Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Temmuz '10

 
Kategori
İnsan Kaynakları
 

İNSAN KAYNAKLARI BÖLÜMÜNÜN 2 MÜŞTERİSİ ÜST YÖNETİM VE ÇALIŞANLAR

İNSAN KAYNAKLARI BÖLÜMÜNÜN 2 MÜŞTERİSİ  ÜST YÖNETİM VE ÇALIŞANLAR
 

Bir işletmede, insan kaynakları yöneticisine yüklenen görev nedir?Aslında bu görev şirketine göre değişiyor. Kimi şirketlerde, yasal mevzuatın eksiksiz şekilde uygulanmasının sorumluluğu ön planda iken, diğerlerinde personelin yüksek motivasyonla çalışması, işe bağlılıklarının yüksek olması ve IK için nihai amaç olan şirketin tüm departmanlarının şirket hedeflerine ulaşabilmek için bir takım halinde yüksek performansla çalışmalarına yardımcı olması sayılabilir. Bunlar, şirketin üst yönetiminin IK yöneticisinden ve dolayısıyla ekibinden bekledikleridir. Peki, çalışanlar insan kaynakları bölümünden ne bekler? Bu soruyu önce şöyle soralım. Çalışan, çalıştığı şirketten ne bekler?

1. Hedeflediği kariyer yolunda gelişmek

2. Emeğinin karşılığını en iyi şekilde alabilmek

3. Tüm bunları yaparken hayattan da keyif almayı sürdürebilmek

Ben IK açısından bu 3 kategori dışında kalacak bir beklenti göremiyorum.

· Düşünelim; sektör ortalamasının üzerinde bir ücret ve iyi yan haklar 2. maddeye (Emeğinin karşılığını en iyi şekilde alabilmek ) girer.

· İyi bir ekip ve değer veren bir yönetici 1. ve 3. madde dahilinde.

· İzin süreci, işgöremezlik ödemesi, bordro çıkartma, maaş ödemesi, vizite kağıdı, vize işlemleri için gerekli evraklar, SGK aktivasyonu gibi işlemlerini kolaylıkla yapabilmek 3. madde içinde yer almakta.

Şimdi, IK'dan üst yönetimin bekledikleri ile çalışanların beklediklerini örtüştürmeye çalışalım.

1.Personelin yüksek motivasyonla çalışması hedefi: 1., 2. ve 3. madde gerçekleşirse bu sağlanır.

2. İşe bağlılık: Sayılan 3 madde gerçekleşirse bu hedefe de ulaşılmış olunur.

3. Yüksek sinerjili bir ekip olmak:

İşin belki de fark yaratan kısmı bu hedef. Ama bu hedef de aslında, çalışanın IK’dan bekledikleri ile örtüşüyor. Birinci maddeden başlayarak ele alalım. Hangi bölümde çalışırsa çalışsın, bir çalışanın, hedeflediği kariyer yolunda ilerlemesi için artık sadece kendi uzmanlaştığı işi en iyi şekilde yapabiliyor olması yeterli değildir. Aynı sistem içerisinde yer aldığı diğer bölümlerle ilişkisinin kalitesi, birlikte ortaya çıkardıkları çalışmanın performansı da artık işine ne derece vakıf olduğu kadar önemlidir. Dolayısıyla insan kaynakları bölümü, sinerjik bölümler hedefine ulaştığı oranda, çalışan da hedeflediği kariyer yolunda kendine değer katmış olacaktır.

İkinci madde, emeğinin karşılığını en iyi şekilde alabilmekti. Rasyonel bir şirketin personel bütçesi, kazandığı ve kazanmayı öngördüğü para ile doğru orantılıdır. Sinerjik bölümlere sahip bir organizasyon daha fazla para kazanabilecek dolayısıyla çalışanlarına daha fazla ücret ve yan hak sağlayabilecektir.

Üçüncü madde, süreçten keyif almaktı. İnsan sosyal bir varlıktır. Yardımlaşmak, beraber bir şeyler ortaya koymak ve sonuca ulaşmak bir takımı oluşturan üyelerin yaşayabileceği bence en doruk deneyimler arasındadır. Bir sivil toplum kuruluşu bünyesinde veya kurumsal sosyal sorumluluk projesi kapsamında, özveri ve dayanışma ile inşa edilen bir köy okulu, etkin bir beyin fırtınası seansı sonucu yepyeni bir ürün ortaya koymak, büyümekte olan bir şirketin hedeflerine ulaşması için yapılan dayanışma iş hayatındaki hiç bir deneyimle kolay kolay değişilmez. İşin özü, çoğumuzun aslında iş hayatında arzuladığı bu ekip ruhunu sürekli yaşayabilmektir.

Özetlemek gerekirse, şirketin hedefine ulaşması için gerekli olan yüksek motivasyonlu, işine bağlı, yüksek performanslı çalışanlar ve en nihayetinde sinerjik ekip çalışanların da bir şirketten dolayısı ile şirketin icra organı olan İnsan Kaynaklarından beklentileri ile bire bir uyumludur.

Bir insan kaynakları yöneticisi, hedef madalyonunun her iki yüzünün farkında olmalı ve IK stratejisini bu farkındalıkla planlayıp uygulamalıdır.

Yazının Zeyli:

Yasal mevzuatın eksiksiz şekilde uygulanması: Üst yönetimin IK'dan beklediği sadece bu ise, bu hedef çalışanın 3 kategoride özetlemiş olduğumuz beklentileri ile ilgili değildir. Burada da, klasik personel departmanı ile modern IK uygulamaları arasındaki fark bariz bir şekilde ortaya çıkmaktadır. Üst yönetimin IK'dan beklentisi sadece yasal mevzuatın uygulanması ve ödeme işlemlerinin yapılması olan bir şirkette çalışmak ile modern IK uygulamalarını uygulayan bir şirkette çalışmanın arasındaki fark budur. Çalışanın beklentilerini göz önüne almayan, dolayısıyla çalışanın gözünde muhasebe bölümünden farklı olmayan IK bölümünün çalışan için kritik bir önemi yoktur ve standart bir iş olduğu için dış kaynak firmasına verilebilir.

 
Toplam blog
: 39
: 757
Kayıt tarihi
: 07.08.07
 
 

Mühendislik eğitimimden sonra (2002), örgütsel davranış alanında yüksek lisans yaptım (2005). 15 ..