belli bir kademe de yoğunlaşan alıcıları gördüklerinde derhal blok satışlar yaparlar... Hazır bekleyen bu kadar iştahlı alıcıyı kaçırmak asla istemezler... Yatırımcının artık kafası karışmıştır... Ne oluyor acaba, hisseden mal mı çıkılıyor, ben de satsam mı ki diye düşünmeye başladığı bir anda, bir bakar hisse yine 2-3 kademe hareketlenmiş... Hayır hayır, ne mal çıkması baksana yine tavana gidiyor, az önce ki satış ürkek birinin satışı olmalı diyip, 3-5 dk önce satmayı düşündüğü hisseye yeni alım emirleri girmeye başlar... Hem de hisse tavana gidiyor beklentisi ile aktif emirler girilir...!!!

Bu şekilde onlarca belki yüzlerce yatırımcı aldatılır ve yüksek fiyatlarla ama çok büyük beklentilerle hisse almaları sağlanır... Sonunda un elenmiş ve elek duvara asılacaktır artık...!!! hisse de sert satışların zamanı gelmiştir, elde ki son mallar boşaltılacaktır... Alım kademelerinin dolu olduğu bir anda, belki de tavan kademesinde yoğunlaşan arzulu alıcılara hiç beklenmedik bir an da apansız satışlar yapılır... Artık evlada zamanıdır, o hisseye birkaç ay uğranmamak üzere bal alınacak başka çiçekler aranmaya başlanır... Bu tuzağa düşen bilinçsiz-eğitimsiz ama gariban-iyi niyetli yatırımcı kardeşim ise ELİMDE KALDI YAZIK...! terennümleri ile bir başka baharı beklemeye başlayacaktır...

Evet dostlarım... Bu açıklamalar ie sizleri bilinçlendirmeye çalışmamız, sizler gibi binlerce küçük yatırımcının cebindekilere göz dikmiş olan üç kağıtçıların hiç işine gelmeyecektir... Bu alemde öylesine büyük entrikalar döner ki bunlar neredeyse şeytanın aklına gelmeyecek cinstendir...

Elinde bulunan hisseleri satabilmek adına basına rüşvet teklif ederek, o hisse ile ilgili çeşitli haberlerin çıkmasını sağlayanlar mı dersiniz...!!!

Muhtelif internet sitelerine kendi adamlarını üye yaparak hisselerin dillendirilmesini , reklamının yapılmasını sağlayanlar mı dersiniz...!!!

Yabancılar lehine alım yapan aracı kurumlarda hesaplar açtırarak oradan yaptıkları alımlar ile “yabancı alıyor” izlenimini yaratanlar mı dersiniz...!!!

Saatler öncesinden 3-5 lot tavandan alım vererek hissenin tavandan açılmasını sağlayıp, yetersiz teknik bilgiye sahip olanları yanıltmaya çalışanlar mı dersiniz...!!!

Ödedikleri çok küçük komisyonların avantajlarını kullanarak, aynı kademe de al-sat yaparak hisse de yapmacık hacim yaratarak hisseye ilgi oluşmasını sağlayanlar mı dersiniz...!!!

Bunları uzatmak ve çeşitlendirmek mümkündür arkadaşlar... Ancak benim özellikle dikkatinizi çekmek istediğim şudur ki ; lütfen her okuduğunuz haberi veya her duyduğunuz hisseyi hemen almaya veya satmaya çalışmayınız... muhakemenizi yapınız, mantığınızı kullanınız... Özellikle son zamanlarda çok popüler bir yöntem olarak uygulanan, belirli kişilerin ortaya çıkarak hisse önerilerini çok dikkatli değerlendiriniz... Elbette ki bu ortamda iyiniyetle yatırımcılara yol göstermek isteyen, kendisini kabul ettirmiş insanlar vardır... Ancak bu görünüm altında aslında yukarıda anlattığım üç kağıtcılara ayakçılık yapmak adına faaliyet gösteren insanlar da olabileceğini mutlaka ve mutlaka dikkate alınız... Her zaman şüphe ile bakınız... Birkaç önerisinin olumlu sonuç vermesine asla aldanmayınız... Ve mutlaka önerilerin nedenini, niçinini israrla sorunuz... Mantığınıza hitap eden açıklamalar geliyor ise değerlendirin... Ancak sorularınıza yanıt alamıyorsanız, yapılan önerinin arkasında durulmuyorsa asla zamanınızı ve paranızı kaybetmeyiniz...

Unutmayın ki her hisse mutlaka bir gün yükselir... Özellikle sabırsız yatırımcı profilimiz ile meçhul bir zamanda yükselebilecek hisse önerilerinden uzak durunuz...

Evet arkadaşlar ; eğitim sadece teknik değildir, destek ve dirençleri bilmek değildir... Teknik göstergeler üzerinde de bu malum simsarlar tarafından çok güzel oynanabilmektedir... Bir bakarsınız her hangi bir hisse direncine çok yakın kapatılmıştır... Akşam inceleme yaparken “tamam bu hisse yarın direncini aşar, bu seviyede kapanması hayra alamet “ tespitinde bulunursunuz... Ve sabahın olmasını zor beklersiniz... Aslında bu hissenin, direncine çok yakın bir nokta da kapatılması bir tuzak olabilir... Sizin gibi düşünenlerin hisseye ilgilerini çekebilmek ve direnç aşıldı müjdesi ile hisseye yoğunlaşan alımlarda, malum kişiler mal çıkabilirler... Bunu anlamanın en tutarlı yolu ise hissenin o aşamaya nasıl ve kimler tarafından getirildiğini, aracı kurumların hareket tarzlarını çok iyi bilmektir...

Sizlere hatalardan uzak, bilinçli ve akıllı yatırımcılar olabilmeniz yolunda yeri geldikçe daha fazla bilgiler aktarmaya devam edeceğim...

Başarı ve anlatılanların yararlı - kulaklara küpe olabilmesi dileklerimle...

Özellikle küçük yatırımcılara bazı gerçekleri izah edebilmek adına diğer yazılarıma www.hisseteknik.com adresinden ulaşabilirsiniz…

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

ve onların biraz daha komplike olanlarına " Asimetrik enformasyon" deyip Nobel İktisat Ödülü'nü kapanlar da var! Ambalajlama ve sunum çok önemli...Eeee.. ayılarla-boğalar, hep birbirini yanıltarak sistemi çalıştıracaklar. Zaten doğrular tek ve beklentiler de aynı olsa sermaye piyasaları, Menkul Kıymetler Borsaları' diye de bir şey olmazdı! Saygı ve selamlarımla...

Ersin Kabaoglu 
 14.09.2008 17:35
Cevap :
Sn.Kaboğlu ; Yaşayan ekonomi tarihi göstermiştir ki ; global ekonominin devleri bilinçli krizler yaratabiliyor ve güçlü kartellere muhteşem fırsatlar yaratabiliyor... Ortadoğu da varil fiyatı 1,5 - 2 dolar civarında olan petrol ; günlerdir yazılan malum gerekçeler neticesin de nasıl da 150 dolara kadar yükselebiliyor ve 200 dolar seviyeleri hedef gösterilebiliyor...? son günlerin petrol fiyatlarında ki gelişmeler sanırım: zat-ı alinizin vurgu yaptığı ASİMETRİK ENFORMASYON meselesine uygun bir örnek teşkil edecektir. Değerli katkınız için sonsuz teşekkürlerimle...  15.09.2008 2:06
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 30
Toplam yorum
: 16
Toplam mesaj
: 6
Ort. okunma sayısı
: 1630
Kayıt tarihi
: 06.07.08
 
 

Uzun yıllarını aktif borsa hayatına vermiş, tecrübeli bir borsa yatırımcısı olarak sizlerle görüş ve..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster