Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Ocak '08

     
    Kategori
    Trafik
     

    İstanbul' un arılarına kovan bulmak misali

    İstanbul' un arılarına kovan bulmak misali
     

    İstanbul Trafiğinden sadece bir kare


    İstanbulun en önemli sorunu nedir diye sorulduğunda eminimki birçoğumuzun aklına gelecek ilk cevap trafik olacaktır, hergün bitmek tükenmek bilmeyen bir işkence haline dönen trafik; istanbul halkının zamanını yani en değerli varlığını almakla yetinmeyip bunun üzerine eklenen yorgunlukta durumun vahametini gözler önüne sermektedir.

    Trafik sorununun çözülmesi için her yıl binlerce çözüm önerileri getirilir, bir çoğu daha yapım aşamasına geçmeden rafa kaldırılırken, birçoğuda sadece öneriden ileriye gidememiştir. İstanbul’da ki son yıllarda yapılan trafik sorununu çözme çabalarını görmemek elbetteki kaçınılmaz, fakat daha sonrasında yeterlimi diye düşünmek bence en mantıklısı. İsranbuldaki metrobüs, tramvay ve metro çalışmalarını birçoğumuz biliyoruz, özellikle son yıllarda e-5’te ki çalışmalar ve e-5 ‘in şehir içinde yeniden düzenlenmesi birçok şeritlere ayrılmasını ve yapılan yol genişletme çalışmalarını görmemek imkansız. Gelişmiş ülkeler seviyesine çıkabilmemiz için bu çalışmaların olmaması düşünülemez, buradaki düşünmemiz gereken acaba doğrumu yapıyoruz ve bu yaptıklarımızın sonuçlarında neler olacak ve daha ne yapabiliriz...

    Yapılan çalışmalara baktığımızda Zeytinburnu-Kabataş istikametindekli Tramway hattının çok sağlıklı bir hat olduğuna şahsen ben inanmıyorum, yolu ikiye bölen bu hat hem geliş, hemde gidiş istikametindeki yollarımızı o kadar daraltmışki trafik sorununun çözülmesi için alternatif araç olan tramvayın daha çok trafiği tıkayan bir sistem yapılandırılması gözlenmekte. Oysaki yolun ortasındaki bu tramway hattının gidiş(sağ), dönüş(sol) olarak yolun her iki yanına ayrı olarak konulması hem yolun daha fazla küçülmesini engeller, hemde trafiğin akışını bu kadar etkilemez düşüncesindeyim.

    İstanbuldaki metro sistemlerinin hızla geliştirilmesi ve daha çok bölgeye ulaşması , trafik sorununun azamiye indirilmesinde büyük etkisi olacağı düşüncesindeyim, Fransa, Rusya ve İngilteredeki metro dizaynlarına baktığımızda, biz daha 1. katı tamamlamadığımız halde 7 katlara varan metro sistemlerinin olduğunu görmekteyiz, ve metronun bu ülkelerde trafik sorununa katkısının çok büyük olduğu muhakkak.

    İstanbulun en çok yükünü çeken toplu taşıma araçlarımız otobüslerimizin trafikteki payı sadece %15 tabi böyle oluncada otobüslerimizdeki yoğunluk oranı günden güne artıyor ve insanlarımızın kafasında şöyle bir yargı oluşuyor, otobüsle gidildiğinde; ayakta, sıkışık olarak gidileceği için saatler süren istanbul trafiğinde mali gücü yeten herkesin en azından daha konforlu bir ulaşım için kendi araçlarını seçmesi kaçınılmaz bir durum olarak önümüze geliyor. Halbuki istanbuldaki otobüs sayısını ciddi bir seviyeye ulaştırılması, otobüsler için tercihli yolların yapılarak trafik içerisindeki akıcılığının sağlanmasıyla, hem daha ucuz hem daha çabuk bir ulaşıma sahip olacak olan halkımızın toplu taşıma aracı olan otobüslerimizi seçmemesinin çok düşük bir ihtimal olacağı kanısındayım. Trafik sorununun otobüsler için ortadan kaldırılması ve otobüs sayısınınn arttırılarak rahat bir şekilde ulaşım olanağının sunulması istanbul için en önemli ve maliyeti en düşük yolla trafik sorununun çözüm yollarından biri olduğu kaçınılmaz.
    Tercihli yolların açılması için istanbul e-5 kara yolu üzerindeki minibüs hatlarının kaldırılması ve bu hatların ara yollara verilerek e-5 üzerindeki otobüsler ve diğer araçlar için tercihli yollar oluışturulmasında en büyük kolaylık yoludur, çünkü e-5 üzerindeki trafik yoğunluğuna baktığımızda minibüslerin bu yoğunluktaki payı çok büyüktür.

    İstanbul daki trafik çözümünün anahtarlarından bir diğeri de deniz taşımacılığının geliştirilerek boğaz köprülerindeki sıkışıklıkların azaltılması olabilir. Deniz taksilerinin kullanımının belediye tarafından sunulması ayrıca vapur sayılarının arttırılması veya mevcut vapurlarla daha etkin ulaşımın sunulması ve bu sayede köprülerimizdeki yoğunluğun azaltılarak bunun devamında da bu azalan yoğunluğun köprüye bağlantı yollarındaki trafiğin azalacağınıda düşünürsek etkin yöntemlerden birininde bu olduğunu kolaylıkla söyleyebiliriz.
    Gelişmiş ve bazı gelişmekte olan ülkelerde uygulanan ve maliyetin aksine getirisi olan diğer bir sistemde paralı yol sistemidir, ilk olarak 1975 te Singapurda uygulanan bu sistemle yoğunluk potansiyeli bilinen yollardaki gereksiz geçişlerin azaltılması amacıyla bu yollara girişin belli saatlerde ücretlendirilmesi bu yollardaki trafik yoğunluğunun azaltılması sağlanabilir. Diğer ülkelerde bu sistemin kullanılmasıyla trafik yoğunluğunun %9 lara varan miktarlarda azaldığı görülmüştür, ayrıca bu sistemin kullanılmasıyla bu güzergahlarda seyahat eden kişilerin özel taşıtlardan ziyade toplu taşımalara yönlendiğide görülmüştür, İstanbul için en uygun diğer bir çözümün bu olduğu düşüncesindeyim, çünkü maliyetin aksine gelir sağlayacak olması bu yöntemi en çekici hale getiren faktörlerden biridir.

    Gelişmiş dünya ülkelerinde kullanılan ve trafikte büyük bir önem payına sahip olan asılı tren sistemleride İstanbul trafiği için diğer bir çözüm önerisi olabilir, bu sistemler yerden 25-30m yükseklikte olup hem yeni bir alan kaplamaktan öte yeni yolların açılmasından ziyede, farklı bir ulaşım sisteminin yaratılması ve bu sistemle trafiğin hem tramvaylarda hermde diğer taşıtlarda gördüğümüz gibi yayalar ve diğer taşıtlar tarafından kesilmesi önlenmiş olur ve kesintisiz bir ulaşım sistemi sağlanır, bu sistem birazda metro sistemine benzetiliyor, çünkü bu dediğimiz kesintisiz ulaşımı gördüğümüz diğer alan metro, bu sisteme şu açıdanda yaklaşabiliriz;eğer biz metro sistemimizi geliştiremiyorsak yada bu metro sistemi asılı tren sisteminden maliyet olarak daha yüksek olduğunu düşünürsek, İstanbulda ulaşım için asılı tren sisteminin iyi bir alternatif olarak gözden kaçmaması gerektiğini düşünebiliriz.
    İstanbul büyük bir şehir ve büyük şehirlerin büyük sorunları olur, büyük sorunlar ancak gelişmiş teknoloji ve üstün sistemlerle giderilebilir, sorunların gözden kaçırılması yada görmemezlikten gelinmesi imkansız, dünyanın en güzel metropollerinden biri olan istanbulumuz için trafik sorununun çözülmesi eminimki birçok avantajı beraberinde getirecektir, unutulmamalıdır ki toplum refahının arttırılması bir şehrin yada bir ülkenin en önemli değerlerinden biridir.

     
    Toplam blog
    : 1
    : 1269
    Kayıt tarihi
    : 10.01.08
     
     

    22 yaşındayım, Kadir Has Üniversitesi İ.İ.B.F işletme son sınıf öğrencisiyim, Fakülte 2.si , İşlet..