Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Kasım '08

 
Kategori
Engelli Eğitimi
 

İşitme engelli üniversite öğrencisi Timurhan Sarısoy'un başarı sırrı

İŞİTME ENGELLİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİSİ TİMURHAN SARISOY:” KENDİME GÜVENMEM VE BAŞARILI OLACAĞIMA DAİR İNANCIM BENİM GELİŞMEMİ SAĞLADI”

SORU –Sevgili Timurhan Kardeşim engelli olduğunuz halde Üniversitede okumanızdan dolayı sizi candan tebrik ederim. Kendinizden biraz bahsedebilir misiniz?

T SARISOY – Adım Timur SARISOY 30/06/1983’de İstanbul’da doğdum.O zaman tıp ilerlememişti ve benim işitme engelli oluşum belli değildi.Küçükken konuşulanları anlayamıyordum.Sadece insanların yüz ifadelerindeki mimiklerine bakarak anlamaya çalışıyordum.Konuşmam yoktu.5 yaşındayken elimi annemin gırtlağına koyarak verdiği ses titreşimle hissederek konuşmayı kavranmaya başladım. Okul çağım geldiği zaman doktorlar beni işitme engelli okuluna vermek istediler. Ama annem benim işaret dili öğrenmemi istemediği için normal okula verdi.Ama ben konuşmayı tam öğrenememiştim. İşitme cihazı da yoktu kulağımda.Daha doğrusu işitme cihazı alacak paramızda yoktu. İlkokul birinci sınıfta inanılmaz zorluk çektim. Arkadaşlarımla uyum sağlayamıyordum. Annemin bana verdiği destek çok büyüktü.

O yaşta bir anda konuşmayı nasıl öğrenebildim hala şaşarım.Konuşmayı öğrenmem için annem inanın çok çaba sarf etti.Konuşmayı ve okumayı annemden öğrendim.Zamanla arkadaşlarımla anlaşmaya başladım. Konuşmamı güzelleştirmiştim ama hala anlama zorluğu çekmekteydim. Ortaokulu gene normal okullarda okudum .Gene aynı sorun baş gösterdi. Arkadaşlarım sürekli benimle alay etmekteydiler.Toplumun içine çıkamamaktaydım. İçine kapanık bir çocuk oldum. Annemi üzmemek için hiç halimden şikayet etmemekteydim.Sürekli okuldan kaçmaktaydım.Ama aneminde okuldan kaçtığımı öğreneceği korkusu vardı içimde.Annem durumu öğrenince bana hedeflerinden vazgeçmemem gerektiğini dimdik ayakta durmam gerektiğini söyleyerek beni adeta motive etti ve ortaokulu inanılmaz bir başarı ile tamamladım. Daha sonra lisede hem okumaya hem çalışmaya başladım ve tüketici değil , üretici olmak beni daha mutlu etti.Başarılı olmam için adeta kamçıladı.Benden daha kötü durumda insanlar olduğunu düşünerek başarıyı yakaladım.Şu an Afyon Kocatepe Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği bölümü 3.sınıfta okumaktayım ve çalıştığım için da kaydımı bir seneliğine dondurdum.

SORU- Engelli olduğunuz halde bu kadar başarılı olmanızı neye borçlusunuz ?

T SARISOY- Başarımı öncelikle başta annem olmak üzere aileme borçluyum. Annem ve ailem bana risk almayı, engeller karşısında onları aşmayı öğrettiler. Bana azimli olmayı ve zorluklar karşısında sarsılmamayı, ağlamamayı öğrettiler. Tabii ki okumakta önemli.Sürekli olarak kitap okudum. Bu süreçte okuduklarımı anlamam ilerledi her zaman.

SORU- Bize ailenizden bahseder misiniz ?Anne ve babanız ne iş yapar? Kardeşleriniz nerede okur ve onların başarınızda size katkısı nedir?

T SARISOY- Annem ve babam ilkokul mezunu. Annem ve babam akraba evliliği yapmışlar.Hala çocukları. Annem ev hanımı babam şoför ve 5 kardeşiz.En büyüğü ben .Benden küçük erkek kardeşim Cumhur askerde. Tuğçe ÖSS ye hazırlanmak için dershaneye gitmekte.Engeli yok. Hande ortaokul 1 de yani 6. sınıfta onunda engeli yok. Esranur işitme engelli ve konuşması normal ve o da işitme engelliler ilköğretim okulu 3. sınıfta

SORU- Sevgili Timurhan kitap okumakta mısınız ? Kitap okumanın sizin gelişiminize ne katkısı olmuştur.?

T SARISOY- Kitap okumaktayım.işitme engellilerin anlamalarının kolay olması için önce çocuk romanları okuyarak anlamalarını kuvvetlendirmeleri lazım.Daha sonra büyükler için hazırlanan romanları okumaya geçebilirler. Eğer konuşmalarında bozukluk varsa bunu kendi çalışmaları ile yenebilirler. Şu an normal insandan bile güzel konuşmaktayım.Çünkü hiçbir zaman konuşmamı güzelleştirme çalışmalarını geride bırakarak ihmal etmedim.Başaramam korkusu yaşamadım hiç.

SORU- İşitme engellilerin genel sorunları neler ve işitme engelliler bu sorunlarını nasıl aşabilirler ?

T SARISOY – En büyük sorunları toplumdan kaçış. Kendilerine güvenleri olmaması ve konuşma anlama konusunda kendilerini geliştirememeleri. Çözüm olarak ta aileler mümkün olduğu kadar işaret dilini kullanmamaları gerekmektedir. Aileler çocuklarının sürekli olarak yeni insanlar tanımasına yardımcı olmalılar. İşitme engelli çocuklarına isterlerse normal insanlardan bile daha başarılı olabilecekleri inancını öğretebilirler. Onlara kendilerine güven verecek telkinlerde bulunmaya çalışmalılar.

SORU- İşitme engelliler iyi okullar okusa , hayatları daha mı kolay olmakta Timurhan Kardeşim ?

T SARISOY – Allah insana ilmi öğrenin demekte. Hiçbir şey bilmeyen insan ne yapabilir? Bu yüzden bizlerde her şeyi merak ederek okumaya çalışmalıyız. İlla Üniversite tamamlayıp ta başarılı olamayacağız diye bir şey yok. Allah’ın en büyük rızkı ilmi öğrenmektir. İlim öğrendikçe o kişinin topluma bakış açısı değişir. Kendi kararlarını almaları, kendi fikirlerini savunma kabiliyeti gelişir.

SORU- İşitme engelliler genel olarak ne gibi sorunlarla karşılaşmaktalar ve bunları nasıl aşabilirler ?

T SARISOY- Konuşamayan insanların diğer insanlarla iletişimi zor olmakta.Bunun içinde işaret dilinin onların gelişimi için iyi öğrenilmesi lazım . Bunun yanında dudak okuma tekniklerinin onlar için önemli olduğunu vurgulamak isterim.

SORU- Toplumun işitme engellilere bakış açısını nasıl bulmaktasınız ve bunu nasıl değiştirebiliriz?

T SARISOY- Toplumun işitme engelliler hakkında bilinçsiz olması . Onların işitme engellilerle alay etmesine sebep olmaktadır. Toplum işitme engellilerin başarılı olamayacağı vehmine kapılmaktadır.Bizimde başarılı olarak topluma gereken cevabı vermemiz lazım.

SORU- İşitme engelliler evlenmede ne gibi sorunlar yaşamakta ve bunları nasıl aşabilirler sevgili Timurhan Kardeşim?

T SARISOY- İki gönül bir olunca samanlık seyran olurmuş. İşitme engellilerin evliliklerinde ne sorun olabilir ki? Aşk her şeyi yener bence.

SORU- İşitme engellilerin gelişimi için sivil toplum kuruluşları ve işitme engelli liseleri, devlet kurumları ne yapabilirler sizce?

T SARISOY- Toplum bilinçlendirilebilir ve topluma işaret dili ve dudak okuma konusunda bilgiler verilebilir. Aslında tüm özürlülerin sorunları toplumun bizi dışlaması veya bizi toplumun kabul etmediği düşüncesi.

SORU- İşitme engellilerin gelişimi için başka neler önereceksiniz Timurhan Kardeşim?

T SARISOY- Benim enerim daima kendilerine güven halinde olsunlar. Başarıya her zaman aç olsunlar ve yaptıkları hiçbir başarı ile yetinmesinler ve başarı peşinde koşsunlar her zaman. Kendilerinin önce insan sonra engelli olduklarını unutmasınlar. Hallerine şükretsinler ve sürekli olarak ilim öğrenmekle meşgul olsunlar. Kendilerine sürekli başarılı olmak konusunda risk alsınlar ve bilsinler ki sadece hiçbir şey yapmayan insan hayatı tanıyamaz. Önce hedefleri olmalı ve başarmalılar.

ÖZETLE- Azimli olan, okuyan ve kendine güveni olan insanlar her zaman sağlam olsun, engelli olsun başarıyı yakalayacaklardır.Kendilerine yardım eden insanları da unutmadan onları küstürmeden onlardan faydalanarak her zaman başarıya doğru yelken açsınlar.

TURAN YALÇIN-TOKAT

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..