Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

31 Ekim '07

 
Kategori
Lojistik / Taşımacılık
 

Hızlı Tren Gereken Ulaşım Güzergahları

Hızlı Tren Gereken Ulaşım Güzergahları
 

Yurdumuzda henüz proje tesis aşamasında olan hızlı tren; genel olarak saatte 200 Km. nin üzerinde sürat yapabilen trenlere denmektedir. Fransa'da "TGV", Almanya'da "ICE" (İnter City Express) magnetik ve raylı trenler bu katagoridedirler.

TGV (Train à grande vitesse, Fransızca "hızlı tren") "Alstom ve SNCF" işbirliği ile modern gelişimi yapılan ve "SNCF" 'ce işletilen "hızlı tren" ulaşım aracıdır. 1981 de Paris ile Lyon arasında ilk seferlere başlamıştır. Halen Paris merkez olarak çeşitli şehirlere ve komşu ülkelere seferler düzenlenmektedir. "3 Nisan 2007'de 574.8 km/s ile dünya tekerlekli tren hız rekorunu kırmıştır." (tr.wikipedia.org.)

Hızlı tren işletmeciliği dünyada halen Almanya, Belçika, Çin, Finlandiya, Fransa, Güneykore, İngiltere, İspanya, portekiz, Taivan da yapılmaktadır. Bu ülkeler bu konuda yeni teknoloji denemeleri peşindeyken, biz daha klasik hale gelen 30-40 yıllık teknolojiyi bile yakalayamadık.

Bu projelerin yeni teknolojiye uygun olması umudumuzdur.

Halen proje uygulaması, tesis hazırlığı devam eden ve son safhalarda olan "Türkiye Hızlı Tren" işletmesi çalışmaları ile Ankara İstanbul arası duraklamalar dahil 3 saat'e inecektir.

"Ancak, Hızlı Tren kesinlikle <ı>hızlandırılmış tren değildir. Hızlı Tren ancak sisteme uygun bir altyapı ile çalışır. Hızlı Tren Projesi'nin temel işlevi mevcut tren yolunun revize edilerek, Hızlı Tren taşımacılığına uygun hale getirilmesidir.

a)Hızlı Tren ile uçak yolculuğuna göre daha çabuk ulaşım sağlanabilir. Tren istasyonlarının şehiriçinde yer almaları nedeniyle erişim daha kolaydır.

b)Hızlı Tren'lerde gecikme ve ertelemeler çok nadir görülmektedir. Hava olayları aşırı etki göstermediği sürece trenler için bir gecikmeye neden olmamaktadır. Örneğin Japonyada, Hızlı Tren seferlerinde ortalama gecikme 24 saniyedir!

c)Hızlı Tren'ler diğer ulaşım araçlarına göre çok daha güvenlidir.

d)Hızlı Tren'ler elektrik enerjisi ile çalışırlar, bu nedenle çevreye zarar vermedikleri gibi sessiz çalışarak gürültü kirliliği de üretmezler."(Hizlitren.gov.tr)

Türkiye'de uygulama aşamasında olan projede öngörülen uygulanacak hızlı tren setleri özetle:

"İspanya'da yerleşik CAF firmasından temin edilen hızlı tren setleri saatte 250 km hıza sahip. Bir set, 419 yolcu kapasiteli ve 6 vagondan oluşuyor. Yolcu güvenliği ve konforu açısından her türlü donanıma sahip olan hızlı tren setlerinde;

    Hızı saatte 250 km/h 419 yolcu kapasiteli 6 vagon Klima Video TV ve müzik yayın sistemi Engelliler için donanım Kapalı devre görüntü kayıt sistemi Bilgisayar kontrollü diagnostik araç kontrol ve takip sistemi Vakumlu tuvalet

Bulunuyor." (hizlitren.gov.tr) TCDD ile CAF arasında 12 adet hızlı tren seti alımı antlaşması gereğince yapılmış olan tren setlerinden ilk intikal için yola çıktığı haberleri duyulmaktadır.

Birkaç ülkenin katkı ve katılımıyla gerçekleşen proje pahalı olmakla beraber; Bize emsal ülkeler göz önüne alındığında ve Avrupa'ya yakınlığımız da düşünüldüğünde geç kalınmış olduğu herkes tarafından kabul edilecektir.

Fakat ülke kalkınmışlığının çağdaş göstergesi olan hızlı tren işletmeciliği ve tesisi Ankara-İstanbul hattıyla kalmamalı. Bu proje ile oluşan teknik ve işgücü birikimiyle yurdumuzun diğer taraflarındaki ulaşım yoğunluğu ve ekonomik bölgerinde kendi arasında ve içinde entegrasyonunun sağlanması için proje-tesis uygulamasına devam edilmelidir.

Bu hususta teknik ve ekonomist uzman ve kuruluşların proje fizibilitesi aşamasında yapacakları çalışmalarda gereken yerler tesbit edilmekle beraber, vatandaş olarak; yurdumuzun ekonomik haritasına bakıldığı zaman hızlı tren gereken güzergahların belli olacağı kanaatındayım.

Bunlar benim belki ütopik önerim olarak algılanabilecek görüşlerim ama; İzmir - Denizli, Mersin - İskenderun, Adana - Elazığ, Adana - Şanlıurfa, Samsun - Sivas ve Konya - Ankara, Sivas - Erzurum ile Kayseri - niğde - Aksaray - konya ve Adıyaman - Diyarbakır - Batman - Siirt . Her bölge kamuoyu bu projelerin gündeme alınması gerçekleştirilmesi için gerekli girişim ve kampanyalar yürütmelidir (Ağlamayan çocuğa meme yok)

Daha da sayılabilecek ekonomik hinterland bölgeleri var. Ancak bu işleri başlamışkan bırakmamak gerekmekte, bir yandan da yeni projelere başlamalıdır. Ciddiye alıp devam edilmez ise hızlı tren ağı hayallerimizden bile çıkabilir.


nariçi: 31.10.07

Foto: resimcitiy.com.

Otoyol yapılacak:
http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=74524


 
Toplam blog
: 376
: 1841
Kayıt tarihi
: 06.07.07
 
 

Hayat herkes için aslında yalnızlıktır. hiç kimsenin doğal garantisi yoktur. (Günlük atüel haberl..