Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Ekim '08

 
Kategori
Söyleşi
 

İşaret dili öğretmeni oğuz arslan ile röportaj

ESKİŞEHİR SOSYAL HİZMETLER İL MÜDÜRLÜĞÜ İŞARET DİLİ TERCÜMANI OĞUZ ARSLAN : “ İŞİTME ENGELLİLERE FAYDALI OLMAK İSTİYORSAK EĞİTİM SİSTEMİ TAMAMEN DEĞİŞMELİ”

SORU-Merhaba Oğuz , Eskişehir!e işaret dili tercümanı olmandan dolayı seni candan tebrik ederim.Bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız ? Hangi okulları okudunuz ? Ne gibi işlerde çalıştınız ?

OĞUZ ARSLAN- 05.02.1977 tarihinde Tokat’ta doğdum. İlkokulu Gaziosmanpaşa İlkokulunda, Ortaokulu Atatürk Ortaokulunda, Liseyi Gaziosmanpaşa Lisesinde okudum. 1996 da Eskişehir Engelliler Entegre Yüksek Okulu mimarlık bölümünü kazanarak, Eskişehir’e geldim. Fakat Bölümümü kişisel nedenlerden dolayı 3. sınıftan bırakmak zorunda kaldım. İşaret dili ile de burada tanıştım.

SORU- İşaret dili nedir ve faydası sizce nedir ?

OĞUZ ARSLAN- İşaret dili işitme engelli insanların birbirlerini anlayabilmesi ve iletişim kurabilmesi için tüm dünyada kullanılan bir dildir. Faydası ise hiç duymayan ve konuşamayan insanların dünyada , çevresinden , ailesinde ve hatta günlük yaşamında olup bitenleri ve gelişmeleri, öğrenebildikleri ve aralarında bu konular üzerinde konuşabilmelerini sağlar.

SORU- Sosyal Hizmetler Genel Müdürlüğü neden işaret dili tercümanı görevlendirdi ? Bu proje faydalı oldu mu ?

OĞUZ ARSLAN- Sosyal Hizmetler Genel Müdürlüğü her ilde 1 tane olmak üzere tercüman alımı için sınav yaptı. Bu sınavlarda 25 kişi tercüman olup atanabildi. Yani az sayıda tercümana sahibiz. Bende bunlardan birisi olduğum için seviniyor ve görevimin kıymetini daha çok anlıyorum. Bizlerin görevi kısaca sesli dünya ile sessiz dünya arasında köprü kurmak. Yani böyle bir kritik görevimiz var. Bu köprü yıkılmamalı tersine daha da güçlendirilmelidir.

SORU- İşitme engellilerin genel sorunları nelerdir ? Çözüm yolları nelerdir ?

OĞUZ ARSLAN- İşitme engellilerin saymakla bitmeyecek genel sorunları var. Ama benim için en önemli sorun eğitim ve bunun beraberinde istihdam. Tokat’ta dahil olmak üzere Eskişehir’de son 10-15 yıldan bu yana hiçbir devlet dairesine işitme engelli alınmadı. 100 kamu kuruluşunun 98’inde hiç işitme engelli yok. Bana göre bu skandal denebilecek tarzda bir olay. Oysa her kuruma 1 veya 2 kişi alınsa istihdam sorunu kalmayacak ve bu zor bir şey de değil. Bir örnek daha vereyim.Bu da eğitim ve istihdama dayalı ya da ondan kaynaklanan bir sorun. Bünyemizde genç, pırıl pırıl gençlerimiz ve milli sporcularımız var. Bunları bir 2 senede kaybediyoruz. Oysa yetiştirilmeleri çok zor. Özel sektöre girebiliyorlar. Vardiyalı çalıştırılıyorlar ve bu nedenle antreman yapamıyorlar ve spordan mahrum kalıyorlar. Saymakla bitmez ama sorun hep aynı.İşitme engellilerin eğitim ve istihdamı en önemli sorunlar.

SORU- Toplumun işitme engellilere bakış açısını değiştirmek ve olumsuz düşünceleri olumlu yapmak için, neler yapmak gerekir ?Sosyal Hizmetler İl Müdürlüklerindeki işaret dili uzmanlığı projelerinin daha verimli olması için neler yapılması gerekmekte ?

OĞUZ ARSLAN- Toplumda işitme engelliler kolay anlaşılamıyor. Anlamıyor toplum. Yolda yürürken yürüme engelli veya zihinsel engelli bir arkadaşımız hemen anlaşılabilmekte ve AMA İŞİTME ENGELLİLER ÖYLE DEĞİL. Tabii ki konuşmaya başlanıldığında fark ediliyor. Eli ayağı düzgün sapasağlam insan denilmekte. Oysa o sapasağlam insanın beyin kapasitesi , kelime hafızası normal bir insanın onda biri kadar. Bu ne demek bilir misiniz ? Hani Sağır Sultan bile duydu deriz ya onun gibi. Halbuki bunlar hala duymadı. Yazarak anlatmaya kalksan onu da beceremezler. Niye mi ? Onlar eğitimini işaret dili ile aldılarda ondan. Alfabeleri bile işaret dili ile.Cümle kuramaz. Okur fakat anlayamaz. O yüzden de KPSS ve memurluk sınavında 50 puanın üzerine çıkabilen insan yok. 20, 30 , en fazla 40 puanda kalmaktalar. Bütün bunlar açıklamaya yetmez ki. İşitme engellilerin anne ve babası bile çocuğu ile iletişim kurmakta zorlanmakta. Bu böyle iken diğer insanlar ne yapsınlar?

SORU -Her kamu kurumunda işaret dili bilen insan olsa bunun ne faydası olur topluma ?

OĞUZ ARSLAN- Ben Tercümanım ama her an işitme engellilerle beraber olup onların yanında olmayabiliyorum. Bir devlet dairesine giden işitme engelli oradan işini görüp çıkamamakta. Bence her devlet dairesinde halkla bire bir çalışan memurlardan 2 veya 3 üne biz işaret dili öğretsek en azından alfabeyi ve oraya giden insan işini görebilse her alan her kurum hatta büyük alışveriş merkezleri .Zor bir şey de değil. Biraz zaman ve istek bunlar için yeterli olur.

SORU- Başka neler anlatacaksınız bu konuda ?

OĞUZ ARSLAN-Ben yaklaşık olarak 11 seneden bu yana işitme engelli camiası içindeyim. Yöneticilikte yaptım.Başkanlıkta. Çevremde çok şey gördüm ve yaşadım. İşitme engellilerin sorunlarına çözüm bulmak ve onları topluma kazandırmak istiyorsak öncelikle temele inmeliyiz. Eğitim sistemi tamamen değişmeli. Onların okuyup yazabileceği ve kendilerini geliştirebileceği bir eğitim sistemi olmalı. Avrupa’da sistem böyle.Bizde neden olmasın. İstihdam mı kanun çıkarılsın ve her kurumda en az 1 işitme engelli çalıştırılsın. Bu engelli zamanla ortama ve ortamdaki insanlarla tanışıp kaynaşacak ve alışacak. Yarın bir gün o kuruma başka bir işitme engellinin işi düştüğünde o kurumdaki işitme engelli onun elinden tutup yol gösterebilecek bu da bir öneri. Daha bir çok yol gösterebiliriz. Yeter ki bu konuda bir çözüm üretmek isteyelim. Bunun üzerine gidelim.

Çok teşekkür ederim Oğuz Kardeşim.

TURAN YALÇIN-TOKAT

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..