Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Nisan '08

 
Kategori
Engelli Eğitimi
 

İşitme engelli üniversite öğrencisi Caner Doğan'ın başarı hikayesi

İŞİTME ENGELLİ ÜNİVERSİTE (OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ) ÖĞRENCİSİ CANER DOĞAN “ İNSAN BİR ŞEYİ BAŞARACAĞIM DİYEREK AZMEDERSE BAŞARILI OLMASI KOLAYDIR”

SORU-Bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız? Hangi okulları tamamladınız?

C . DOĞAN -Ben 1986 yılında babamın görevi yeri olan Van’da doğdum. Aslen Kayseriliyiz. Doğum esansındaki bir takım olumsuzluklar nedeniyle işitme engelli olduğumu ailemden öğrendim. Benim işitme engelim fark edilince (tabi iki ailem bu konuda çok özveride bulunmuş) babam İÇEM’in Eskişehir’de olmasından dolayı tayinini Eskişehir’e yaptırmış. Küçük yaşta İçem’e başladım. Çok özel bir eğitim aldım. Lise son sınıfa kadar hep İçem’de okudum. Şuanda Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Makine mühendisliği bölümü okuyorum. 3.sınıfta okumaktayım.

SORU-Engelli olmanıza rağmen ÖSS de başarılı olmanızı neye borçlusunuz?

C. DOĞAN-ÖSS sınavındaki başarımın temeli tabii ki İçem’den atıldı. Çünkü her şeyi, okumayı, konuşmayı, en önemlisi de duymayı, duyduğunu anlama yeteneğini İçem’de kazandım. Buradan öncelikle İçem’in kurucusu mimarı Sayın Prof. Dr. Yılmaz BÜYÜKERŞEN olmak üzere yuvadan başlayıp lise son sınıfa kadar emeklerini bizden esirgemeyen bütün hocalarıma sonsuz teşekkürlerimi ve saygılarımı sunuyorum. Onlara minnettarım. Şu anda üniversite okuyorsam onların sayesinde oldu. Ancak şunu da belirtmek gerekirse İçem’in yanı sıra özel dersler aldım, dershaneye gittim ve ailemden son derece büyük destek gördüm. Kendimde son derece azimliydim. Kazanacağım demiştim. Kafaya koymuştum bir kere. Normal üniversiteyi kazanacağımı kafama yerleştirdim. Kendimi buna endeksledim. Bir şeyi bir insan yapacağım derse kesinlikle yapıyor. “Başarı başaracağım diyenindir “ diye bir güzel söz var bu çok doğru ben de başaracağım dedim ve başardım.

Ben burada kendimi övmek için değil benim gibi işitme engelli olan bütün kardeşlerime, engellilerinde, her türlü engeli aşabildiklerini, azimli olmalarını isterlerse onlarında her şeyi başarabileceklerini anlatmak istiyorum. Tabi ki aileleri de onlara bu imkanı göstermeleri destek olmaları çok önemli.

SORU-Bize ailenizden bahseder misiniz? Anne ve babanız ne iş yapar? Kardeşleriniz nerede okur? Onların başarınıza etkisi nedir?

C .DOĞAN -Biz 4 kişilik aileyiz. Babam, annem ve kız kardeşim. Babam maliyede üst düzey yönetici, annem de maliyeden emekli. Kız kardeşim üniversite okuyor Türk dili Edebiyatı üçüncü sınıfta öğrenime devam ediyor.

Ailemin katkılarına gelince, ana temel orada atılıyor. Zaten annemde babamda kültürlü insanlar onlar belki de öyle olmasaydı bende bu aşama olamazdım. Her konuda bana güven verdiler, bütün derslerimde bıkmadan usanmadan bana yardımcı oldular. Okulun temeli ailede başlıyor zaten. Eğer iyi bir anne ve babaya sahipseniz onlar ileriyi göre biliyorlarsa çocuklarda çok başarılı oluyorlar. Kız kardeşim de bana çok destek oldu. Benim konuşmamı en güzel o anlar. Sosyal yaşamda olsun derslerimde olsun kardeşimin de çok büyük katkıları var. Kısacası ailemin büyük fedakarlığı ve desteği sayesinde şimdi buradayım. Çok zor bir bölümde okuyorum ama her zaman olduğu gibi yine başaracağım diyorum.

SORU -Engelli üniversite öğrencilerinin genel sorunları neler çözüm yolları neler?

C . DOĞAN-Engelli Üniversite öğrencisinin çok büyük sorunları vardır. Özellikle ben kendi engellimden dolayı zorlandığım yönleri anlatayım.

Benim okuduğum üniversitede hiç işitme engelli öğrenci yok. Daha önce de olmamış. Tek başıma mücadele ediyorum. Üniversite yetkilileri sizi hiç tanımıyor. Nasıl zorluklarla karşılaştığınızı hiç anlamıyorlar. Onlara göre işitme engelli cihaz kullanınca her şeyi tam anladığını zannediyorlar. Ön sıraya oturmakla sorunun çözüleceğini zannediyorlar. Benim tam duyamadığımı ve konuşamadığımı bilmiyorlar. Bu konuda yine ailem devreye giriyor.

Babam bütün hocalarımla görüşüp yazılı dersleri anladığımı, anlatılanları anlamadığımı izah etmeye çalışıyor ama bu kesinlikle tam bir çözüm olmuyor. Sorunun kişisel değil üst makamlardan genel olarak çözülmesi gerekiyor. Ne yazık ki bir işitme engelli normal bir üniversitede çok zor koşullarda okuyor.

Son zamanlarda yeni bir engelliler yasası çıkarıldı. Ama üniversiteler hala bu konuda olumlu bir adım atmadı. Bu yasanın harekete bir an önce geçirilmesini çok istiyorum. Ümitle beklemekteyim.

SORU -Toplumun işitme engellilere bakış açısı nedir? Nasıl olumlu olabilir?

C . DOĞAN-Eskişehir’de engelli olarak yaşamak bana göre bir şans. Çünkü burada herkesin engelline göre rehabilitasyon merkezleri, bu konuda özel eğitim veren okullar oldukça fazla. Bu nedenle halk öyle bir aLışmış ki size farklı bir gözle bakmıyor. Açıkçası ben bu konuda çok zorluklarla karşılaşmadım. Okuduğum üniversitede de hiç bana değişik gözle bakan olmadı.

Toplumun bakış açısının olumlu olabilmesi içinde bence önce eğitimli bir toplum olması gerekir. Diğer taraftarda her sağlıklı insan bir gün engelli olabileceğini düşünürse bu sorun ortadan kalkar.

SORU-İşitme engelli biri iyi eğitim alırsa daha mı iyi iş bulur? Hayatta daha mı başarılı olur?

C . DOĞAN-Evet daha iyi iş bulur diyebilirim. Ama iyi bir eğitim almışsa sadece iyi bir işi bulup bulamadığı çok önemli ama iyi eğitim almış olanların kendi kendini geliştirmiş olur, her şeyi istedikleri gibi yapabilirler. Tek başına her ortamda yaşamayı başarabilir, rahatlar ve mutlu olabilirler. Bence hayatta daha başarılı olabilmek için çok iyi eğitim almak ve ailede iyi yetiştirilmek, iyi bir aile terbiyesi almakta çok önemlidir.

Ayrıca işitme engelliler, kendi engellilerine göre üniversitelerde yapabilecekleri, okumalarını zorlaştırmayacak bölümleri şeçmeleri de çok önemlidir. Diğer taraftan devletinde bu konuda önlemler alması ve kontenjanlarını da artırması çok önemlidir.

SORU-İşitme engellilerin gelişimi için dernek ve sivil toplum kuruluşlarına ne gibi görevler düşmekte?

C DOĞAN-İşitme engellinin önemi gelişimi için dernek ve sivil toplum kuruluşlarının önemi bence çok büyüktür.

Bizlerin döneminde bu tür kuruluşları hiç yok gibiydi. Onun için biz onlardan hiç yararlanamadık.

İşitme engelli bir ailenin çocuğunun engelini fark ettiğinde kendisine yol göstermek açısından, nereye gidecek, ne yapacak, hangi eğitim kurumuna veya daha ilk aşamadaysa hangi hastaneye müracaat edecek ve buralarda yasal olarak ne işlemler yapılacak, işitme cihazı alınacaksa nereden, nasıl temin edecek vb. gibi sorunları bu tür dernekler ve sivil toplum kuruluşlarıyla irtibata geçerek yaparsa çok büyük kolaylıkla işlerini halledecekler.

Annem de şu anda işitme engelliler derneğinde çalışıyor. Ben de onun olmasından mutlu oluyorum. İşitme engelli çocuklar için her türlü yardım ve desteği sağlıyorlar hem maddi hem manevi . Bir yığın sosyal etkinlikler, eğitim için paneller düzenleniyor. Okul bitiren çocukların istihdamı açısından gerekli yerlere başvuru da bulunuyorlar, piknikler, eğlenceler, yemekler, geziler gibi bir sürü aktiviteler düzenliyorlar. Kısacası çok faydalı oluyorlar.

SORU-Başka neler anlatacaksınız?

C DOĞAN-Ben birde işitme engelli bireylerin çok zorluklarla yetiştiğini ve burada engelli ailelerinin nelere katlandığını, yaşam kalitelerinin ne kadar düştüğünü ve bizlere bu kadar fedakarlık yaptıkları için bütün engelli ailelerine sonsuz sevgi ve saygılarını sunuyor, hepsinin uzun ömürler versin başımızdan eksik etmesin. Biz onlar sayesinde bu aşamalara geldik. Zoru başardık; ama ben sahsım adına mutluyum.

Bir de üzerinde durulması gereken konu, işitme engellilerin arkadaş ortamları, iyi arkadaş seçimleri ve hep birlikte organize olmaları çok önemli.

Sizin gibi kendini yetiştirmiş değerli insanlarla da sürekli irtibat içinde olup, çemberi genişletilmeliyiz.

Sizin duyarlılığınız içinde size çok teşekkür ediyorum . Saygılarımı sunuyorum.

Çok Teşekkür ederim Caner Kardeşim bizi ve işitme engelliler ile aileleriyle toplumumuzu aydınlattığın için.

TURAN YALÇIN- TOKAT

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..