Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Ekim '08

 
Kategori
Söyleşi
 

İlkan San'la samimi bir söyleşi

İlkan San'la samimi bir söyleşi
 

İlkan San,Şemsettin Murat'ın merak uyandıran sorularına cevap verdi. İlk aşk dahil..


Aşk şarkıların unutulmaz yazarı İlkan San'la her şeye dair bir söyleşi gerçekleştirerek Adana'da , o zamanlar yayınlamakta olan Söylem dergisinde ( Ocak 1997 , sayı : 22 ) yayınlamıştım . Sözlerinden devingen, hayata sımsıkı bağlı, beyniyle genç ve aynı zamanda aşk şarkıların unutulmaz yazarı olarak algılamıştım onu. Benden önce öleceğini tahmin etmiyordum. Bu gün öldüğünü duyunce yaşamın bir hiç olduğunu bir kez daha anladım. İrkildim, arşivimdeki, kendi el yazısıyla verdiği cevaplara baktım; içim bir kez daha burkuldu. İşte bu söyleşiyi o zaman yazdığım giriş yazısıyla birlikte aşağıya alıyorum aşağıya alıyorum .

Giriş : İlkan San , 22 Kasım 1941 yılında Malatya'da doğdu. İlk, orta ve lise öğreniminden sonra Başkent Gazetecilik ve halkla ilişkiler Yüksek Okulu'ndan mezun oldu. Devlet ve özel sektörde değişik görevlerde bulunan bazı gazete ve dergilerin idari yönetmenliğini ve yazarlığını yapan İlkan San, halen T.S.M. dalında sahne sanatçısı ve şarkı sözü yazarı olarak çalışmalarını sürdürüyor. 1965'te Çam Sakızı Çoban Armağanı, 1969 'da S.O.S, 1978'de Sizden Biri adlı üç şiir kitabı yayınlandı. İlkan San'ın sözlerini yazdığı şarkılardan bazıları şunlar :

Gitmesin Gözlerinden Parıl Parıl Arzular ( dua ), Söyle Bilmesinler Bu Aşkın Bittiğini. Şu Gönlümü Yaralayan ( Sizden Biri), Dilerim Tanrıdan Gülmesin Yüzün ( Beddua), Kapıldım Sana Bir Mecnun Gibi ( Alın Yazımsın ), Bunce Güzeller İçinde Birisi Var ki... Sen de Git Sen De Unut ( Kimler Unutmadı ki ), O Gelince Bahar Gelir. Sende Başkasını Gözüm Görmezdi. Yetti Bu Ayrılık Gelsin Demişsin. Verdiğimiz O Sözler.

Şemsettin Murat: Sayın İlkan San, şiir yazmaya ne zaman başladınız? Şimdiye kadar kaç şiiriniz bestelendi ?

İlkan San: İlk şiirlerim 1958- 1959 yıllarında, Ankara'da neşredilen bir mahalli gazetenin sanat sayfasında yayınlamaya başladı. Dolaysıyla kendimi bu tarihler içinde şiire başlamış kabul ediyorum. Şimdiye kadar 200'ü aşkın şiirim bestelendi. Bunlardan 50 kadarı TRT repertuarında, 75 kadarı piyasada kaset ve plak olarak değerlendirildi. Diğer kısmı da nota halinde değerlendirmeyi bekliyor. Şarkı sözü yazarı olarak da 9 ödülüm var.

Şemsettin Murat: Sözlerini yazdığınız şarkılar, Türkiye'de herkesin istekle dinlediği şarkılardır. Bu şarkılar; aşk, ayrılık, özlem ve benzeri duyguları kapsıyor. Herkes gibi ben de merak ediyorum: Şiirlerinizdeki gibi böylesine büyük bir aşkı, ayrılığı ve özlemi yaşadınız mı ? Kaç yaşında aşık oldunuz ?

İlkan San: Aşkın büyüklüğü ve küçüklüğü üzerinde yorum yapamıyorum. Ancak aşkı da, ayrılığı da, özlemi de yoğun bir şekilde yaşadığımı ifade edebilirim. Genelde platonik olan ilk gençlik aşkımı saymazsak, bu yaşa kadar etkisi uzun süren acı-tatlı anıları içimde saklı olan ve de bana şiirler yazdıran, daha doğrusu ilham kaynağımı teşkil eden üç aşkım olduğunu söyleyebilirim. Yazdıklarımın hepsi, yalnız benim yazdıklarımı kapsamıyor. Çevremdeki her türlü olayın etkisinde de kalıyorum.

Şemsettin Murat : Tarihin çeşitli dönemlerinde ve çeşitli ülkelerde zaman zaman toplumsal içerikli şiirler ve müzik parçaları yasaklanıyor veya baskı altına alınıyor. Bu baskılar, dolaylı yoldan da olsa, bireysel içerikli şiirleri ve müziği olumsuz veya olumlu yönden etkiliyor mu ? Bireysel şiirlerin bir ustası olarak bu konuda ne düşünüyorsunuz ?

İlkan San: İster şiir olsun ister müzik olsun baskı altında tutulan her sanat dalı olumsuz yönden etkilenir. Sanatçı kendisini ifade ettiği zaman hissettiklerini, duygularını, düşüncelerini ifadeden kaçmaz. Kaçmamalı da... Sanatçı; günahları, sevapları, doğruları, yanlışları, güzeli, çirkini sanatsal bir çerçeve içinde sunabilmeli .

Şemsettin Murat: Yeni çalışmalarınızdan kısaca söz eder misiniz ?

İlkan San: Yeni çalışmalarım için şunları söyleyebilirim : 4. şiir kitabımın hazırlığı içindeyim. Maddi sorunlarımı çözebilirsem ismi, " Dua'dan Beddua'ya " olacak. Ve, Zeki Müren 'in önsözünü yazdığı bu kitabı neşredeceğim. Pek tabii yeni şarkı sözlerini de yazmaya devam etmekteyim. Arasıra da Türk Sanat Müziği dalında sahne çalışmalarımı sürdürmekteyim.

SORULAR, ŞEMSETTİN MURAT; YANITLAR, İLKAN SAN

 
Toplam blog
: 155
: 1573
Kayıt tarihi
: 20.09.08
 
 

Diyarbakır doğumluyum. Eğitim Enstitüsü Türkçe Bölümü mezunuyum. Hazro TÖB-DER Şubesi başkanlığını y..