Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Mayıs '17

 
Kategori
Söyleşi
 

İşaret dili eğitmeni Meltem Aydemir Uğuz ile...

İşaret dili eğitmeni Meltem Aydemir Uğuz ile...
 

Meltem Aydemir Uğuz


İşaret dili Tercümanı ve eğitmeni Meltem Aydemir Uğuz: “İşaret dili yaygınlaşırsa toplumda işitme engellilere karşı bakış açısı değişir farkındalık yaygınlaşır diye düşünüyorum. Acıyarak baktıklarında üzülüyorum.”
 
SORU- Bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız ? Hangi okullarda okudunuz? Nerelerde çalıştınız bugüne kadar?
 
MELTEM AYDEMİR UĞUZ- 23.08.1982 yılında Konya'nın ilçesi Akşehir'de doğdum iİk orta ve lise eğitimimi Akşehir'de tamamladım sonra Isparta’da Süleyman Demirel üniversitesi Meslek Yüksek Okulu'nda işletmecilik bölümünü bitirdim. Evli 2 çocuk annesiyim işaret dili 1.ve 2.kur eğitimi aldım. İşaret dili eğitmenliği yapıyorum Konya'da yaşıyorum.
 
SORU- Coda  ne demek  çok insan bilmez. Coda olmanın  zor ve kolay yanları nelerdir?
 
MELTEM AYDEMİR UĞUZ- Coda anne ve babası işitme engelli olan fakat kendisi konuşabilen çocuklara coda denir. Zorlukları erken yaşta büyük sorumluluklar biniyor omuzlarınıza. Mesela küçücük yaşta annenizin babanızın hastalığını anlatmak için doktorla muhatap olmak zorunda kalıyorsunuz. Düşünsenize.  4-5 yaşındasınız, doktora açıklama yapıyorsunuz. Kolay yani kendimden ziyade ailem için önemli tercüman aramak zorunda kalmıyorlar.  
 
SORU- İşaret dili codaların ana dili diyebilir miyiz. Yaşadığınız sıkıntıları nasıl aştınız?
 
MELTEM  AYDEMİR UĞUZ-Kesinlikle anadilimiz işaret dili bence işitmeyen konuşmayan bir aile içinde işaretle anlaşmaya çalışıyorsunuz. İlk öğrendiğimiz işaretler oluyor. Sıkıntılara kendi kendinize çözüm arıyorsunuz yanlış yapa yapa doğruyu buluyorsunuz çözemediğim yerde( rahmetli) dedem ve ananem destek oldular.
 
SORU- Nasıl bir ailede büyüdünüz? Anne ve babanız ne iş yapardı? Kardeşleriniz ile nasıl sıkıntılar yaşardınız?
 
MELTEM AYDEMİR UĞUZ- Çekirdek bir aileydik annem, babam ve erkek kardeşim annem ev hanımı, babam soğuk demirci ustasıydı emekli oldu. Ama şuan Alanya'da bir otelde çalışıyor. Ödevlerimizi yaparken bize kimse yardımcı olamazdı kendi çabamızla bir şeyler yapardık .
 
SORU- İşaret dilinin yaygınlaşması toplumumuza ne gibi faydalar sağlar?
 
MELTEM  AYDEMİR UĞUZ- İşaret dili yaygınlaşırsa toplumda işitme engellilere karşı bakış açısı değişir farkındalık yaygınlaşır diye düşünüyorum. Acıyarak baktıklarında üzülüyorum.
 
SORU- İşaret dilinin yaygınlaşması için neler yapılmalı?
 
MELTEM AYDEMİR UĞUZ- Yavaş yavaş başlandı aslında. Mesela reklamlarda, şarkılarda farkındalık oluşturmak için kullanılıyor olması gerekende bu bence. Keşke herkes işaret dili öğrense işitme engelliler de rahat iletişim kurma rahatlığına kavuşsa. Mesela okullarda seçmeli ders olarak konulabilir böylelikle öğrenen sayısı artar.
 
SORU- İşaret dili tercümanlarının genel sorunları neler? Çözüm yolları nedir?
 
MELTEM AYDEMİR UĞUZ-.Bence ortak bir dil kullanılmaması sorun yaratıyor diye düşünüyorum. Maalesef ki ortak evrensel bir işaret dilimiz yok.
 
Soru-  işitme engellilerin toplumda kabul görmesi için neler yapılmalı?
 
MELTEM AYDEMİR UĞUZ- Öncelikle işitme engellileri topluma düzgün ve doğru şekilde anlatmak lazım genel tavır işitme engelliler kavgacı, agresif insanlar olarak görülüyor biraz empati yapalım lütfen kendinizi anlatamıyorsunuz. Nasıl sinirlenmezsiniz bu çok normal bir davranış. Elimden geldiğince genelde ilk derslerde öğrencilerime anlatıyorum, işitme engelliler derneğine götürüyorum ki bakış açıları değişsin.
 
SORU- İşaret dilinin öğrenilmesi ve uygulanması farklı sanırım öğrenen ama uygulamakta   gevsek davranan ne kaybeder
 
MELTEM AYDEMİR UĞUZ-Evet pratik yapılmazsa çabuk unutuluyor ben bile bu işin içindeyken unutabiliyorum artık çocuklarımla bile işaret diliyle anlaşmaya çalışıyorum.
 
SORU- işaret dili öğrenmek isteyenlere ne önereceksiniz?
 
MELTEM AYDEMİR UĞUZ- Bol bol pratik yapmalarını öneriyorum. Mesela iki arkadaş işaret dili öğrendikten sonra gündelik hayatlarında işaret diliyle anlaşabilirler. Hikaye, masal çevirebilirler genelde öğrencilerime bunları tavsiye ediyorum.
 
Çok teşekkür ederim Meltem hanım çok güzel bir röportaj oldu.
 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..