Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Mart '12

 
Kategori
İlişkiler
 

İletişimde dilin büyüsü…

İletişimde dilin büyüsü…
 

03/03/2012

İlişkilerimizde yaşadığımız bazı sorunların nedeni nedir diye düşündünüz mü? Yapılan (NLP meta Model) silme, çarpıtma, genelleme gibi üç işlemden kaynaklandığını biliyor muydunuz?

Bilinç sistemimiz genellemeleri, silmeleri ve çarpıtmaları düzeltmek veya engellemek maksadıyla dili net ve anlaşılır biçimde kullanmaya meta model diyoruz. Yani dil kalıplarını öğrenerek dili amacımıza uygun bir biçimde kullanabiliriz.

Peki, bu ne işe yarar diye düşünüyorsanız hemen cevaplayalım. Doğru soruları sorduğumuzda bilgiyi tam alırız. Bilgileri tam almadığımızda ne olur? İletişim hataları, yanlış anlamalar, kalp kırıklıkları, küsmeler-darılmaların olmasını engelleriz. Bir kız arkadaşımla sohbet ediyorduk. Baktım çok üzgün. Oturduk birer kahve içtik. Anlatmaya başladı. “Bu adam beni deli edecek. Hem seviyor hem de benimle yeterince ilgilenmiyor. Çıldırmak üzereyim.” Durumun ne olduğunu net olarak anlamak için ona dedim ki “Seni sevdiğini nereden anladın?” anlatmaya başladı. “Beni ne zaman görse gözlerimin içine bakarak nasılsın? Bir sorunun olduğunda mutlaka gel konuşalım. Diyor. “Peki, başka ne yapıyor?” “İşte bu kadar ya o yüzden çıldırmak üzereyim.” Tabi işin en zor kısmına gelmiştik. Anladım ki, arkadaşım çarpıtma yapıyor. Kişinin hal hatır sormasını, ilgilenmesini kendisine olan özel bir ilgi olarak değerlendiriyordu. Oysaki o söylediği kişi herkese karşı sevecen ve ilgili birisiydi. Özel bir düşüncesi yoktu kıza karşı. Onun sohbet şekli ve anlayışı öyleydi. Hepsi bu kadar…

Bazen de silme işlemini yapıyoruz. Düşüncelerimizi kısa ve öz olarak ifade ederken bazı gerekli bilgileri atlayabiliyoruz ne yazık ki. Karşımızdaki kişinin söylediklerimizi anlayacağını veya bunların önemli olmadığını düşündüğümüzde silme işlemini yapmış oluyoruz. Tabi ortaya çıkan boşluk, karşımızdaki kişi tarafından istenildiği gibi dolduruluyor. “Sevgilimle problemim var” diyordu bir başka kişi. Ayrıntıya inmiyordu. “Pekala, ne zaman ve hangi durumlarda sevgilinle problem yaşıyorsun?” Dediğimde düşündü ve şöyle dedi.  “İşlerim çok yoğun. Bu arada da bayağı geniş bir çevrem var. Kız arkadaşım bu duruma sinirleniyor. Beni aramıyor. Aradığımda da soğuk bir ses tonuyla konuşuyor. Çok sorunlu, psikopat biri anlayacağın… Bana sitem ediyor iki de bir ve beni bağırtıyor.” dinledikten sonra içimden sadece güldüm ve şaşırdım. Kişi kendi yaptıklarını görmüyordu. Hangi kadın bu durumda üzülmezdi ki… Onunla epeyi bir konuştuk kendi yaptığı eksik ve hatalı yönlerini fark etti. Şimdi güzel bir ilişkileri olduğunu söyledi geçen gün.

Genelleme de ise; kişinin yaptığı tek bir deneyimi doğru olarak kabul ettiğinde genelleme yapmış oluyor. Bir deneyimden hareketle tüm deneyimleri aynı sınıfa sokmak bazen sorunlar oluşturabilir. Hele de daha ileri gidip bu kanılar yargıya dönüşünce iletişimde kopmalar yaşanabiliyor. Çalıştığımız arkadaşlarımızdan biri geçen gün diyordu ki “ Eşim beni asla dinlemez”, “O seni ne zaman dinlemez?” diye sorduğumda şöyle bir yanıt geldi. “Yorgun ve hasta olunca ben ona bir şeyler anlatmaya çalışıyorum. Beni dinlemiyor.” Sanırım herhangi bir açıklama yapmama gerek yok. Siz karar verin. Genellemeler kişileri güçlendirebileceği gibi sınırlandırabilir de. Örneğin, “ Erkekler ağlamaz.” Güçlendirici bir genellemeyken “Erkekler aldatır” sözü de sınırlayan bir genellemedir.

Silme, çarpıtma ve genelleme yapmadan sağlıklı bir iletişim ve güzel beraberlikler elinizde/elimizde. Yüreğiniz sevginin sınırsız gücüyle dolsun.

 

e-mail:belginturan@gmail.com

 

 
Toplam blog
: 439
: 512
Kayıt tarihi
: 04.02.09
 
 

Lisansını Anadolu Üniversitesi/ İşletme Bölümü ve Anadolu Üniversitesi/ Sosyoloji Bölümlerinde “O..