Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Ağustos '09

 
Kategori
Teknoloji
 

Hizmet Odaklı Öğrenme ve Online Sosyal Eylemcilik

Hizmet Odaklı Öğrenme ve Online Sosyal Eylemcilik
 

Sosyal medya ve online sosyal ağlar sayesinde sanal sivil topluluklar katılımcılık ve network idealizmi ile değişim başlatabiliyor ve Internet bazlı sosyal yenilikler üretiliyor.


Çağımızın en önemli yenilik motoru sadece teknolojik alanda değil toplumsal ve sosyal alanda da Internet. Web 2.0 platformları, online sosyal ağlar ve yeni medya sosyal değişim için ve toplum yararı için kullanılmaya başlıyor.
<ı>
“Yeni medya”
veya <ı>“sosyal medya” <ı>(Medya 2.0) sivil toplum kuruluşları ve sosyal hareketler tarafından eğitim, örgütlenme, protesto etme, organize olma, iletişim kurma, fon bulma, bağış toplama, lobi yapma, bilgiyi demokratik hale getirme, sosyal değişim başlatma ve toplumsal bilinci arttırma için kullanılmaya başlıyor. Buna “<ı>online sosyal eylemcilik” diyoruz.

Bunun ilginç örneklerinden biri küresel platformda ciddi ilgi uyandıran ve web siteleri, bloglar, online videolar ve sosyal ağlar sayesinde çok hızlı yayılan “Bedava Sarılma Kampanyası” (“Free Hugs Campaign”).

Tabii online sivil toplum hareketleri arasında en çarpıcı örnek, Barack Obama’nın ekibinin müthiş başarılı olan online seçim kampanyası ve sosyal değişim umudunu Amerika’nın tümünde yaygınlaştırabilmesiydi.

Bu tür Internet sosyal oluşumlarında en önemli faktör, coğrafi olarak dağınık ama ilgi alanları ve idealleri aynı olan kullanıcıların siberuzayda örgütlenmeleri ve bu şekilde “<ı>küresel online topluluklar”ın veya “<ı>sanal grup”ların oluşması. Sanal toplulukların üyeleri dijital ortamda derin entellektüel muhabbetlere giriyorlar, beyin fırtınası yapıyorlar, eylem planları hazırlıyorlar, tartışıyorlar, dedikodu yapıyorlar, hatta aşık oluyorlar.

Siber-yetenekler ile topluluk ruhu;
kreatif dijital yetkinlikler
ile sosyal sorumluluk ve gönülllülük ruhu buluşuyor!

Teknoloji ve sosyal sorumluluğun sentezi, “<ı>hizmet odaklı öğrenme” gibi yeni pedagojilerin de ortaya çıkmasını sağlıyor.

Hizmet odaklı öğrenme <ı>(Service Learning) modelinde öğrenciler derste öğrendiklerini uygulamak için topluma hizmet aktivitelerinde ve sivil toplum faaliyetlerinde bulunuyorlar. Bunu yaparken de hem sosyal sorumluluk bilincini geliştiriyorlar, hem de derslerini uygulayarak daha güzel öğreniyorlar.

Bu öğrenme modelinin Internet ile, kolektif zeka ile, sosyal medya ile, yeni bilimler ile ve pozitif yönetim anlayışı ile daha da geliştirildiğini düşünelim:

Yani “<ı>Hizmet Odaklı Öğrenme 2.0” modelini ortaya koyabilir miyiz?

İşte bu amaçla sevgili Mustafa Kavas ile prestijli uluslararası işletme yayınlarından <ı>“International Journal of Organizational Analysis” dergisinde 2009 yılında “<ı>Service-Learning 2.0 for the twenty-first century: Towards a holistic model for global social positive change” isimli bir makale yayınladık.

Makalede “hizmet odaklı öğrenme” modelini dört yeni paradigma değişikliğiyle sentezleyerek sosyal sorumluluğa dayalı yeni bir yönetim eğitim modeli ortaya koyduk.

Bunlar <ı>vikinomi ve kitlesel işbirliği (wikinomics and mass collaboration), <ı>kolektif zeka ve açık inovasyon (collective intelligence and open innovation), <ı>takdir edici Ar-Ge ve kurumsal pozitif anlayış (appreciative inquiry and positive organizational scholarship), <ı>kendini örgütleyen sistemler ve yeni bilimler (self-organizing systems and the new sciences).

Dört yeni paradigma ile hizmet odaklı öğrenme modeli sentezlendiğinde yepyeni bir pedagoji; “hizmet odaklı öğrenme 2.0” modeli ortaya çıkıyor.


 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..