Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Mart '11

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

İçim parçalanıyor

İçim parçalanıyor
 

BEDRİ BAYKAM


Ankara/Çankaya’da Galeri Kara’nın birinci yıldönümünde, Bedri Baykam’ın sergisi açıldı. Sanatla ilgili tüm sergileri beğendiğimden hemen bakmaya gittim. Serginin adı “İÇİM PARÇALANIYOR” idi… 

Neden böyle bir isim seçtiğini düşündüm… Sonra bu sergiyi hemen ilgiyle gezmeye başladım. Resimleri gördükçe de sergiye verdiği adın ne kadar doğru olduğunu ve ne kadar güzel yansıtmış olduğunu gördüm. Benim hiç amatörce de olsa, resimle bir uğraşım olmadı. Resimlerin dilinden anlamaya çalışan bir sanatseverim sadece… 

Resimleri heyecanla gezerken hemen dikkatimi çeken, tuallerde bolca kullanılan cam kırıkları oldu… Çünkü bütün resimler, baklava şeklinde kesilmiş cam kırıklarından oluşmuş... Değişik ve karma bir çalışma tekniği kullanılmış... Tüm tuallerin üstü cam kırıkları ve portrelerle şekillenmiş... 

Kimlerin portreleri var, derseniz? 

Mustafa KemaL ATATÜRK 

Muammer AKSOY 

Çetin EMEÇ 

Uğur MUMCU 

Doğu PERİNÇEK 

Tuncay ÖZKAN 

Mustafa BALBAY 

İlhan SELÇUK 

Deniz GEZMİŞ 

İsmet İNÖNÜ 

Suphi BAYKAM… 

Bedri Baykam’ın bu portrelerle, yaşanan siyasi olaylara ayna tutarak bize aktardığını gördüm. Cumhuriyete sahip çıkarak tepkisini sanatıyla sunmuş. Birçok sanatçının yapamadığını, o fırçalarıyla yapmış ve tepkisiz olmadığını bu sergisiyle göstermiş… Bunu yapan öyle az sanatçılarımız var ki… 

Resimlerini gezmeye devam ettim... Karşıma çıkan ATATÜRK’ ÜN yandan profil bir resmi var tualde… Ama her tarafı siyah ve üzerinde cam kırıkları… Çok derin anlamlar içeriyordu! 

Sonra karşıma hepsi siyah portreleriyle çizilmiş, gazetecilerin bir arada olduğu resim geliyor… Üzerinde kırmızı kan gibi akan bir boya ve cam kırıkları… Sonra Tuncay Özkan’ın mahkemede ayağa kalkmış bir resmi çizilmiş... Resim karanlık ve tehlikeleri anlatan renklerle ve tabii ki yine cam kırıkları ile bezenmiş, insanın içini burkan bir görsellik! 

Gördüğüm resimlerden en çok beni etkileyenler içinde, simsiyah olan bir çalışma vardı… Ama tual komple siyah renkten çalışılmış ve cam kırıkları bile siyaha boyanmıştı. Bunun verdiği mesajı doğrusu hiç ama hiç düşünmek bile istememiştim. Yalnız bu resmin amacına uymayacağı için düşünmenin en doğru şey olacağına karar verdim… 

Çünkü Bedri Baykam Cumhuriyete sahip çıkarak, tüm siyasi aydınların bu ülke uğruna nasıl yok oluşlarını ve uğraşlarını sanatına katarak bizlere mal olan bu çalışmaları yapan bir yurtsever. Bunu da kimseden korkmadan açık yüreklilikle tuallerine sunmuş. Kapkara bir tualle neyi anlatmış olabilir sizce? 

Resimlerini gördükçe çok ilginçleriyle karşılaşmaya devam ediyordum. Mesela bir tane tualin tam ortasında bir çift ayakkabı vardı… Evet bir çift ayakkabı… Etrafı ise fırça darbeleriyle çevrilmiş, ortada kısılıp kalmış, paralanmış eski bir çift ayakkabı… Sizce bu resim bu günkü olayları çağrıştırıyor mu? Ya da içinizin daraldığını hissediyormusunuz? 

Ve bunun gibi bir resmin ortasında tişört vardı. Sağa sola çekiştirilmiş… 

En çok etkilendiklerim arasında ATATÜRK’ün resminin üzerine yazılmış yazılarla çalışılan bir çalışma vardı. Şunlar yazıyordu; 

 

 

Büyüklük odur ki, hiç kimseye iltifat etmeyeceksin, hiç kimseyi aldatmayacaksın, memleket için gerçek ülkü neyse onu görecek, o hedefe yürüyeceksin. Herkes senin aleyhin de bulunacaktır. Herkes seni yolundan çevirmeye çalışacaktır. İşte sen bunda karşı koyuşları yok eden olacaksın. Önüne sayılamayacak güçlükler yığacaklardır. Kendini büyük değil küçük, zayıf, araçsız, hiç sayarak, kimseden yardım gelmeyeceğine inanarak bu güçlükleri aşacaksın. Ondan sonra sana büyüksün derlerse, bunu diyenlere de güleceksin.” ATATÜRK’ün söylediği bu sözlerle çalışılmış ve yine üzerine cam kırıkları doldurulmuştu. Gerçekten harika bir çalışma olmuştu. 

Sergiden çıkarken not defterine yazdım ama bir de buradan yazmak istiyorum; 

Sevgili Bedri Baykam; 

Cumhuriyetimize böylesine sahip çıkıp tepki gösterdiğiniz için size çok teşekkür ediyorum. Biliniz ki sizin içinizin parçalandığı kadar, bu ülkenin kazanılmış haklarına sahip çıkan, her vatandaşının sizin gibi içi parçalanıyor. Resimleriniz çok anlamlı ve manidardı… Biliniz ki yalnız değilsiniz! Serginizi herkesin görmesini öneriyorum. 

 
Toplam blog
: 76
: 720
Kayıt tarihi
: 26.04.09
 
 

Kendi halinde, düşünmeyi/yazmayı seven  biriyim. En çok değer verdiğim konu ise herkesin bilinçli..