Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Nisan '17

 
Kategori
Engelli Eğitimi
 

İşaret dili eğitmeni Canan Deveci ile...

İşaret dili eğitmeni Canan Deveci ile...
 

İşaret dili eğitmeni   Canan Deveci:”. işitme engellilerle candan davranın ve onlara hep destek olun bir tek kamuda değil her yerde yardım edin onlar her yerde karşınıza çıkar yardımdan ötürü muhabbet edin işitme engellerin hayatını bilin derim.  Sorular sorun hayatını size anlatsın ve araştırın onların hayatıyla ilgili kitaplar okuyun derim.”

SORU- bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız? Bugüne kadar nerelerde okudunuz?

CANAN DEVECİ-Ben Konya’dan Canan Deveci .Yaşım 34 ve 3 çocuk annesiyim. Konya’da yasıyorum. Konya lisesi mezunuyum. Üniversite sınavına girdim olmadı. Avukat bürolarında katiplik yaptım 5 yıl boyunca ve  2013 yılında bıraktım. Daha sonra işitme engelliler derneğinde projelerde yer aldım işitme engellilere el sanatlar üzerinde  işaret dili çevirmenlik yaparak eğitim verdim. Daha sonra Halk eğitimde işaret dili dersi vermeye başladım. Konya  Komek’te mülakata girdim. Usta öğreticiliğini kazandım. 1 yıldır komek’te çalışıyorum. Şimdi Konya Kulu ilçesinde tercümanlık dersi veriyorum. Konya Komek’te Araplar da 120 saatlik dersi veriyorum. Konya  Karatay Üniversitesi  odyoloji bölümünde ders veriyorum. Konya Necmettin Erbakan üniversitesinde hemşirelik ve sağlık yönetiminde ders veriyorum.

SORU- Coda olmak  nasıl bir duyguydu sizin için?

CANAN DEVECİ- .Ccda olmak çok güzel bir duygu en zor meslek diyebilirim. çünkü ailemizin velisi biz oluyoruz .Her şey ile  biz muhatap oluyoruz. Hiç unutmam ailemle durakta otobüs bekliyorduk annemle babam işaret dili ile konuşurken herkes bakardı tuhaf tuhaf bunlar  niye böyle konuşuyorlar bende  derdim sağır ve dilsiz. O zamanlar hiç meraklı değildi insanlar işaret diline ama şimdi annemle konuşurken hemen soruyorlar işaret dili eğitimi almak istiyoruz diyorlar. Ders veriyorum deyince mutlu oluyorlar . Ayrıca coda olduğumuz için öncelik bizi tutuyorlar bu yüzden çok mutlu oluyorum.

SORU- İŞARET DİLİ Codaların ana dili diyebilir miyiz?

CANAN DEVECİ- .Evet diyebiliriz. Çünkü küçüklükten beri ailemizle birlikteyiz. buda bizim ana dilimiz.

SORU-Coda  olmanın avantaj ve dezavantajları neler?

CANAN DEVECİ-  Bir çok avantajı var. İyi ki  biliyorum. Mesela bir gün medaştaydım .işitme engelli biri memurla anlaşamıyordu. Memur işitme engelliye anlamıyorum demişti bende uzaktan olayı izledim ve işitme engelli bir şeyler yazıyor  memur anlamıyor ben uzaktan işitme engellinin ne demek istediğini anladım gittim yanına yardımcı oldum işitme engelli evini taşıdı ve elektriğin açılmasını ve eski oturduğun elektriğin kapanmasını istiyordu işitme engelli siz nerden biliyorsunuz işaret dili dedi ailem işitme engelli dedim çok mutlu oldu yardım ettiğime ve dua etti. 5 dakikada işimi bitirdim memurda hemen sordu nerden biliyorsunuz diye ailem işitme engelli dedim sizi Allah çıkarttı karşımıza dedi. Coda olmanın avantajları..

SORU-İşitme engellilerin en büyük sorunları nedir ve çözüm yolları nelerdir?

CANAN DEVECİ-işitme engellinin sorunlarından biri EKPSS  yetersiz olmaları o beni çok üzüyor.

SORU-İşaret dili bilen insanların  bilmeyene göre avantajları nedir?

SORU- Bilmeyenler işitme engellilerle anlaşamazlar.

CANAN DEVECİ- .işitme engellilere destek olurlar.  yalnız coda gibi  destek olamazlar  .

SORU- bizlerde işitme engellilerin  kitap okuması  ve gelişmesine gayret ediyoruz. İşitme engelliler kitap okumayı severlerse   neler kazanırlar.

CANAN DEVECİ- EKPSS  kazanırlar ve cümle yazışmalarında başarılı olurlar. Ayrıca normal insanlar gibi konuşabilirler kendilerini geliştirmiş olurlar.

SORU- İşitme engelli bir anne ve babanın   çocuğu olmanızın eğitim hayatınıza ne katkısı oldu?

CANAN DEVECİ-.Zor bir dönemden geçtik eğitimde okulda her şey öğrenebiliyorduk eve gelince bilemediğimiz soruyu aileme soramazdık çünkü hiç bilmiyorlardı annem beni hep komşulara götürürdü ve komşumuzun çocuklarıyla yardımlaşarak ödev yapardık. Veli toplantısında ailemle giderdik biz çevirirdik işaret dilini bizim durumuzu öyle öğrenirlerdi.

SORU-İşaret dili öğrenmek isteyenlere ne tavsiye edeceksiniz?

CANAN DEVECİ- Ben her derse girdiğimde önce kendi hayatımdan bahsederim. işitme engellilerle candan davranın ve onlara hep destek olun bir tek kamuda değil her yerde yardım edin onlar her yerde karşınıza çıkar yardımdan ötürü muhabbet edin işitme engellerin hayatını bilin derim.  Sorular sorun hayatını size anlatsın ve araştırın onların hayatıyla ilgili kitaplar okuyun derim.

NOT. Coda  anne ve babası  sağır dilsiz  olup da kendisi  engelli olmayan insana    bilimsel olarak verilen isimdir.

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..