Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Ocak '10

 
Kategori
Dil Eğitimi
Okunma Sayısı
871
 

İnternet Bağımlılığı ve Öğrenciler…

İnternet Bağımlılığı ve Öğrenciler…
 

Bağımlılığa Nazarlık !


İnternet bağımlılığı olur mu? Kendimden biliyorum. “Evet” olur. Nasıl mı?

Emekli olduktan sonra başladı internetle buluşmam. Sabah kalkar kalkmaz kahvaltı hazırlanana kadar bilgisayarın başında, ilk önce “gazete manşetlerinden ve köşe yazılarına” daha sonra da “gelen elektronik postalara ” ve “facebook” a göz atmaktan, eşimin “kahvaltı hazır ! ”, “sofra kalkıyor!” uyarılarıyla, internetten ayrılması zor geliyorsa insana, dışarıda dolaşmak yerine evde internete dolaşmayı tercih ediyorsam, ben de “internet bağımlılısı” olduğumu düşünüyorum.

Bilmem 55 inde öğrendik de ondan mı? Yoksa “erken mi geldik bu dünyaya” internetle tanışmak için? Bilemiyorum. Benim için her halde arayı kapatmak olabilir.

Ama öğrencilerin okul dışı zamanlarda, ödev yapmaları veya dinlenmeleri gereken zamanda, ara tatillerinde saatlerce internette kalmalarına ne dersiniz?

Ben bilgisayarın başında – köşe yazıları yazmak ve sanal dünyadan olan - biteni öğrenmek olmak için – iki-üç saatimi harcayınca, eşim – şaka yollu da olsa - yalnız kaldığından kendisine rakip görmeye başladı interneti. Haklı olduğunu düşünüyorum. Laf aramızda, o televizyon dizilerine takılınca, ben de internete. Evdeki “sohbetimize (!) ” de doyum olmuyor işte o zaman.

Kanımca “internet ve TV.dizileri” aile bireyleri arasında iletişimin azalmasının başlıca nedenlerinden ikisi. Araştırdım. Bu durum sadece bizde değilmiş meğer. Komşularımızdan da saatlerini “internetteki okey ve benzeri oyunlarda” geçirenler az değilmiş. Hatta gece yarılarından sonra da oynayanlar varmış. İşin tehlikeli yanı, okul öğrencilerinin okul sonrası zamanlarını internet başında geçirmeleri, farkında olmadan “internet bağımlısı” olmalarıdır.

Günde iki saatten az bir vakit alması kaydıyla; bilgi almak, e-mail göndermek ve gelen e-mailleri okumak için internete bağlanılıyorsa, endişe edecek bir durum yoktur. Ancak, internet üzerinde harcanan zaman, haftada toplam 18 saatten fazla ise kişi, internet bağımlılığı riski taşıyan insanlar grubuna girmektedir (Çankırılı, 2001).

Günümüzde ise, öğrenciler dahil pek çok kişinin elinde 3G modeli hem telefon, hem de bilgisayar olan teknoloji harikaları oldukça internet bağımlılığı daha da artacaktır. Bir misafirliğe gittiğinizde –özellikle gençlerin ellerinden düşürmediği - bu “bir avuçluk” harikanın esiri olmak işten bile değil. Anında nerede olursan ol, internete bağlanmak çok kolay. Öyle olunca da ileti okumaktan sohbet edilemiyor.

İnternet insanı kalabalıkta “yalnız” hale getiriyor. İnternet kullanma süresi arttıkça, kullanıcıların ailelerine, arkadaşlarına ve diğer etkinlilerine ayıracak zamanı azalmaktadır. İşte örneği: Ankara’da yaşayan bir arkadaşımla internette yazışırken, evde bulunan eşine “selamımı iletmesini” rica etmiştim. O da bana, eşinin diğer odada bilgisayarının başında olduğunu, hemen kendisine “e-mail” atacağını söyledi.

İnternete bağlı kalmanın dozu arttığında, iş ve okul hayatında verimlilik düşmekte, aile ve iş yaşamında çok çeşitli sorunlar meydana gelebilmektedir.

Günümüzde internet, bir bilgi ve iletişim kaynağı olmanın ötesinde, bazı kişiler için bağımlılığa dönüşmüş durumdadır. Birçok kişi, gerçek dünyada karşılığını bulamadığı tutkuları ve tutsaklığı sanal dünyada yaşamaktadır.

İnternet bağımlılığı; genel olarak internetin aşırı kullanılması isteğinin önüne geçilememesi, internete bağlı olmadan geçen zamanın önemsiz görülmesi diyebiliriz

Bu - göz ardı edilmemesi gereken - bağımlılık tıpkı alkol, sigara ve uyuşturucu bağımlılığı gibi, kişileri esir almaktadır. Özellikle öğrenciler; chat yapma, internette sörf yapma, oyun oynama vs. aktivitelerini devam ettirirken, zamanın nasıl geçtiğini fark edemeyebilmektedirler. Bu da okuldaki başarılarını olumsuz yönde etkilemektedir.

İnternet kullanıcılarının, öğrenciler de dahil zamanlarının çok önemli bir kısmını internet kafelerde geçirmeye başlaması, onların sosyal hayattan kopuş süreçlerini başlatabilmektedir. Öğrencilerin okula olan ilgilerinin azaldığı, “ödevlerini yapmak bahanesiyle” internette zamanlarının çoğunu geçirmeleri sonucu, başarılarının düşmesi kaçınılmazdır.

Gerçek yaşamda ilişkilerde açıklık, samimiyet ve şeffaflık varken, sanal ilişkilerde gizlilik, kendini saklama ve kapalılık bulunmaktadır. Bu süreç, arkadaşlardan uzaklaşma, iş yerinde başarısızlık, aile içi huzursuzluk ve hatta boşanmaya kadar varabilmektedir.

İnternet bağımlısı olmadan onu öğrenen ve kullananlardan olmanızı dilerim.

Saygılarımla.

Ali İhsan ÖZÇAKIR

MEB. Bakanlık Başmüfettişi (E)

e-mail: aliihsanozcakir@hotmail.com

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 172
Toplam yorum
: 75
Toplam mesaj
: 8
Ort. okunma sayısı
: 4732
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster