Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Ekim '16

 
Kategori
Kitap
 

İhsan Eliaçık hoca bu romanda

İhsan Eliaçık hoca bu romanda
 

İhsan Eliaçık hocayı 2011 yılında tanıdım. Tanır tanımaz da sevdim, söylemlerini hiç garipsemedim.

İhsan Eliaçık hoca, geleneksel, sistemin suyuna giden hocalardan değildir, mutaassıp, sofu, bağnaz hocalardan hiç değildir. O, devrimci bir hocadır; o, hümanist bir hocadır; o, asla gücün yanında hizalanmayan, yoksulun, mazlumun yanında yer alan, mülkiyet eşitliği savunan, adil paylaşım diyen bir hocadır. O, Şeyh Bedrettin'in 21. yüzyıldaki reenkarne halidir...

Fazla değil, İslam dünyasındaki din adamlarının dörtte biri, İhsan hoca gibi olsaydı, İslam dünyası bugün bu halde olmazdı.

*

İhsan hocanın söylemlerini çoğu Müslüman kâfirce bulur, halbuki İhsan hocanın savunduğu Maun sûresinden başka bir şey değildir. O, geleneksel hocalar gibi ritüel anlatarak, masal anlatarak göz boyamıyordur; o, Maun sûresini yaşıyordur, bu sûrenin yok sayılmasına isyan ediyordur...

Maun sûresi, benim en sevdiğim Kuran sûresidir. Bu sûreyi yaşayan bir Müslümana sonsuz saygı gösteririm.

Sûre şöyledir:

"1- Gördün mü o dine yalan diyeni?
2- İşte yetimi itip kakan odur!
3- Yoksulu doyurmaya teşvik etmez.
4- Yazıklar olsun o namaz kılanlara,
5- Namazlarından habersizdirler.
6- Onlar ki, gösteriş yaparlar.
7- Ve yardımlığı sakınır (zekatı vermezler)."

Hemencecik 7 ayet bu sûre. Ama Kuran'ın en evrensel suresidir. 1400 yıllık İslam tarihinin her döneminde geçerlidir, ve ne yazık ki her döneminde gariptir, çoğunluk tarafından uyulmamıştır.

Bu sûrenin muhatapları kâfirlerden veya dine mesafeli insanlardan çok, dini yaşayan insanlardır.

'Gördün mü o dine yalan diyeni?' ayetinden deyi anlıyorsunuz? Kâfirleri mi, dini kabul etmeyenleri mi? Eğer, öyle sanıyorsanız, sûrenin devamıyla algınızın hiç tutarlılık göstermediğini söylemeliyim. Dinin gereklerine uyup, ritüelleri yapan ama dinin sosyal yönlerini görmezden gelen, yerine getirmeyen Müslümanlardır sûrenin muhatapları. Yani, İhsan hoca, dinin sosyal yönünü vurgularken, yok böyle bir şey, uydurma diyenlerdir, 'Gördün mü o dine yalan diyeni?'lerdir onlar.

*

İhsan Eliaçık hocanın yer aldığı roman derken, Mehmet Eroğlu'nun 'Emine - Fay Kırığı 2' adlı romanını kastediyorum. Tabii, İhsan hoca mı değil mi bilmiyorum. Romanın kahramanlarından Hasan hoca, tıpkı İhsan Eliaçık hoca.

Bu hafta Mehmet Eroğlu'nun 'Emine - Fay Kırığı 2' adlı kitabını okudum.

Mehmet Eroğlu'nun Fay Kırığı üçlemesi var, Emine üçlemenin ikinci kitabı.

Yani ben üçlemenin ilk kitabını okumadan, ikinci kitabını okudum. Hiç spoiler falan olmadı, bilâkis birinciyi daha çok merak ettim, içimde okuma isteği oluştu. Evet, bazı kahramanları aynı; mesela, Fay Kırığı 1'deki kitaba adını veren Mehmet, bu kitapta da başkahraman, ama yer, mekân, zaman farkı var bu kitapta. Türbanlı Emine var, İslamcılar var, Hasan hoca var...

*

Mehmet Eroğlu'nun romancılığını da çok beğendim.

4-5 yıl önceydi, Mehmet Eroğlu'nun 'Yüz: 1981' adlı romanını okumaya niyetlenmiştim. 30-40 sayfa okudum, baktım akmıyor kapatıvermiştim. Tabii, kitapta sorun yok, o an ki ruh halimden kaynaklı. Gene de bu tip algılar ön yargı yaratabiliyor. Mesela 'Emine'yi okumaya başladığımda, akmazsa kapatıveririm dedim, ama bunu diyen sen misin. Roman hem aktı, hem de haz verdi. Diğer Fay Kırıları'nı da okuma isteği aşıladı.

*

'Emine - Fay Kırığı 2' adlı kitap, 2011 yılında çıktı. Çıkar çıkmaz merak ettim, ama fiyatı tuzluydu. O zaman ki bütçeme göre pahalıydı. Okumayı hep erteledim ben de.

Kitabın ilk baskısı, 'AgoraKitaplığı'ndan çıktı, benim okuduğum baskı da 'AgoraKitaplığı'ndan çıkan baskı.

2013 yılından itibaren de İletişim Yayınları'ndan çıkıyor kitap.

Türü, roman. Sayfa sayısı, 578.

*

Yıl 2006-2007....
Yer, İstanbul...

Romanın baş kahramanı Mehmet ve Emine'dir.
Mehmet, Fay Kırığı 1'deki Mehmet...
Mehmet, asker arkadaşının aileşirketinde çalışmaya başlar. Emine'de asker arkadaşının kardeşidir. Nişanlıdırlar, evleneceklerdir.

Emine'nin ailesi İslamcıdır. İslamcı iktidar döneminde şahlanan Anadolu kaplanlarındandır babası. Yani abdestli kapitalistlerden...

Mehmet'in asker arkadaşı, yani Emine'nin ağabeyi,kapitalizme hayır diyen, abdestli kapitalizme ateş püsküren Hasan hoca adlı bir din bilginin müridi olur. Emine'nin ailesi Hasan hoca'ya ateş püskürür, 'Pis Komünist' diyerek...

Yüzeysel bilgi benden bu kadar. Ayrıntı romanda, 578 sayfa zenginlikle...

-Mustafa Yıldırım - 28.10.2016 

 
Toplam blog
: 480
: 715
Kayıt tarihi
: 03.11.12
 
 

Konyalıyım. Edebiyat okudum. Amatör yazar ve şairim. ..