Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Şubat '07

 
Kategori
Spor Eğitimi
 

İlk yüzme dersinde neler yaşanır?

İlk yüzme dersinde neler yaşanır?
 

Yüzme öğrenmeye karar verip ilk yüzme dersinize gittiniz. Orada neler yaşanacak? Yüzmeye yeni başlayan bir yetişkin ilk derslerde nelerle karşılaşır? İşte size yaşanmış bir örnek: Google Blog’da ‘Hayata Dair’ başlığıyla yazan Reşit adında bir arkadaşımız yüzmeye yeni başlamış. Aramızdan biri olarak deneyimlerini ve duygularını çok güzel ifade etmiş. Kendisi yazısını burada yayınlamama sağ olsun izin verdi. Size Reşit'in yazısından alıntılar yapıp üzerine yorumlar yazacağım (yorumlarım koyu renkli yazılardır):

Dün yüzme derslerimden ikincisini aldım. Başımızdaki hoca ile birlikte yaklaşık 90 dakika çalıştık. Ders desem de havuzun içinde herşey çok eğlenceli. Zaman çok çabuk geçiyor. İki seansta yüzme hakkında ne kadar az şey bildiğimi gördüm. Yüzmeyi öğrenmek o kadar da zor değil. Sadece temel bazı teknikleri bilmek ve bunları uygulamak gerekiyor. Ben yüzme öğrenmek istiyorum ama nerede ve nasıl yüzme öğrenebilirim diyenler için yaşadıklarımı paylaşmak istiyorum. Herşeye başlamadan önce biraz istek ve cesarete ihtiyacınız olacak. Havuzda birlikte çalıştığımız guruptakilerin hepsi 20 yaşın üzerinde ama hiçbirinde yüzme bilmediği için utanma veya sıkılma yok. Herkes yeni birşeyler öğrenmenin heyecanı ile çalışıyor. Eğer siz de bu heyecanı yakalayabilirseniz önünüzde hiçbir engel yok. Yüzücü yorumu: Reşit çok güzel özetlemiş, yüzme öğrenmeye gitmek için istek ve biraz cesaret gerekli. 'Bu yaşta yüzme dersine gidilir mi (ayol!!/yahu!!)' diye düşünerek bu işe başlamaktan çekinen birçok insan tanıyorum. En azından şöyle düşünün: benimle birlikte ders almaya gelenler de yüzme bilmediği için buradalar.

Yüzme öğrenmeye karar verdiniz. Ama nereden başlayacağınızı bilmiyorsunuz. İlk yapmanız gereken vaktinizin bir kısmını buna ayrımak. Haftada 2-3 saat yeterli. Daha sonra size uygun bir havuz bulmalısınız. Havuza kayıt yaptırmadan önce mutlaka sizinle ilgilenecek bir hoca olup olmadığını sorun. Tek başınıza öğrenmeniz çok zor. Birşeyler öğrenseniz bile bunların doğru mu yanlış mı olduğunu bilmeniz mümkü değil. Ben havuza üye olmadan önce bizi bir hocanın çalıştırmasını beklemiyordum ancak daha ilk derste bir hoca yeni gelenleri topladı ve derse başladı. Biraz şaşırdım ama hiç itiraz etmedim. Bir havuz ve hoca bulduktan sonra dersleri takip etmek ve ortama ayak uydurmak yeterli. Yüzücü yorumu: Önceki yazılarımda da bahsettiğim gibi yüzme çok teknik bir spor. Yüzme öğrenmek birkaç ders, geliştirmek ömür boyu. Hiç yüzme bilmemek veya çok az bilmek ise bir bakıma avantaj. Bu işi iyi bilen bir profesyonelden en başta doğru şekilde öğrendiğinizde çok hızlı ilerleme kaydedeceksiniz. Kendi kendine yüzme öğrenmiş ve yanlış teknikle yüzen kişilerin yüzme stilini düzeltmesi çoğu zaman daha fazla çaba gerektirir.

Dersler nefes alma-verme ile başlıyor. Öğrenilmesi en zor olan ve en önemli konu bu. Nefes almada dikkat edilmesi gereken suyun dışında ağzımızdan nefes almak(Burnumuzdan değil.Sanırım burnumuza su kaçmaması için.) suya girince bu aldığımız nefesi ağzımızdan ve burnumuzdan yavaş yavaş vermek. Sadece ağzımızdan veya burnumuzdan verir isek burnumuza su kaçabilir ve bu bizi rahatsız eder. Yürürken nasıl nefes alıp veriyor isek suda da aynısını hiç zorlanmadan yapabiliyor olmamız gerekiyor. Yani yüzerken kafamızı kaldırıp nefes almalı ve yüzümüzü suyun içine daldırmalıyız. Suyun içinde tüm nefesimizi verdikten sonra tekrar kafamızı sudan çıkarmalı ve nefes almalıyız. Bunu uzun süre yapabilmek için doğal bir şekilde nefes alıp vermek gerekiyor. Suyun içinde nefesimizi tutmamalıyız. Eğer nefesimizi tutarsak sudan çıkınca hem nefes vermek hem ne nefes almak zorunda kalırız. Bunu da kısa bir zamanda yapamayız. Nefes almak için geçen süre nefes vermek için geçen süreye göre çok az olduğu için yüzümüz genel olarak suyun içinde olacaktır. Bu da yüzmemizi kolaylaştırıyor. Nasıl mı? Suda kafamızı kaldırır isek ayaklarımız suya batıyor, yani biz de suya batıyoruz. Ancak kafamızı suya paralel tutarsak, yani yüzümüz suyun içinde olacak şekilde, vücudumuz suya batmıyor ve çok daha rahat yüzüyoruz. Böylece az yorulmuş oluyoruz. Nefes konusunda beni en çok zorlayan su içinde iken nefesimin tamamını vermek oldu. Basınçtan mı tecrübesizlikten mi bilmiyorum ama suyun içinde nefesimin tamamını veremiyorum. Suyun üstüne çıkınca nefes almadan önce nefes vermem gerekiyor. Bu da beni yoruyor. Bunu çözersem çok büyük mesafe almış olacağım. Yüzücü yorumu: Dostumuz burada çok önemli bir konuyu çok güzel özetlemiş. Doğru nefes almak aslında birçok sporun ön koşulu. Yüzmede derin nefes alıp vermeyi öğrenmek işin ilk adımı. Aksi halde kaslarınıza yeterince oksijen gitmeyip çok kısa sürede yorulacaksınız. Aslında nefes almaktan daha önemlisi vermek; çünkü akciğerinizin tamamını boşaltırsanız karbondioksitin tamamını atmış olursunuz. Zaten sonrasında refleks olarak derin bir nefes alacaksınız; yani akciğerleriniz temiz havayla dolacak. Konsantrasyonunuzu nefesinizin tamamını vermeye odaklayın.

Nefesten sonra dikkat edilmesi gereken diğer bir konu ayaklar. Ayaklarımızı belirli bir tempoda birbirinden uzaklaştırmadan çırpmalıyız. Ayağımızın üstünü bir yüzgeç gibi kullanmalıyız. Ayaklarımız birbirinden uzaklaşmamalı ve dizlerimizi bükmemeye çalışmalıyız. Bunu doğru şekilde yapmak için pratik yapmak gerekiyor. Yüzücü yorumu: Bu, yüzmede derin tartışmalara açık bir konudur ve yıllardır net bir karara varılamamıştır. Kimi yüzme antrenörü, bacakların ve ayakların serbest stil yüzmede yoğun olarak kullanımının çok fazla enerji ve oksijen tükettiğini, ama yüzücüyü çok az ileriye ittiğini, asıl odaklanılacak yerin kollar, omuzlar (veya kalça rotasyonu) olduğunu iddia ederler. Bu konuyu ileride işleyebiliriz.

Diğer bir konu yukarda bahsettiğim gibi başımızı kaldırmamak. Başımızı kaldırdığımızda ayaklarımız ve vücudumuz suya batıyor. Bunu öğrenmeden önce nefes almak için sürekli başımı yukarda tutardım yüzümü suya daldırmazdım. Bu da çok fazla yorulmama neden olurdu. Şimdi bu kadar çok yorulmamın nedenini anlıyorum. Havuzda 90 dakika hiç sudan çıkmamış olmama rağmen çok az yoruldum. Çünkü daha önce yaptığım yanlışları yapmadım ve bunları doğrularıyla değiştirdim. Yüzücü yorumu: İşte tüm yüzme antrenörlerinin üzerinde ittifak ettikleri bir konu: vücudun su üzerinde suya paralel durması, ayakların suya batmaması, başın yukarıya kaldırılmaması konusu. Bu konuyu kesinlikle işleyeceğiz.

Dersler devam ediyor. Hala çok iyi yüzüyor değilim. Ancak nasıl iyi yüzeceğimi artık biliyorum diyebilirim. Eğer siz de yüzerken sürekli batıyorum, suyun üzerinde durmak için çok yoruluyorum, nefesim çok çabuk tükeniyor diyorsanız buna zaman ayırın ve kendinize bir havuz ve bir hoca bulun...Yüzücü yorumu: Sevgili Reşit 2. dersin sonunda hala iyi yüzemediğini söylemiş. İki derste neyi iyi yapmayı öğrenebilirsiniz ki? Ama öyle görünüyor ki ülkemizin yüzme camiası yeni bir yüzücü kazanıyor. Darısı hepimizin başına.....

Sağlıcakla kalın

 
Toplam blog
: 103
: 11625
Kayıt tarihi
: 02.02.07
 
 

Yüzme aşkımı sizlerle paylaşmak istiyorum. Yüzme öğrenmek isteyenlerden düzenli yüzenlere tüm yüzme ..