Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Nisan '07

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
 

Hızlı balık

Hızlı balık
 

Günümüz iş dünyasında yeni bir deyim var; ''hızlı balık.''

Holding ve büyük şirket grupları değil hızlı ve etkin olan girişimciler kazanıyor artık.

Sermayesi mevcut olanlar değil yaratıcı fikirleri olan, örgütsel yapı, finansman ve entelektüel sermayede esnek ve etkili bir oluşuma gidenler kazanıyor.

Referans gazetesi, iş dünyasının hızlı balıkları adı altında başarılı girişimcilerin başarı taktiklerini, bir yazı dizisi halinde yayınladı. Yazı dizisindeki başarılı girişimcilerin konuşmalarından, ki bu girişimciler bizim aramızdan çıkan çoğu genç insanlar, hızlı balık kavramını özümseyebilen ve kendisi de bu uğurda savaş veren her girşimci için çok güzel fikirler ediniyoruz. Hızlı balıkların konuşmalarından derleyecek olursak şunlara dikkat ettiklerini anlıyoruz:

Sahip olduğu veya oluşturacağı örgütsel yapıda;

Hzlı balık sahip olduğu temel yeteneklere odaklanıyor. Gücünü irili ufaklı bir çok işte kullanacağına, bir işte sonuna kadar uzmanlaşmaya gidiyor. Bu işteki temel yeteneğini geliştirerek en iyiyi yakalamaya çalışıyor.

Hali hazırda bir örgütsel yapı varsa ve herhangi bir kademe ya da birimde iş yürümüyorsa yeniden yapılanmaya gidiyor. Yamalarla bir hatayı kapatmaya çalışmaktansa, tüm yapıyı sıfırdan ele alıyor. Bu yeniden yapılanma, temelden yeni ve sorunsuz bir örgütsel yapının oluşmasına olanak sağlıyor.

Hızlı balık, çok katı ve dikey bir hiyerarşi yerine esnek, birçok kademeden oluşmayan bir örgüt modeli kurar. Böylelikle en üst düzey yönetici ile en alt kademede çalışan işçi arasında bile bir dialog kurulmasına imkan verir. Bu aynı yapı içinde yetenekli çalışanların kendini ispatlaması ve dolayısıyla yapıya yarar sağlaması için çok önemli bir detaydır.

Koyduğu hedefler ve sahip olduğu vizyon;

Giriştiği her işte çevresini ve piyasayı iyi analiz eder. İşinde kullandığı prensipleri ve iş tekniğini sürekli sorgular. gelişimİ ve değişimi kaçırmaz. Gelişim ve değişim içi sürekli araştırır. Yani bilgiye önem verir ve ona ulaşmak için sürekli çabalar.

Planlarını kısa vadeli değil uzun vadeli yapar. Üç aylık karların peşinde değildir. 10 yıl sonra nerede olmak istediğini düşünür ve ona göre hareket eder.

Hızlı balık için ırmaklar ve göller değildir pazar. O büyük okyanuslara açılmak ister. Yani tüm dünya pazarını hedef alır. Nitekim sözünü ettğimiz bu başarılı girişimciler, cirolarınının %25 ile %90 arasında değişen bir kısmını ihracattan elde ediyor

Strateji belirleme ve sahip olduğu pazarı değerlendirme;

Sahip olduğu kaynakları sonuna kadar zorlar. Mevcut kaynaklar bittiğinde gerekirse risk alarak gerekli girişimlerde bulunur. Kredi ve borç ile yeni imkanlar yaratır. Hedeflerini her zaman büyük tutar ve risk faktörünü de göze alarak gerekli girişimleri yapar.

Yeni bir ürün, maliyetleri düşürecek bir üretim teknolojisi, farklı bir pazarlama ya da dağıtım anlayışı; kısaca her zaman kritik olanı bulur. Farklılaşmaya önem verir.

Pazardaki talepten çok ihtiyacın ne olduğuna odaklanır ve yeni olan, farklı olan neyse onu bulmaya çalışır. İhtiyaçları önceden görerek en hızlı ürünü ortaya çıkarmak için çabalar.

Dünyadaki değişimleri iyi gözlemleyerek, ürettiği ürünün nerede potansiyel bir talebi olduğunu belirlemek için hem iç hem dış pazarları çok iyi analiz eder.

Hızlı balık, ürününü sattığı müşterisini iyi analiz ederek, istek ve önerilerine en hızlı şekilde cevap verir. Müşterisinin memnuniyeti kendisini ayakta tutabilecek yegane silahtır: Bunun farkındadır ve bu şekilde rakiplerine de fark atmış olur
kurumsallaşma ve yönetsel yapı

Hızlı balık personel temininde akraba kayırmacılığı yapmaz. İşe en uygun elemanı bulur.

Katılımcı bir ortam yaratır. Çoğu kararın birlikte verilmesini sağlayarak demokratik bir yapının oluşmasını sağlar. İşin herhangi bir aşamasında kendi fikirlerinine değer verildiğini gören her çalışan yaptığı işi daha çok sahiplenir. Çünkü her çalışanın paradan ziyade bir statü kaygısı vardır. Her çalışanın kararlara katılma ve etki etme isteği vardır.

Araştırma ve geliştirmeye büyük önem verir. Sahip olduğu şirketin geleceğini sağlamlaştırmak için geleceğe yatırım yapar. Hep daha iyisi için teknik olarak gelişmeyi ön planda tutar.

Günümüzde sadece şirket kurmak yetmiyor. Sadece sermaye sahibi olmak da yetmiyor. Entelektüel sermaye ile beslenmiş, farklılaşan ve kıvraklaşan modeller yaşıyor, yaşatıyor ve kazandırıyor. İşinizin başlangıcı kadar onu nasıl devam ettirdiğiniz olgusu, sizi bir yerlere taşır ya da yerinizde sayıklamaya mahkum eder.

 
Toplam blog
: 19
: 772
Kayıt tarihi
: 05.12.06
 
 

İstanbul'da oturuyorum. Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü 3. sınıf öğrencisiyim. Tabi bu iktisadi ..