Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Eylül '06

 
Kategori
Lojistik / Taşımacılık
 

Hızlı tren hakkında..

Hızlı tren hakkında..
 

Hızlı tren hatlarımız ülke geleceğimiz için son derece önemlidir. Bu hatların inşa edilmesini kesinlikle destekliyorum. Ülkemizin sosyoekonomik açıdan gelişmesi için bunun gibi modern ulaşım sistemlerine ihtiyacımız var.

Hızlı tren araçları şu anki hatlarda 250 kilometre ile işletilemez. Çünkü mevcut demiryollarımız hem çok dar virajlarımız var hem de kimi yerlerde yol fazla eğimli yapıda. Hızlı trenin sağlıklı biçimde 250 kilometre ile işleyebilmesi için mümkün olduğunca az virajla ve düşük eğimlerle karşılaşması gerekiyor.

Hızlı tren hatlarının inşa edilmesi normal bir demiryolu hattından daha maliyetlidir. Çünkü az önce dediğim gibi daha düşük eğimlere ve geniş virajlara ihtiyaç duyulur. Bu da daha çok ve daha uzun tüneller ve daha çok ve daha uzun köprüler, viyadükler anlamına gelir. Bu yüzden sıradan bir demiryolundan daha maliyetli olur, fakat otoyollarla kıyaslandığında hızlı tren hattı inşaatı çok daha ucuz gelir. İki şeritli bir demiryolu toplam altı şeritli otoyoldan çok daha fazla ve daha hızlı olarak yük ve yolcu taşıyabilecek düzeyde kullanılabilir.

Ankara- İstanbul arasında inşaatı süren hızlı tren hattı Ankara’ dan Arifiye’ ye kadar mevcut demiryolundan ayrı olarak yeni bir demiryolu olarak inşa edilecek. Arifiye- İstanbul arası mevcut hat ise kapatıldıktan sonra sökülecek ve virajların darlığı azaltılacak ve hızlı trene uygun biçimde yeniden inşa edilecek. Bu yüzden asla hızlandırılmış trenle karıştırılmaması gerekiyor. Bu hattın Ankara- Eskişehir etabı kısmetse 29 Ekim 2006’ da hizmete girecek ve hızlı tren çağına resmen ayak basmış olacağız. Ayrıca Gebze- Haydarpaşa ve Sirkeci- Halkalı hattındaki hat sayısı üçe çıkartılacak. Halkalı- Gebze arasındaki banliyö trenleri yüzeysel metroya dönüştürülecek. İki hat yüzeysel metro için, üçüncü hat ise ana hat yolcu ve yük trenlerinin işletiminde kullanılacak. Üçüncü hattın inşa edilmesi sırasında İstanbul halkı büyük sıkıntılar çekecek ama inşaat tamamlandığında sıkıntı çekildiğine deyecek. Üçüncü hat inşaatı ve rayların yenilenmesi sırasında büyük sıkıntılar çekilecek çünkü mevcut üst ve alt geçitlerin pek çoğu üçüncü hat nedeniyle yeniden yapılacak. Özellikle şehrin kalabalık noktalarındaki çalışmalarda ciddi trafik sıkışıklığının yaşanacak olması çok büyük ihtimal.

Hızlı trenler elektrikle çalıştığı için gürültü kirliliği yaratmamaktadır. Trenin yüksek hızda seyretmesi sırasında geçerken belli bir hava akımı yaratacak. Bu hava akımı en fazla bir ıslık sesi kadar bir gürültü çıkartacak. Bu hava akımı yani rüzgâr, demiryolu yakınlarındaki yerleşimlerde rahatsızlık yapabileceği için demiryolu kenarlarına yerleşim yerleri içinde şeffaf ya da yarı şeffaf sert plastikten duvar inşa edilebilir. Böyle hava akımları o tren hızda tünellere girerken trenin arkasındaki kuvvetli bir hava akımı, tünel girişinin orada durduğu varsayılan bir insanı tünelin içine çekebilecek kadar kuvvetli olabilecek (Bu vakumlanma durumunu Manş Tüneli ile ilgili bir bilgiden öğrenmiştim)

Emülsiyon olarak ise sadece çevreye demiryolunun ve tekerleklerin az miktarda aşınması sonucunda çıkacak metal tozları ve yola damlayacak bir miktar yağ ve tuvaletlerden çıkan atıklar çıkacak.

Size kullanılacak raylar ve traversler hakkında kısa bir bilgi vermek istiyorum: Hızlı tren hatlarında kullanılan raylar sıradan raylar değildir. Normal bir tren yolu rayından çok daha ağır ve dayanıklı ve sert çelik alaşımından yapılmaktadır. Hızlı tren demiryolundaki traversler de özeldir. Çok daha sağlam beton karışımından üretilmiş ve hızlı trenlerin yarattığı basıncı en uygun olarak kaldırabilecek biçimde tasarlanmıştır. Henüz hızlı tren raylarını ve traverslerini üretecek bir fabrikamız olmadığı için bunlar şimdilik ithal edilmektedir.

Ankara- İstanbul ve Ankara- Konya hatlarında ilk aşamada kullanılacak 10 set hızlı tren İspanya’ dan ithal edilecektir. Daha sonra ise hızlı tren ihtiyacımızı Adapazarı’ nda inşa edilmekte olan hızlı tren fabrikası karşılayacaktır. Bu fabrika aynı zamanda kentlerimizin ihtiyaç duyduğu çeşitli raylı sistem araçlarını da üretecek. Sadece iç piyasa için değil, çeşitli ülkelere bu fabrika sayesinde daha çok demiryolu ve raylı sistem taşıtı satacağız.

Ankara- İstanbul ve Marmaray başta olmak üzere; Ankara- Konya- Karaman, Ankara- Yozgat- Sivas- Kars, Ankara- İzmir, Osmaneli- Bursa- Bandırma, İstanbul- Kapıkule hızlı tren hatları ve Antalya- Alanya demiryolu bağlantısı, Van Gölü kuzey geçişi üzerlerinde çeşitli aşamalarda çalışmalar yapılmaktadır. Ayrıyetten İstanbul- İzmir ulaşımına alternatif olması bakımından hızlı feribot bağlantılı Bandırma- İzmir hızlı tren hattının da planlanması gerekliliği üzerinde duruyorum.

Bir demiryolu fanatiği olarak bu projeleri sonuna kadar destekliyorum. Hızlı tren sayesinde insanlar pek çok şehre otobüsle gitmekten daha kısa sürede gidecek ve benim tahminime göre zamanla karayollarındaki otobüs sayısı fark edilir oranda azalacak. Aynı zamanda inşa edilecek bu hızlı tren hatlarında hızlı yük trenleri işletilerek nakliye demiryollarına kayacak ve karayollarındaki kamyon ve TIR nüfusunda da belirgin azalmalar olacak. Çünkü günümüz karayolu taşıtları bildiğiniz üzere fosil yakıtlarla çalışıyor fakat yeni inşa edilen ve edilecek tren yollarındaki trenlerin çoğu elektrikle çalışacak. Bu yüzden yol masrafları düşecek. Özel yük trenleri daha çok olacak. Nakliye şirketleri TIR çalıştıracağına tren satın alıp tren işletecek. Karayolları da zamanla rahatlayacak.

Sevgiler...

 
Toplam blog
: 13
: 4003
Kayıt tarihi
: 09.06.06
 
 

Bilim ve doğa tutkunuyum. Fotoğraf meraklısıyım. Doğa sporlarını severim. Doğa bilimleriyle ilgileni..