Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Ekim '20

 
Kategori
Opera / Bale
 

İDOB 2020-21 SEZONUNU AÇTI

 
İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALESİ 2020-21 SEZONUNU AÇTI
 
Pandemi durumu nedeniyle birçok sanat kurumu çok zorlu günler yaşarken, Devletin sanat kurumları bu kapsamın dışında tutularak çalışmalarına başlamışlardı. Sağlık Bakanlığının talimatları gereğince yapılan düzenlemeler ve 65 yaş üstündekilerin de akşam etkinliklerine alınmadığı bu dönemde, yapılan etkinliklerin Instagram üzerinden canlı olarak yayınlanması da, binaya giremeyenleri bir ölçüde mutlu etti.
 
İşte bu kurumlardan biri olan İstanbul Devlet Opera ve Balesi 6 Ekim 2020 tarihinde, G.Puccini’nin Il Trittico adlı üçlemesinden ilki olan tek perdelik operalarından Il Tabarro (Pelerin) operasının konser versiyonu ile 2020 - 21 sanat sezonunu açılmış oldu. 
 
Konser öncesi İDOB Mu¨du¨r ve Sanat Yo¨netmeni Suat Arıkan’ın ac¸ılıs¸ konus¸masının ardından, orkestra s¸efligˆini Roberto Gianola’nın u¨stlendigˆi konser başladı. 
G.Puccini’nin birer perdelik üçlemesi olan Il trittico ( The Triptych ), Giacomo Puccini'nin yazdığı üç tek perdelik opera, Il tabarro , Suor Angelica ve Gianni Schicchi koleksiyonunun başlığıdır. Eser dünya prömiyerini14 Aralık 1918'de Metropolitan Opera'sında oynandı.  İşte 6 Ekim akşamı Süreyya Sahnesinde bu üçlemenin ilki olan Il Tabarro operasının konser versiyonu idi.
Orkestra şefi Roberto Gianola’nın yönetimindeki İDOB Orkestrası’nın eşlik ettiği konser versiyonuna solist olarak Michele Murat Gu¨ney, Giorgetta Hande Soner Ürben,  
Luigi Ali Murat Erengu¨l, Il Talpa Ufuk Karakoc¸,Il Tinca Onur Turan, La Frugola Jaklin C¸arkc¸ı, Un Venditore: Ufuk Toker, Due Amanti Ceren Aydın Akkoc¸, Berk Dalkılıc¸,
Liman Go¨revlisi Besnik Ademogˆlu, Nakliyeci Emrah Erdem Gedik, Fransız Terzi Ceren S¸ahin ve Nakıs¸c¸ı rolünde  Betu¨l Go¨rgu¨lu¨ bu konser versiyonunda görev aldılar.
 
İstanbul Operası’nda opera eserlerinin konser versiyonu olarak sahnelenmesi fazla görülmez. Benim hatırladığım kadarıyla, AKM döneminde bir-iki tane opera eserinin bu şekilde 2 Ekim 2004 Cumartesi saat 20.00de AKM büyük salonda Türkiye prömiyeri, 05 Ekim’de de tekrarı yapılan Bela Bartok’un Mavi Sakalın Şatosu operasının konser versiyonu, Adnan Saygun – Bela Bartok dostluğu çerçevesinde gerçekleşmişti. Mavi Sakalın Şatosu temsilini, aynı tarihlerde Macar Devlet Opera ve Balesi kendi olanaklarıyla, buna karşılık, A.Adnan Saygun’un Yunus Emre oratoryosu ise İstanbul Devlet Opera ve Balesi tarafından gerçekleştirilmişti. Başka bir konser versiyonu da Süreyya Sahnesi’nde 2013’de sahnelenen G.Verdi’nin Giovanni d’Arco (Jan Dark) operası idi.
 
Bu etkinlik aynı zamanda internet üzerinden de canlı yayınlandığı ve benim gibi 70 yaşını aşmış kişilerin pandemi nedeniyle salona alınmaması nedeniyle, ben de canlı yayını internet üzerinden izledim. Her şeyden önce, bu eseri repertuvara alan İDOB yönetimi, orkestra şefi Robero Gioola, İDOB Orkestrası ve solistleri kutluyorum. Bu konserde, hep acaba ne olacak, solistlerimiz bu tip operalarla fazla etkinlik yapmadıkları için acaba bir sorun çıkar mı diye duyduğum endişeler gereksiz oldu. Solistlerin hepsi de son derece başarılı idi. Ancak, bazı solistlerin ezber sorunlarının ortaya çıkması nedeniyle, sahnede küçük de olsa bir mizansen yapma olanağı olamadı. Ancak, konser sona erince, salondan alkışlar ve bravolar yükseldi. Hem seyircilerin sanata olan ilgileri hem de sanatçıların başarıları, bu derece mutluluğu beraberinde getirmişti. Ben de tüm ekibi candan kutluyorum.
 
ESER HAKKINDA:
 
İtalya’da 19. yüzyılın sonunda ortaya çıkan gerçekçilik akımının (verismo) operadaki ürünlerinden biri olarak değerlendirilen eser, Puccini'nin, tek perdelik üç operasından oluşan "Il Trittico" adlı serisinin ilk ve trajik olan operasıdır. Eser, karanlık drama olarak değerlendirilir, sadakatsizlik, acımasızlık, hüzün, çaresizlik gibi gerçekçi unsurlar anlatılır.Mavna sahibi Michele'nin genç eşi Giorgetta, liman işçisi Luigi ile aşk yaşamaktadır. Günlük işler bitince Giorgetta, Luigi'ye ve Tinca ile Talpa adlı diğer liman işçilerine şarap ikram eder. Ardından dans etmeye başlarlar, ancak Michele'nin araya girmesiyle eğlenceleri yarım kalır. Giorgetta, Michele'ye neden bu durumdan rahatsızlık duyduğunu sorar, ama Michele sessiz kalmayı tercih eder. Luigi, Giorgetta'yı kocasıyla birlikte görmeye dayanamadığı için, Rouen'de mavnadan ayrılmak istediğini söyler. Michele orada yapacak bir iş olmadığını belirterek Luigi'yi bu fikrinden caydırır. Giorgetta ve Luigi akşam vakti buluşmak için plan yapar; buna göre Michele uykuya daldığı vakit Giorgetta bir kibrit yakacaktır. Luigi gittikten sonra, Michele güverteye gelir ve Giorgetta'nın geçmişte kendisine duyduğu aşkı ona yeniden anımsatmak için eski güzel günlerden ve bir yıl kadar önce ölen bebeklerinden bahseder. Ancak Giorgetta ona yüz vermez. Michele yalnız başına kaldığında eşinin başka bir adamla ilişkisi olduğundan şüphe eder. Güvertede oturur ve piposunu yakar. Uzaktan kibritin ateşini gören Luigi, bunun Giorgetta'nın kendisini mavnaya çağıran işaret olduğunu düşünür. Ancak mavnaya geldiği vakit karşısında Michele'yi bulur. Michele onu yakalar ve Giorgetta'ya olan aşkını zorla itiraf ettirir. Sonra onu öldürür ve cesedini pelerininin altına saklar. Giorgetta, Michele'den özür dilemek için güverteye geldiğinde, Michele pelerini kaldırır ve ona Luigi'nin cesedini gösterir.
 
Il Tabarro (Pelerin) adlı operanın konser versiyonu bundan sonra 10, 13, 15 ve 17 Ekim tarihlerinde Süreyya Sahnesinde tekrarlanacak.
 
Eseri tanıtırken de belirttiğim gibi, bu eser Puccini’nin Il Trittico adlı üçlemesinin ilk operası. Daha öce sahnelerimizde sadece ikisi birden oynadı, Il Trittico olarak üçlemesi hiç sahnelenmedi. Eğer bu gerçekleşmiş olsaydı, bu versiyon Türkiye Prömiyeri olacaktı.
 
Başta İDOB olmak üzere tüm sanat kurumlarına yeni sezonda başarılar dilerim.
 
İsmail Hakkı Aksu
 
Toplam blog
: 137
: 116
Kayıt tarihi
: 13.09.11
 
 

Ressam, dekoratör, araştımacı yazar. ..