Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Mart '14

 
Kategori
Spor
Okunma Sayısı
25992
 

İki gün üst üste aynı kasları çalıştıran egzersizler yapmayın

İki gün üst üste aynı kasları çalıştıran egzersizler yapmayın
 

Egzersiz ve spor yapan çok arkadaşım ve tanıdığım olduğu için bu yazıyı yazma gereği duydum. Egzersiz yapanların en sık yaptıkları hatalardan biri her gün üst üste aynı kasları çalıştırmaktır. Ne kadar sık yaparlarsa kaslarının o kadar kuvvetleneceğini ya da o kadar fit olacaklarını sanırlar. Halbuki tam tersi geçerlidir. Yaptığınız egzersizler aletli de olsa aletsiz de olsa, kuvvetlenmek için veya direnci artırmak için farketmez, yaptığınız hareketleri değiştirseniz dahi aynı kas gruplarını iki gün üst üste çalıştırırsanız kaslarınız güçlenmez, daha fit olmazsınız tersine kaslarınız yıpranır ve daha fit olacağınıza kuvvet kaybeder ve yorgun düşersiniz. Yapılması gereken egzersiz yaptıktan sonra yaptığınız egzersizin ağırlığına göre o kas gruplarını 2 – 3 gün dinlendirmektir. Her gün egzersiz yapabilirsiniz ama çalıştırdığınız kas grupları farklı olmalı. Örneğin bir gün üst vücut ( kollar, omuzlar, göğüsler, üst sırt ) ertesi gün alt vücut ( bacaklar, bel, karın vs.) çalıştırılabilir. Ama örneğin bir gün kollarla ağırlık kaldırdıktan sonra ertesi gün tempolu yüzme yapmak hatalıdır, çünkü kolların ertesi gün dinlenmeleri gerekir, yoksa o kaslar güçleneceklerine yıpranırlar. Aynı şekilde fitness salonunda ağırlıklarla bacak ve bel kaslarını çalıştırdıktan sonra ertesi gün Pilates yapmakta hatalıdır çünkü farklı biçimde de olsa aynı kas gruplarını çalıştırır. Kardiyo egzersizleri, örneğin yürüyüş vs. çok yüksek tempolu olmadıkça her gün yapılabilir.

Peki bunun bilimsel açıklaması nedir ? Kaslarımız ağırlık kaldırırken değil ağırlık kaldırdıktan sonraki 48 saat içinde kuvvetlenirler. Kaslarımız milyonlarca ince liften yapılmıştır. Ağırlık kaldırırken bu liflerde kağıt yırtılır gibi ince yırtıklar oluşur. Buna katabolik durum ( moleküllerin parçalanması ) denir. Çalışma bittikten sonra beyin hasar gören kasların tamiri için emir gönderir. Vücut sindirdiği proteinli gıdalarla bu tamiratı yapar çünkü kasların yani etin yapı taşı proteindir. Bu tamirat anabolik durumdur ( moleküllerin birleşmesi). Tamirat sonucunda kaslar yırtılmadan öncekinden daha kuvvetli hale gelirler. Her gün aynı kaslarla kuvvet egzersizi yapan kişi kasların tamiratı için gerekli olan 48 saati vermediği için onları devamlı yırtar ve kaslar yoğun egzersize rağmen kuvvetlenmez. Bir gün üst vücut ertesi gün alt vücut çalıştırılmalı vücudun çeşitli kasları tamirat için dönüşümü olarak 48 saat dinlendirilmelidir. Bunun aksini iddia eden ve :” her gün aynı grup kaslar çalıştırılabilir, kaslar yıpranmaz daha da güçlenir. Ben spor akademisi mezunuyum, spor hocasıyım, benden iyi mi bileceksin ?” diyen spor ve / veya fitness hocaları ile karşılaşıyorsanız onlardan uzak durun. İnsan vücudu, kasların gelişme mekanizmaları ve sporun fizyolojisi hakkında en ufak bilgileri olsaydı böyle bir iddiada bulunmazlardı.

Egzersizin faydasını görmek için elbette sadece kasları 48 saat dinlendirmek yeterli değil. Doğru beslenme, düzenli uyku, kötü alışkanlıklardan uzak durmak ve egzersizde dikkat edilecek bir çok başka konu da var, bunlardan çeşitli yazılarımda bahsettiğim için burda girmiyorum. Konuya özel ilgi duyanların resimdeki “ Physiology of Sport and Exercise” adlı kitabı edinmelerini tavsiye ederim. Henüz bir kısmını okudum ama okuduğum kısmı dahi çok faydalı oldu. İyi egzersizler.

 Rasih Bensan

 18 Mart 2014 

gülsen tunçkal bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 414
Toplam yorum
: 132
Toplam mesaj
: 3
Ort. okunma sayısı
: 1931
Kayıt tarihi
: 05.05.12
 
 

BİLİM özellikle astronomi ve çeşitli konularda araştırmacı ve yazar Amatör fotoğrafçı, Ka..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster