Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Mart '11

 
Kategori
Danışmanlık
Okunma Sayısı
9873
 

İş modelinin yapıtaşları - 1

İş modelinin yapıtaşları - 1
 

İş Modeli Canvas


Mayıs ayındaki "İş Modeli İş Planı Değildir" ‘ konulu yazıda İş Modelinin tanımını yapmış ve Aleksander Osterwelder’ın İş Modeli Tuvalinden bahsetmiştim ve bu tuvali oluşturan dokuz yapıtaşını sıralamıştır.  

İş Modeli tanımına ve Tuvale daha fazla açıklık getirmek için yapıtaşlarının neler olduğunu ve bu yapıtaşlarının Tuvale nasıl yerleşerek İş Modelinin görsel yapısını ortaya koyduğunu tam olarak açıklamadığından bazı şeylerin havada kaldığını gördüm.  

Bir dizi olarak bu yapıtaşlarının açıklamalarına girmek istiyorum öncelikle.  

Bu yapıtaşlarını, bir şirketin veya işin varlığını sağlayan dört ana unsurun (müşteri-diğer önerisi (veya satılan şey)- alt yapı-finansal süreklilik) tanımını oluşturan unsurlardır ve bunları :  

1- Müşteri Grupları,  

2- Değer Önerisi ( satılan şeyler),  

3- Kanallar,  

4- Müşteri İlişkileri,  

5- Gelir Akışı,  

6- Temel Kaynaklar,  

7- Temel Faaliyetler,  

8- Temel Ortaklıklar,  

9- Maliyet Yapısı olarak sıralanır.  

Bunları tek tek ele alırsak:  

1- Müşteri Grupları: Bu yapıtaşı, bir şirketin ulaşmayı ve hizmet vermeyi hedeflediği insan veya şirket gruplarıdır. Her iş modelinin temelini müşteri oluşturur, müşterisi olamayan bir işin, şirketin yaşaması olanaksızdır. Müşterilerin ihtiyaçlarını daha iyi tahmin edebilmek için müşterileri ortak ihtiyaçları, ortak davranışları ve diğer ortak özellikleri doğrultusunda gruplandırabiliriz. Bir iş modeli bir veya birden çok küçüklü büyüklü müşteri grupları tanımlayabilir. Şirket, bu müşteri gruplarından hangileri üzerinde yoğunlaşması ve hangilerini kaale alması gerektiği konusunda bilinçli bir karar vererek seçim yapmak zorundadır. Bu karar verildikten sonra müşteri gruplarının özel ihtiyaçları gözönüne alınarak bunların çevresinde bir iş modeli oluşturulabilir.  

Müşterilerin gruplanmasında kullanabileceğimiz özellikler aşağıdaki gibi sıralanabilir.  

- Özel ihtiyaçları olanlar  

- Değişik kanallar ile ulaşılanlar  

- Değişik ilişkiler gerektirenler  

- Değişik karlılıklar sağlayanlar  

- Sunulan değer önerisinin değişik yanları nedeniyle satın alanlar gibi.  

(Yazının devamı ilerideki günlerde tamamlanacaktır)  


Alexander Osterwalder, yukarıdaki ögeleri bir aray getiren bir İŞ PLANI TUVALİ hazırlamış, kendisinden izin alarak tercümesini yaptığım "İŞ MODELİ TUVALİ`ni buraya tıklayarak bilgisayarınıza indirebilirsiniz.  

Tufan Karaca  

İş Planı  

İş Planı Blog  

İş Planı Facebook Sayfası  

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 165
Toplam yorum
: 14
Toplam mesaj
: 4
Ort. okunma sayısı
: 724
Kayıt tarihi
: 27.12.08
 
 

30 yıldır uluslararası yöneticilik ve zaman zaman da akademisyenlik yapmaktayım. ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster