Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Nisan '10

 
Kategori
Kentleşme
 

İmar kanununun uygulamasındaki aykırılıklar

İmar kanununun uygulamasındaki aykırılıklar
 

Erbaa da Bina


Gecen hafta ziyaret için Tokat’ın Erbaa ilçesine gittim. Bu ilçeye 10 yıldır gidip geliyorum. Daha önce deprem nedeni ile evleri tamamen yıkılan ilçede yeniden imar planı yapılmış, önü kapanmayan caddeleri sokakları vardı. Burası örnek bir şehir olabilirdi.

Yeni imar planı ile bir iki katlı evler yapılmış, konutların taban alanına katsayısı yaklaşık % 25 idi.

Bu gidişimde gördüm ki konutların taban alanı katsayısı yaklaşık % 80 olmuş, dört katlı yapılan binaların arka cepheleri otopark alanı olarak ayrılmıştı.

Neticede parsellerde ne ağaç dikilecek yer, nede çocukların oyun oynayabilecekleri alan kalmamıştı. Bu uygulamanın yapıldığı parseller ve şehrin bu kısımları beton yığınına dönüşmüştü.

Bu durumu görünce parsellerin eski halini bildiğimden hayal kırıklığına uğradım.

Hiç kimsenin bu durum umurunda değildi, ya da kimse farkında değildi.

Konuyu ilçenin Kaymakamına aktardım. Beni ilgi ile dinledi. Konuyu yazılı olarak aktarmamı istedi.

Kaymakam beyin istediği şekilde konuyu yazılı hale getirmek, ilgililere bu durumu duyurabilmek amacı ile bu yazıyı kaleme aldım.

Bu şehirde İmar Kanunu ve şehircilik anlayışına aykırı hususlar şunlardı:

1-) Binaların ön bahçe mesafeleri 3 metre civarında idi. İmar planlarını göremediğim için ön bahçe mesafelerinin ne kadar olması gerektiğini bilmiyorum.

Ama dört katlı olarak yapılan binalara üç metre ön bahçe bırakılması doğru değil.

2-) “İmar kanunu Madde 35 -Bina Ön Cephe Hattı İle Yol Arası Ve Tabii Zeminin Kazılması:

Binaların zemin seviyesi altında kat kazanmak maksadıyla, bina cephe hattından yola kadar olan kısımda, zeminin kazılarak yaya kaldırımının seviyesinin altına düşürülmesine müsaade edilmez.”

İmar Yönetmeliği madde -31

a- Ön Bahçelerin Tesviyesi:

Yoldan kot alan parsellerde; %15 den daha az eğimli bir yola cephesi bulunan parsellerin yol cephesinde, parsel sınırı ile bina cephesi arasında kalan kısımlar komşu parsel sınırına kadar yol eğimine göre kaldırım seviyesinde tesviye edilir.

%15'den fazla eğimli, merdivenli veya kademeli bir yola cephesi bulunan parsellerde, parsel sınırı ile bina cephesi arasında kalan kısım, yaya kaldırımı ile uyumlu olmak ve kademeler arasında en çok (0.15) m. kot farkı olmak üzere tesviye edilir.

Amir hükümleri bulunurken, bodrum kat zemini seviyesine kadar trotuardan binaya kadar olan kısım kazılarak bu kısımda bodrum katlara kapı ve pencere açtırılmıştır. Bu durum kanun ve yönetmeliğe aykırıdır.

3- ) İmar yönetmeliği:

“Madde 36 - (Değişik - R.G.: 4.12.1987 - 19654) Binalarda taban alanı dışında kendi bahçe hudutları dışına taşmamak şartı ile binanın her cephesinde açık ve kapalı çıkma yapılabilir. Ancak:

A - Kapalı Çıkmalar;

1) Plan ve yönetmelikte verilen yan ve arka bahçe mesafeleri içine taşamaz. Ancak arka bahçelerde çıkmalı olarak oluşmuş binaların bulunduğu yapı adalarında yapılacak yeni binalarda kapalı çıkmalar en çok 1.50 m. olmak ve parselin arka hududuna 3.00 m.den fazla yaklaşmamak kaydıyla yapılabilir.

2) 5 metreye kadar olan ön bahçelerde parselin yol sınırına ( 3.50) m.den fazla yaklaşamaz. 5 metreden fazla olan ön bahçelerde bu mesafe civarındaki mimari ve yapılaşma durumuna göre Belediyece tayin edilir. Ancak her halükarda parselin yol sınırına ( 3.50) m.den fazla yaklaşamaz.

B - Açık Çıkmalar;

1) Parsel sınırlarına (2.00) m.den fazla yaklaşamamak kaydı ile arka ve yan bahçe mesafelerine (1.00) m. taşabilir.

2) Ön bahçelerde parselin yol sınırına ( 3.50) m.den fazla yaklaşamaz.

3) Bitişik nizamda bitişik olduğu komşu sınırına (2.00) m.den fazla yaklaşamaz.

Açık ve kapalı çıkmaların tabii zeminden çıkma altına kadar en yakın şakuli mesafesi en az (2.40) m. Olacaktır.” Amir hükümlerine rağmen:

Binaların yan bahçe mesafesine kapalı çıkmalar yapılmıştır. Bu sebeple yan bahçe mesafelerinde yürünemez hale gelmiş, komşu binalar birbirine çok yaklaşmıştır.

Ön bahçelerde kapalı çıkmalar parsel sınırının bir metre yakına kadar yaklaşmıştır. Bu mesafenin en az 3.5 metre olması gerekirdi.

Kapalı ve açık çıkma yapabilmek için tabi zeminden çıkma altına kadar 2.4 metre yükseklik olması gerekirken ön cephelerde bile tabi zeminden bir metre yükseklikten itibaren kapalı çıkma yapılmıştır.

Bina derinliklerinde en son sınır olan 40 metre uygulaması esas alındığından parsellerde % 80 taban alanı uygulaması ( TAKS ) meydana gelmiştir. Aslında TAKS- 0.40 geçmemelidir. Kalan alan otopark, bahçe olarak kullanılmalıdır.

Şehirlerimizde kanun ve yönetmelik hükümleri hilafına yapılaşma devam etmektedir.

İçişleri bakanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığının İmar kanunu ve uygulamalarını teknik takibe alarak çocuklarımızın emaneti olan şehirlerimizdeki kanuna aykırılıklara son vermesi gerekmektedir.

Aksi takdirde yeşil alanlar kaybolacak, şehirler beton yığını haline dönüşecektir. Bu durum devam ederse insanlar nefes alamaz hale gelecektir.

Bu binalarda yetişen çocuklar ağacı yeşili tanımayacak, oyun oynayacak alanları kalmayacaktır.

İnşa halindeki her binada peyzaj projesi ile bahçe yapılmalı, parseller ağaçlandırılmalıdır. Bunlar kural haline getirilmelidir.

Mustafa yolcu

 
Toplam blog
: 172
: 1405
Kayıt tarihi
: 26.06.09
 
 

1953 Yılı Çorum iskilip doğumluyum.  inşaat mühendisiyim. Ankara'da ikamet ediyorum Yazılarım baz..