Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Aralık '09

 
Kategori
Mizah
 

Hıyar, yerli malı mı?

Hıyar, yerli malı mı?
 

Yerli Malı Haftası başladı ya, bir blog yazmam üzerime vazifedir diye düşündüm.

İlkokuldayken öğretmenimiz hepimizin okula yerli malı getirmemizi isterdi. Annem de çantama anamur muzu, amasya elması, ankara armudu, yafa portakalı, mürdüm eriği gibi meyveler koyardı. Bir çocuğun annesi evden iki adet pırasa göndermişti.

Yazayım derken düşündüm; elimizde yerli malı ne kaldı? Epey düşündükten sonra aklıma hıyar geldi. İstanbul'da bile Çengelköy ve Langa hıyarı meşhur olduğuna göre, hiç olmazsa "Hıyar bizimdir" dedim.

Tam yazacaktıııım... Ta kii içime bir kurt düşene kadar! Hemen Google'ı açıp "hıyar çeşitleri" maddesine bakma ihtiyacı hissettim.
Açtım baktım, madde aşağıdaki gibiydi. Üzüldüm, hıyarımız bile elden gitmiş, haberimiz yok!

***

"Hıyar çeşitleri (Google):

Sera yetiştiriciliğinde ilk kullanılan yerli hıyar çeşitleri Dere ve Çengelköy'dür. Çengelköy büyümesi orta kuvvette erkenci bir çeşittir. Meyve uzunluğu yaklaşık 20 cm. dir. Dere çeşidi düşük sıcaklıkta Çengelköy'e göre daha kuvvetli büyüyen yerli sera çeşididir. Meyve uzunluğu 1820 cm. kadardır. Bu yerli çeşitler dönümünden 810 ton ürün vermektedirler. 56 yıldan bu yana yerli çeşitlerin yerini yabancı kökenli, yüksek verimli partenokarp çeşitler almıştır.

Pandex F1 ve Pepinex F! Hibridler: Kuvvetli büyüyen, partenokarp, acılaşmayan verimli sera çeşitleridir. Meyve uzunluğu 30-35 cm. olup, iç piyasada böyle uzun hıyarlar fazla tutunmamaktadırlar. Dönüme verimleri 1520 ton dolayındadır.

Maram F1 : iç pazar isteklerine uygun, ortalama 16 cm. uzunlukta, acılaşmayan partenokarp bir hibriddir. Düşük sıcaklıkta çok iyi büyüme gösterdiği için tek ürün ve ilkbahar yetiştiriciliği için çok uygundur. Dönümden 1520 ton kadar ürün alınabilmektedir. En uygun sera çeşididir.

Petita F1: Düşük sıcaklıklarda Meram’dan daha iyi gelişen iç pazar isteklerine uygun, acılaşmayan, partenokarp verimli bir çeşittir."

***

Durum budur.

Yabancı hıyara hayır, yerli hıyarımızı istiyoruz!

***

M.Celalettin Avus

 
Toplam blog
: 288
: 1185
Kayıt tarihi
: 18.01.07
 
 

Kendi halinde yazar, çizer, çapraz bulmaca çözerim. İki yüzyıl, bir binyıl gördüm. En sevdiğim hoca ..