Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Mayıs '21

 
Kategori
Müzik
 

İKİ PİYANONUN DANSI

İKİ PİYANONUN DANSI

Pandemi nedeniyle seyircisiz ve internet üzerinden etkinlik yapan kurumlardan biri olan CRR Konser Salonu’nun 25 Mayıs 2021 akşamı YouTube üzerinden yapmış olduğu ‘’İki Piyanonun Dansı’’ adlı piyano ikilisi konserinin sanatçıları, her ikisi de Prof. Öğretim üyeleri olan Ece Demirci ile Türev Berki idi. Sanatçılar 20. Yy bestecilerinden dans ve tango müziklerinden oluşan bir seçki ile ekran karşısına geçtiler. Program, iki farklı tango çevrelemişti; ilki Igor Stravinsky ve diğeri Astor Piazzola tangoları. Arada da diğer büyük dans müziği eserleri alıyordu.

Konserin ilk dansı Igor Stravinsky’nin (1882-1971) Tango’su idi. İki piyano için düzenlemesini Victor Babin yapmış. Stravinky Amerika’ya yerleştikten sonra telif hakkı sorunları ve belirsizlikler nedeniyle Avrupa'daki eserlerinin telif haklarından kazandığı parayı Amerika'ya getirememiş. Kendini maddi zorluklarla bulunca, para kazanmak niyetiyle, onları sömürmek için tamamen Amerika'da yeni besteler yazmaya karar vererek, tamamen Amerika'da yazılan ilk eser olan tango da bu eserlerden birini izlerken, sanatçıların nüanslı birlikteliğine hayran kaldım.

Konserin ikinci eseri Samuel Barber’ın (1910 - 1981) Souvenirs adlı, Op. 28 iki piyano için düzenlemesi Arthur Gold ve Robert Fizdale tarafından yapılan 6 dans. 1- Waltz 2- Schottische 3- Pas de deux 4- Two-Step 5- Hesitation-Tango 6- Galop. Samuel Barber’ın Souvenirs başlıklı süiti; bizleri 1914’lerin New York’una, Plaza Hotel’deki o ünlü divertismanlarına götürüyor bizleri.

Benim daima severek dinlemiş olduğum dans olan Danzón cubano, Amerikalı besteci Aaron Copland' ın (1900-1990) iki piyanosu için bestelediği bir bestedir. 1942'de yazılan parça, aynı adlı Küba türünden esinlendi. İlk kez 1946 yılında orkestra için düzenlenmiştir. Bu parçayı da izlerken içimde kıpırtılar oluştu.

Sıradaki 3 dans parçası da Carlos Guastavino’nun (1912-2000) Tres Romances Argentinos (Üç Arjantin Romansı) olan 1- Las Ninas, 2- Muchacho Juieno ve 3- Baile adlı parçalardı.

Konserin son dans parçası da Astor Piazzola’nın (1921-1992) Le Grand Tango, Arjantinli bestecinin çello ve piyano için geleneksel tango ritimleri ve cazdan ilham alan senkronizasyonun bir araya getirdiği nuevo tango ("yeni tango") ruhunu ifade eden tek hareketli parçanın 2 piyano düzenlemesiydi. 1982'de yazılan Le Grand Tango, Paris'te yayınlandığı için İspanyolca değil Fransızca.

Konser de bu şekilde sona ererken, içimde bir rahatlama ve ferahlık vardı. Her iki solistin biri birileri ile senkronize şekilde uyumlu birlikteliği, tuşlara olan hakimiyetleri olağan üstü idi. Üstelik her iki sanatçı da maskeleri ile eserleri yorumlamalarındaki güçlüğü de aşabilmiş olmalarını takdirle karşılıyorum.

İki Piyanonun Dansı, 20. Yüzyıl’da iki piyano için kaleme alınmış olan ve her biri birer “dans” niteliği taşıyan eserlerden oluşan özel bir seçki olarak ekran başındakileri Güney ve Kuzey Amerika esintilerine götürdü. Sanatçıları kutluyorum.

 

 

 

ECE DEMİRCİ

Piyanoya sekiz yaşında Rana Erksan’la başlayan Ece Demirci, M.S.G.S.Ü. Devlet Konservatuarı’nda kısa bir süre Devlet Sanatçısı Gülsin Onay’la çalıştıktan sonra Prof.Metin Öğüt’le devam ederek Yüksek Lisans Kısmı’ndan pekiyi derece ile mezun oldu. Gülsin Onay, Süher Pekinel, Ayşegül Sarıca gibi Devlet Sanatçılarının referanslarıyla Almanya’ya giden sanatçı kazandığı üç burstan biri olan DAAD bursuyla Hannover Müzik Yüksek Okulu’nda Prof.B.Ebert ile çalıştıktan sonra Essen Folkwang Müzik Yüksek Okulu’nda Prof. C. Vickers’ın sınıfından Yüksek Lisans ve Konser Piyanistliği (Konzert-Examen) diplomalarını aldı.

Ünlü Türk bestecisi Cemal Reşit Rey’le özel olarak teori ve kompozisyon çalışmaları yaptı.Yüksek Lisans çalışmaları sırasında besteci ve piyano pedagoğu Ali Darmar ile özel olarak çalıştı. 1986’da Lions Bursu ile Mozarteum Akademisi’nde yaz kurslarına Prof. P. Lang ve T. Nikolaijewa’nın sınıflarında katıldı. 1988’de “Ulusal Piyano Yarışması”‘nda üçüncülük ödülü aldı. Yurt dışındaki oda müziği çalışmaları dışında ünlü besteci A. Schönberg’in asistanı P. Stein’ın “Yeni Viyana Okulu Semineri” konserlerinde çaldı.

1993 “Uluslararası Troya Müzik Festivali”‘nde “Müzik im Kontex” ile oda müziği olarak ve solo konserler verdi. 1996 Münster “96 Spektakel” Festivali’ne, 1998 “C.R.R. Uluslararası Piyano Festivali” ne katıldı.

Essen Üniversite Orkestrası, Mersin Üniversitesi Akademik Oda Orkestrası, Bursa, Çukurova Devlet Senfoni, Eskişehir Belediye Senfoni Orkestrası ve Bilkent Senfoni Orkestralarıyla konserler veren sanatçı, 2001’de Tokyo Türk Büyükelçiliği’ndeki konserinde büyük beğeni topladı. 2005’de Bükreş “George Enescu Filarmoni Orkestrası” ile verdiği konserler dış basında da övgüyle bahsedildi. 2006 “34.Uluslararası İstanbul Müzik Festivali”‘nde keman sanatçısı Barennie Moon ile W.A.Mozart’ ın piyano ve keman için sonatlarını çalmıştır. 2007’de Salzburg “Mozarteum Akademisi”‘nde bir resital veren sanatçının “Piano Sonare” ve “Tuşların İzinde 85 Yıl” adında Lila Müzik Yapım Şirketi tarafından çıkan CD’ leri bulunmaktadır.

Bugüne kadar Avusturya Kültür Ofisi, AKM, Aksanat, İzmirsanat, ODTÜ, Yıldız Teknik Üniversitesi, Yıldız Saray Tiyatrosu, CRR gibi birçok yerde resitaller veren sanatçının yurt dışı konser faaliyetleri de halen devam etmektedir. Radyo ve televizyon kayıtları bulunan Demirci aynı zamanda Prof. olarak M.S.G.S.Ü. Devlet Konservatuarı öğretim üyeliğini sürdürmektedir.

TÜREV BERKİ

1970'de Ankara'da doğan Türev Berki, piyano öğrenimini Elif ve Bedii Aran'ın öğrencisi olarak, ünlü ikilinin kurduğu Aran Müzik Merkezi'nde tamamladı. 1982'de Berlin'de düzenlenen 29. Uluslararası Steinway Piyano Yarışması'nda birincilik ödülünü kazandı. 1983'de İtalya'da katıldığı Senigallia Uluslararası Genç Piyanistler Yarışması'nda ise ödüle lâyık görülen beş yarışmacı arasında yer aldı.

1990'da Polonya'daki Sopot Müzik Festivali'ne davet edilen ilk Türk piyanist oldu. 1993'de Türkiye Cumhuriyeti'nin 70. Kuruluş Yıldönümü etkinlikleri kapsamında Amerika Birleşik Devletleri'ne kültür elçisi sıfatıyla davet edilerek Washington D.C.'de bir resital verdi. 2001'de ise, Moons and Stars Project organizasyonu çerçevesinde New York'un ünlü konser salonu Carnegie Hall'daki performansı geniş yankı uyandırdı.

1991, bu tarihten sonraki meslek yaşamını piyanist ve müzik teorisyeni olarak farklı bir perspektif ve yoğunlukta sürdürme kararını aldığı yıl oldu. Bu kararın ardında; bilimsel çalışma ve akademisyenliğin, üniversitede görevli hukukçu bir anne ve matematikçi bir babanın oğlu olarak çocukluk yıllarından itibaren ilgi duyduğu bir yaşam biçimi oluşu ve müziği anlama tutkusu yatmaktaydı. 1997'de, yaklaşık altı yıllık bir çalışmanın ürünü olarak Prof. Dr. Ali Uçan'ın danışmanlığında tamamladığı Mozart'ın Piyano Konçertolarına İlişkin Bir “Çerçeve Kadans Modeli” başlıklı Doktora tezi, bilim ve sanat çevrelerinde geniş yankı uyandırdı ve Mozart'ın kadans anlayışına açıklık getiren bir çalışma olarak değerlendirildi. Gerek yorumcu, gerekse bilim insanı olarak edindiği bu farklı kimlik; 1998'de dünyanın en büyük kariyer organizasyonlarından Junior Chamber International tarafından Türkiye'nin Kültür Alanında En Başarılı Genci olarak ilan edilmesine ve 2008'de Hacettepe Üniversitesi Sanat Ödülü'ne lâyık görülmesine gerekçe teşkil etti.

Türev Berki, müzik analizi ve sistematik müzikoloji konularına odaklanan çalışmalarını, Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümü profesörü olarak günümüzde de sürdürmektedir.

Türev Berki, solist olarak Türkiye'nin önde gelen orkestralarıyla verdiği konserlerde, Andrey Anihanov, Antonio Pirolli, Erol Erdinç, İnci Özdil, Sıdıka Özdil Gardner, Naci Özgüç, Hakan Kalkan ve Orhun Orhon gibi şeflerle aynı sahneyi paylaşmıştır. Bu çerçevede, sanatçıyla Özdil Kardeşler arasında 2006'dan bu yana süren meslekî birlikteliğin ürünlerini, Çağdaş Türk bestecilerinin yapıtlarının dünya ve Türkiye prömiyerlerine sahne olan seçkin performanslarda görmek mümkündür: İlhan Usmanbaş'ın 1992 tarihli Solo Piyano ile 12 Çalgı başlıklı yapıtının dünya prömiyeri, eserin bestelenişinden tam 16 yıl sonra, 25. Uluslararası Ankara Müzik Festivali kapsamında Türev Berki ve İnci Özdil yönetimindeki orkestra@modern tarafından gerçekleştirilmiştir. Bu performansın yer aldığı CD, Evin İlyasoğlu'nun, Usmanbaş'ın yaşamı ve yapıtlarını konu alan Ölümsüz Deniz Taşlarıydı (Yapı Kredi Yayıncılık, 2011) adlı kitabının ekinde yayınlanmıştır. Türev Berki, Özkan Manav'ın Yansımalar başlıklı yapıtının Türkiye prömiyerini ise, 2007'de Sıdıka Özdil Gardner ve Antalya Devlet Senfoni Orkestrası üyeleriyle gerçekleştirmiştir.

Türev Berki'nin Çağdaş Türk Müziği'nin tanıtılmasına yönelik katkıları, yukarıda anılan etkinliklerle sınırlı değildir. Sanatçının yurtdışında verdiği hemen her resitalin programında bir Türk bestecinin yapıtını görmek mümkündür. Türev Berki'nin 2006'da University of North Texas'ta (A.B.D.) verdiği resitalde seslendirdiği, Adnan Saygun'un Aksak Tartılar üzerine On Etüd başlıklı albümü büyük ilgi görmüş ve bu üniversite bünyesindeki College of Music'te Piyano Performansı Doktora Programı repertuarına alınmıştır.

Türev Berki, son yıllarda, müzikolojik bir bakış açısıyla da şekillenen temalı konserlere ve konferans-resitallere ağırlık vermektedir. Bunlara örnek olarak, 2006'da Samuel Barber'ın tüm solo piyano yapıtlarını seslendirdiği ve bünyesinde karşılaştırmalı analizler de barındıran Barber Akşamı ve 2008'de piyanist Pamela Mia Paul ve perküsyonistler Christopher Deane ve Mark Ford ile aynı sahneyi paylaştığı Bartók performansı gösterilebilir. Türev Berki'nin İki Ülke, İki Kültür, Bir Yorumcu adıyla yarattığı ve Rotary International tarafından organize edilen proje ise, Wagenseil'dan Usmanbaş'a ve Schmidt'ten Erkin'e ulaşan geniş bir yelpazede Avusturyalı ve Türk kompozitörlerin piyano yapıtlarını çok sayıda müzikseverle buluşturmuş ve her iki ülkede de büyük yankı uyandırmıştır.

Konseri izleme linki:

https://www.youtube.com/watch?v=ORPZVdnEcfU

İsmail Hakkı Aksu

 

 
Toplam blog
: 137
: 116
Kayıt tarihi
: 13.09.11
 
 

Ressam, dekoratör, araştımacı yazar. ..