Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Ocak '09

 
Kategori
Eğitim
 

Hizmet içi eğitime dair

Hizmet içi eğitim faaliyetleri eğitim sistemi içine girmiş, sistemin bir parçası durumundaki personele, kişilere yönelik olarak düşünülen, planlanan ve uygulanan faaliyetlerdir. Bu faaliyetler sistemin kurulması sonrası ortaya çıkan yeniliklerin takibi, ortak bir anlayış kazandırma, uyum problemleri yaşayanların sorunlarının giderilmesi, sistemin işleyişinde ortaya çıkan eksikliklerin giderilmesi, eğitime dair politikaların sistemin içindekilere anlatılması gibi değişik amaçlarla yapılmaktadır. Eğitim sistemimiz içinde hizmet içi eğitim faaliyetleri milli eğitim bakanlığı tarafından planlanmakta, yönetilmekte ve değerlendirilmektedir. Bu konuda bakanlığın çıkardığı yönetmelikler yanında bu faaliyetleri organize eden ana bünyeye bağlı bir birim ve hemen her birimin kendi içinde ve taşra teşkilatları bünyesinde oluşturulan birimler aracılığıyla düzenlenmeye, yürütülmeye çalışılmaktadır.

Hizmet içi eğitim faaliyetleri genel eğitim faaliyetlerinin içinde ve yanında mutlaka yer verilmesi gereken önemli faaliyetler olmakla birlikte eğitim sistemi içinde bu faaliyetlere gerektiği kadar önem verildiğini söylemek zor görünmektedir. Teşkilat ve yasal düzenleme anlamında sorun yok gibi görünse de uygulamada karşılaşılan durumlara göre hem teşkilatın hem de yasal düzenlemelerin mutlaka analiz edilmesi gerekirken bu anlamda eğitim sistemimiz içinde hizmet içi eğitim faaliyetlerine yönelik anlamlı bir analizin yapıldığını söylemek zor. Aslında sadece hizmet içi eğitim faaliyetlerine yönelik değil eğitim sisteminde bir çok alanda faaliyetlerin niteliğine yönelik bir analiz yapıldığını söylemek mümkün görünmemektedir. Sistemin kendi içinde analiz yapmadığını söylemek için yeterli veriye sahip olmamakla birlikte ilgili paydaşlarla paylaşılan bir analizden söz edilemez. Yıllar itibariyle hangi alanlarda kaç tane faaliyet yapıldığı, bu faaliyetlere kaç kişi katıldığı gibi istatistiki verilerin olması analiz olarak görülmemesi gerekiyor. Faaliyete yönelik analizden kasıt yapılan faaliyetlerin verimliliği, katılanların yararlanma düzeyi, faaliyetlerin yararına dair algı düzeyleri, yapılan faaliyetlerin ihtiyacı karşılama durumlarının analizi ve bunların paydaşlarla paylaşımı gibi durumlar anlaşılması gerekiyor. Bu yönüyle sistemde bir analizden söz edebilmek mümkün değildir.

Hizmet içi eğitim faaliyetleri son dönemlerde yerel düzeyde de planlanmaya, uygulanmaya çalışılıyor. Ancak ne merkezi, ne yerel düzeyde yapılan hizmet içi eğitim faaliyetleri personelin ihtiyacını karşılayacak düzeyde olmadığı görülüyor. Bu alanda var olan algılar; faaliyetlerin ihtiyaçlara uygun olarak dizayn edilmediği, tatil amaçlı faaliyetler olarak görüldüğü, hiçbir işe yaramayan belge yığını olduğu, gelen kişilerin yeterli olmadığı, faaliyet sonrası takibatın yapılmadığı, edinilen becerilerin kişisel çaba çerçevesini aşamadığı, kariyere neredeyse hiçbir katkısının olmadığı, yapılan faaliyetlere yönelik bir veri alt yapısının olmaması nedeniyle kimin hangi faaliyete katılmasının gerektiği düşünülmeden kararlaştırıldığı, aynı faaliyete defalarca katılan kişilerin olduğu, tanıdığı olanların istediği faaliyete katılabilirken tanıdığı olmayanların hiçbir faaliyete katılamadığı gibi başlıklarda toplanabileceği görülmektedir. Bundan başka hizmet içi eğitim faaliyetlerinin planlanması, yönetilmesi, takip ve değerlendirilmesi uzmanlık düzeyinde denebilecek düzeyde bilgi, görgü, anlayış ve eğitimi gerektirirken teşkilatlarda bu tür faaliyetler daha çok nöbetleşe yapılan rutin işler gibi görülmekte ve daha çok bölüm şeflerinin inisiyatifinde yapılan faaliyetler haline dönüşmüş durumdadır.

Hizmet içi eğitim faaliyetlerinin yürütülmesinde finansal, araç gereç, metot-teknik personel, fiziki ortam, katılacakların ihtiyaçlarının gözetilmesi, faaliyetlerin yürütülmesi, değerlendirilmesi gibi bir çok konuda çalışma yapılması gerekiyor.

Eğitim sistemini bir kere kurduktan sonra her yönüyle yakından takip edilmesi, gözlenmesi, analiz edilmesi buna göre yeniden dizayn, düzenleme çalışmalarına yer verilmesi gerekiyor. Sürekli iyileştirmenin özünde bu anlayış olmalı. Sürekli iyileştirme olmayan sistemler ise görünürde var olsalar bile topluma hizmet üretmek yerine sorun üretmeye başlarlar.


Soru, Görüş ve Önerileriniz için….

Ali Hikmet DEMİR

ahdiron4@hotmail.com

 
Toplam blog
: 147
: 1198
Kayıt tarihi
: 26.09.08
 
 

Öğretmen olarak başladığım meslek hayatıma yönetim ve denetim konusunda aldığım yeni eğitimler sonr..