Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Haziran '17

 
Kategori
Anılar
 

İstanbul'da bir Tahir Kutsi Makal vardı

İstanbul'da bir Tahir Kutsi Makal vardı
 

Dr. Tahir Kutsi Makal ( 1937 - 15 Haziran 1999)


Gazeteci yazar ve şair Tahir Kutsi Makal Denizli'li idi. Ancak mesleği gereği İstanbul’da kalıyordu. Denizli’nin sesini ve Denizli’nin kültürünü İstanbul’a ve hatta Romanya’ ya kadar taşıyordu. Kültür yüklü bir insandı. Araştırmacı idi, folklorcu, (halk bilikci) idi. Aynı zamanda şairdi. “Babanız Yine Aşık Çocuklar” adlı şiiriyle ünlendi.

15 Haziran 1999‘da aramızdan ayrıldı. Onu anmamak veya hatırlamamak olur mu? Vefatının 18. yılında anmak istiyorum.

Tahir Kutsi ile dostluğumuz TARLA Sanat ve Kültür dergisiyle başladı. 1965- 66 yılında orta Anadolu’muzun şiirin kentlerinden olan Kırşehir’in İli. Çiçekdağı ilçesinin Demirli Köyünde öğretmenim. Sanatı, edebiyatı seviyorum. Bir gün Kırşehir’e vardığımda bir kitapçıdan yanılmıyorsam Ali Filiz’di Ondan Bir TARLA dergisini aldım. Hem de Tarla’nın ilk sayısı idi. Adresine göre Tahir Kutsi'ye bir mektup yazdım ve abone olmamı istedim. Yıllığı 20 TL idi,  öğretmen ve öğrencilere  % 50 indirimli idi. Üşenmeden Abone parasını da gönderdim. Tahir Kutsi Makal ile dostluğumuz böylece başladı. TARLA Dergisinin kapağında Aşık Veysel’in bir fotoğrafı yer alıyor. ‘ Yıl: 1, Sayı :1, 15 Aralık 1965 ) tarihli sayısında şu yazarlarımız ve şairlerimiz yer alıyor: Doç. Dr. F. Kemal TİMURTAŞ, A.Rahim BAYCIOĞLU; Vecihi ÜNLÜTÜRK, Eflatun Cem GÜNEY,  O.Turgut PAMİRLİ, Yavuz Bülent BAKILER, Hasan AYHANER, Aşık Veysel  ŞATIROĞLU, Kasım AVCI, Hanefi ULUTEKİN, Coşkun ÖZER, Ünal Şöhret DİRLİK, Mustafa  NİYAZİ,  Ord. Prof. Dr. Sadi IRMAK gibi yazarların yazı ve şiirlerine yer vermişlerdir.  TARLA Dergisinin bu sayısının son sayfasında Asıl KAYA adlı birisi  A.Rahim KARAKOÇ’ın “ASKER  MEKTUP” adlı şiirini  biraz değiştirerek aynen  kendi imzasıyla  bu sayıda yer alıyor. Bu dergiyi okuduktan sonra Tahir Kutsi’ye bir mektup yazdım ve bir daha bu adı TARLA’da göremedim.

Tarla Dergisi uzun yıllar aksamadan yayımına devam etti. Ben de devamlı abonesi oldum ve Tahir Kutsi vefat edene kadar ( 15 Haziran 1999)  kadar dostluğumuz devam etti.

Tahir Kutsi ile birkaç kez kitap ve şiir günlerinde bir araya geldik. Isparta, Balıkesir, Kütahya, Simav ve Eskişehir’de bir araya gelmek kısmet oldu. Cana yakın insana tepeden bakmayan bir insandı. Aydın kültürlü bir insandı. Tarla 1968- 1970 yılları arasında arası tökezleniyordu. Bir ara kapanmak noktasına gelmişti. Tahir Ağabey Tarla’yı kapatacağım diyordu. Bir ara kendisine bir mektup yazdım: Aynen şöyle yazmıştım: Sevgili Tahir Ağabeyim, Tarla Dergisi kapanmasın,  tek maaşlı bir öğretmenim, hanımın 4,5 bileziği vardır bunları feda edebilirim “ diye yazmıştım.  Çok şükür Tarla Dergisi kapanmadı ve yayınına devam etti.  

Aradan yıllar geçti. 1991 yılı Yunus Emre SEVGİ YILI idi. Ben de o yıllarda Aydın Söke’de ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nde görevli idim. Eskişehir  Valiliği tarafından YUNUS EMRE adına hazırlanan Uluslararası şairler Şölenine davet edilmiştim. Bir kış gününde ( 4Şubat 1991) yılında Kırşehir’e gittim. Etkinliğe katıldım. İşte o günlerde gelenler arasında Tahir Kutsi Makal’da vardı. Tahir Ağabey beni görünce yanıma gelerek, boynuma sarıldı, kardeşçe iki dost olarak kucaklaştık. Ve beni tüm arkadaşlara tanıttı, bu armağan edeceğim bilezikler için sevgi ve övgü  dolu bir konuşma yaptı. Beni böylece tüm gelenlere tanıttı. Etkinlik dörtgün sürdü, beni hiç yanından ayırmadı. Bu anımı hiçbir zaman unutamıyorum.

Peki bu etkinlikte kimler vardı ?

Aklıma  gelenleri  hemen  yazıyorum:                                                                 

Kültür Bakanı Namık Kemal ZEYBEK, Eşkişehir Valisi Bahaeddin GÜNEY, İrfan Ünver NASRATTINOĞLU, Hayrettin İVGİN, Muharrem KUBAT, Dr.Mehmet ÖNDER, İtalya’dan Ord. Prof.Dr. Anna MASALA, Prof. Dr. Sami SAKAOĞLU, Murat ÖZMEN, Faika SARP, , Gülten ÇiÇEK,  Mehmet Atilla MARAŞ, FikretAKIN, Osman BAYMAK,  NurettinÖZDEMİR, Niyazı  Yıldırım GENÇOSMANOĞLU;  İsmail Ali SARAR,  AliTANYILDIZ, GönütlÜNVER,  Bedran KARAGÖZ, Halk Ozanı Gürünlü Âşık GÜLHANİ, Abdülkadir GÜLER, Kerim Aydın ERDEM, Tahir Kutsi MAKAL gibi şair ve yazarlar vardı. Dönüşte “ Yerli ve Yabancıların Gözüyle Yunus Emre  “ adlı bir kitabımı yazdım. ( İzmir 1993 ).Yukarıda adlarını yazdığı bazı kişiler bugün yok aramızda, onları da Tahir Kutsi MAKAL İle birlikte rahmetle ve saygıyla anıyorum. Mekânları cennet olsun…

Ner ( e ) den nereye geldik. Yılar su gibi akıp gidiyor. Tahir Kutsu MAKAL aramızdan  ayrılalı 18 yıl oldu.  Onun arkasından iki  yıl sonra kardeşi  Denizli de gazeteci Mithat MAKAL ‘da gitti. M. MAKAL’ın gayretleriyle Denizli’de ve Acıpayam’da T. K.  Makal’ın köyünde iki kez törenle anmıştık. Hakkında sempozyumlar yapılmış bildiriler sunmuş, bunları Fethiyeli yazar Ünal Şöhret Dirlik ve Mithat Makal ile birlikte bir kitapta toplamışlardı. İyi de etmişlerdi. “ Anılarda Dr. Tahir Kutsi Makal   “ kitabı bir hayli ilgi topladı. Ellerine sağlık.

Sözün özü, Dr. Tahir Kutsi MAKAL, Türk kültürüne, Türk edebiyatına hayrandı. Çalışkan ve üretken bir gazeteciydi. Yazar, şair ve araştırmacı idi. Dolu dolu yaşadı. Arkasında kale gibi bir TARLA  dergisi ( 33 yıl ) ve sanat edebiyat, deneme, eleştiri, tanıtım, biyografi, halkbilimi ( folklor) inceleme, araştırma, roman, Öykü ve röportaj gibi konularda yazılmış binlerce makale gibi yazılar yazmış ve 35 kitaba yakın eserleri Türk edebiyatına kazandıran bir aydın gazeteci ve yazardı. Denizli’ de ve Acıpayam'da adı caddelere ve parklara verildi.

Vefatının 18.Yılında bir kez daha saygıyla ve rahmetle anıyor, ışıklar içinde yatsın diyorum. Yapıtlarıyla her zaman aramızda ve gönlümüzde onurla yaşayacaktır.

Abdülkadir GÜLER 

15. 06. 2017-  SÖKE

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..