Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Aralık '11

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
Okunma Sayısı
2918
 

İş görüşmesinde başarı

İş görüşmesinde başarı
 

http://w2w.com.ua/articles/sobesedovanie_i_yazyk_zhestov.htm sayfasından alınmıştır.


KENDİNİ SUNMA:

Kendinizi tanıtmanın bu bölümü son ana bırakılmamalıdır. Mülakatta giyeceğiniz elbiseler

temiz, saçınız bakımlı olmalıdır. Mülakat yapanlar sadece görebildikleri kadarıyla yetinecek ve görüşünüzde bunun bir parçası olacaktır. Mülakatı yürütenlerin büyük bir çoğunluğu aşağıdaki benzer yargılara varırlar:

Oldukça etkileyici görünümü var, komitelerde ondan yararlanabilliriz.

Bizden biriymiş gibi görünüyor; çalışanlar ondan yararlanacaklar.

Ayakkabıları boyasız; herhalde işte de dağınık ve özensiz olacaktır.

Çok süslü; müşterilerimizin gözünde zor durumda kalabiliriz.

Mülakat için resmi kıyafet her zaman daha iyidir: genellikle en iyi seçim, fazla çarpıcı olmayan renklerde, iyi ütülenmiş bir elbisedir. Bayağı görülebilecek olanlardan kaçınmalıdır.

BAŞARI GÖRÜNTÜSÜ OLUŞTURMAK:

Tamamen sessiz bir yer bulup yirmi dakika kalın. Kendinizi iyi hissettiğiniz, kendinize çok güvendiğiniz ve çok başarılı olduğunuz bir anınızı düşünün. O anı belirledikten sonra sanki sinemada kendinizi izliyormuş gibi olayı seyredin. Neler giydiğinizi, nasıl oturduğunuzu, odada kimlerin bulunduğunu bütün ayrıntılarıyla göz önüne getirin. Ses,görüntü,yüzlerdeki ifadeleri hatırlayın neler hissettiğiniz,duyguları gerçeğe en yakın biçimde anımsayın. Tüm bunları hareketsiz bir resme dönüştüren ve alışkanlık haline gelinceye kadar tekrarlayın. Mülakat odasına yaklaşırken, baş ve işaret parmaklarınızı birbirine bastırın ve onunla bağlı güvenli görüntüyü sağlayın.

TARİH VE SAAT TEYİDİ:

Mülakata katılmak üzere davet edildiğinizde, katılacağınız yazılı olarak teyit etmek gerekmektedir. Geleceğinizi bildirmek için telefon yeterli değildir; ideal olan hem telefon etmeniz, hem de yazılı olarak bildirmenizdir.

MÜLAKATA GİRERKEN:

Yarım saat önce mülakat yerine gelmekte yarar vardır. Notlara bakmak, görüşünüzü düzeltmek açısından yararlı olacaktır. Mülakat girerken yanınızda notlarınızı ve başvuru formunuzu koyduğunuz dosya yada evrak çantasından başka bir şey götürmeyin. Palto, şemsiye, çanta, kaşkol, eldiven gibi eşyayı mülakat odasına girmeden önce bir yere bırakmak yararlı olacaktır. Bu şekilde profesyonel görünür, eşyalarınızı bırakacak iskemle aramaktan kurtulursunuz.

MÜLAKAT SOSYAL BİR OLAYDIR

Geleneksel yöntemlerle yürütülen bir mülakatta görüşmeye katılan aday hakkında iki çeşit bilgi edinilir:

Adayın sosyal becerileri.

Motivasyonlar: işi gerçekten istiyor mu?

Hatırlanması gereken bazı önemli noktalar:

Önerilen işin çoğu kez sosyal yönü ve heyecanı fazla olan adaya verildiğine tanık oldum.

Geçmiş deneyimlerin bunun doğruluğun kanıtlıyor. Bu tip adayları daha başından mülakatın sosyal bir olay olduğunun farkına varıyorlar, mülakatı gerçekleştirenler ev sahibi, adaylar ise konuk durumundadır. Mülakatı yapanların görevi sizi rahat ettirmek ve böylelikle sizin onlara kendinizi tanıtmanıza olanak sağlamaktır. Sizin yapmanız gereken de onları rahatlatmak ve kendilerini tanıtmalarına izin vermektir.

Sosyal becerilinizi mülakat sırasında göstermede ne denli ustanız? Yapılması

gerekenlerden en önemlileri şunlardır:

Gülümseyin. Ciddi ve gergin görünmeniz, herkesi etkileyecektir. Yapılan araştırmalar, genellikle işe alınanların en çok gülümseyen kişiler olduğunu göstermektedir.

Sürekli göz teması sağlayarak herkesin sorulara ve cevaplara katılmalarını sağlayın.

Oturuşunuzla sakin, güvenli ve uyanık izlenimi verin.

Dik oturun, iskemleye sağlam yerleşin, ellerinizi bacaklarınızın üzerine koyun,

ayaklarınızın ikisini de yere sağlam basın, muzlarınızı dikleştirmeyin.

Öne doğru eğilmeyin, ellerinizi kavuşturmayın, bacak bacak üzerine atmayın.

İskemlenin ucuna oturmayın ya da sizi dinleyenlere yan dönmeyin.

Mülakatta

Konuşmayı paylaştırın. İdeal olanı yarı yarıyadır. Onların sisin hakkınızda topladığı bilgi kadar siz de onlardan bilgi almalısınız. Cevaplarınızın kısa olmasına özen gösterin. İyi bir konuk, ev sahibini gereksiz anekdotlar anlatarak sıkmaz; sizin de bu kurala uymanız beklenir. Herhangi bir cevabın uzunluğu üç dakikayı geçmemelidir. Bir buçuk ya da iki dakika en iyi çözümdür. İki dakikanın ne kadarlık bir süre olduğundan emin değilseniz, kronometre tutarak alıştırma yapın. Tüm reklamcıların da bildiği gibi, 30 saniye süresince söylenebilecek çok şey vardır! Uzun cevaplar verirseniz, karşınızdakilerin “Aday kendi sesini duymaktan çok hoşlanıyor” diye düşünmelerine neden olursunuz.

Aksine, cevaplarınız gerektiğinden de kısaysa, kendinize yeterince güvenmediğiniz sonucunu çıkaracaklardır. Cevabınızın uzunluğu hakkında kuşkuya kapılırsanız, biraz durmak ve “Bu kadar ayrıntı yeterli mi?” diye sormak uygun olacaktır.

Yanıtlarınızı uzattığınızda mülakatı yapanlar ilk fırsatta sözünüzü kesmeye çalışacaklardır. Kısa cevaplar vermeniz durumunda ise size yeni sorular sormaktan çekinmezler. Açıkça ve konuyla ilgili uzmanlık deyimleri kullanmadan konuşun. Uzmanlık deyimlerinin kullanılmaması, özellikle o alanda çalışmayan katılımcıların bulunduğu mülakatlarda önemlidir, kendilerini dışlanmış hissedecekler ve amacınızın kendinizi göstermek ya da saldırganlık olduğunu sanacaklardır.

TEMAS KURMANIN ÖNEMİ

Mülakat sosyal bir olay olduğu için göreviniz sizinle görüşen kişilerle bir temas kurmaktır; tıpkı onların da sizinle temas kurmaya görevli oldukları gibi. Aranızdaki konuşma akıcı olursa, işi alacak kişi olma şansınız artacaktır. İletişim kurmakta başarılı olduğunuzu nasıl anlarsınız? Aralarında iyi ilişki kurulmuş iki kişiyi izleyin; birbirlerinin aynası karşısında tamamen aynı açıyla oturacaklar, benzer işaretler kullanacaklar, aynı zamanda burunlarını kaşıyacak ya da bacak bacak üzerine atacaklardır.

UYUM

İlişki kurmak uyumdan geçer. Bunu genellikle bilincine varmadan yaparız ama mülakat sırasında becerikli tutum, bilinçaltından en etkili davranış çıkarmak, asabiyet ve gerginliğe karşın bu davranışı korumaktır. Eğer uyumsuzluk yaratırsanız, karşınızdakileri rahatsız edecek ve işe alınma şansınızı azaltacaksınız. Uyum, karşınızdakine “bir saygı gösterisidir.” Bunu nasıl oluşturursunuz” önemli olan satır aralarında söylediklerinizidir.

KARARLI BİR SES TONUYLA KONUŞUN

Çoğu aday, gerginlikleri nedeniyle seslerinin neredeyse bir fısıltıdan öteye gidememesine engel olamazlar. Bazıları ise kendini kontrol edemeyip avaz avaz bağırır. Bu tuzaklardan herhangi birine düşmekten korkuyorsanız, doğru ses ayarını egzersizlerle bulmaya çalışın. Bunun için birlikte deneme yapacağınız kişiden alacağınız bilgiler çok önemli olacaktır. Mülakatçılar, konuşma biçimlerine göre birbirlerinden ayrılırlar. Eğer karşınızdaki hızlı ve heyecanlı konuşuyorsa, aynı şeyi yapmaya gayret etmelisiniz. Eğer daha yavaş konuşuyorsa, sizin de konuşmanız yavaş olmalıdır.

Hareketler: bazı mülakatçılar kollarıyla geniş hareketler yaparlar, bazıları ise daha ölçülüdür.

Uyum sağlamak kopya etmek değildir, böylesi bir davranış hakaret olarak algılanabilir. Çok sakin oturduğunuzu biliyorsanız, tiyatrodaki gibi hareket eden bir mülakat yapanla uyumsuzluğa düşeceğinizi gözden kaçırmamanız gerekir.

 

Kaynakça:maksimumbilgi.com, İnsan Kaynakları Yönetimi

Pınar YEŞİLTAY SEVİM

21.12.2011

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 65
Toplam yorum
: 113
Toplam mesaj
: 61
Ort. okunma sayısı
: 1733
Kayıt tarihi
: 15.01.07
 
 

Biricik Sudelina'sının annesi, kitaplar ülkesinin sarışın prensesi, kocasının bir tanesi, İzmir/K..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster