Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

31 Mayıs '12

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

İtalyanlara Kahve Falı

İtalyanlara Kahve Falı
 

Espresso bardaklarında Türk kahvesi


Öğlen Tommaso ile bir fincan cappuccino içtim. İtalya'dan gidenlerin sanırım en çok özledikleri şey kahvenin o eşsiz lezzetidir. En üzüldükleri şey de muhtemelen o lezzeti İtalya sınırını aştıktan sonra bulmanın kolay olmadığı gerçeğidir. Bizde çay ne manaya geliyorsa İtalyanlar için de kahve aynı manaya geliyor. Kahvesiz günleri geçmiyor ve İtalya’da içilen kahvenin tadına doyum olmuyor. Kahve o kadar elzem ihtiyaç ki her an en kısa sürede ona ulaşmak büyük önem taşıyor. Bugün İtalyan kahvesi tüm dünyaca meşhurdur ve hiçbir kahvenin İtalyan kahvesinin yerini tutmadığı iddia edilir. Oysa İtalyanlar kahveyi ilk olarak Osmanlılardan görmüşlerdir. Hatta şehre, hem de San Marco Meydanı’na ilk kahvehaneyi açan da Osmanlılardır. İlk tereddüt anlarından sonra kahvenin müthiş tadını keşfeden İtalyanlar, onu bugün bin bir çeşit hazırlayıp müşterilerine sunmaktalar.

İtalyanlar o çok sevdikleri kahveleriyle övüne dursunlar, biz de elimizden geldiği ölçüde bu kendi kahvemizi onlara sevdirelim. Bazen bazı ritüeller bu konuda çok yardımcı oluyor. Tamam İtlayan kahvesi lezzetli; ama Türk kahvesinin keyfi bambaşka. Ayaküstü bir barda bir dakikayı bile almayan zaman dilimi içinde içilen bir yudum şey lezzetli olsa ne olmasa ne öyle değil mi ama :) Türk kahvesinin keyfi o nedenle gerçekten bambaşka. Hele de sonunda geleceği hakkında bir şeyler duyacaklarını bilince o kahve içme anları inanılmaz bir keyifli oluyor. Kahvenin falcısı da elbette ben oluyorum. Şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki bana İtalyancayı kahve falına bakmak öğretti. Venedik'e geldiğimden beri o kadar çok fal baktım ki her falda biraz daha İtalyancanın derinliklerini keşfettim.

Fakat bakmayın siz bu İtalyanların heyecanla Türk kahvesi yapmamı beklediklerini. Tek düşündükleri elbette gelecekleri hakkında bir şey duymak. Zira her seferinde Türk kahvesinin gerçekten de berbat olduğunu söyleyip duruyorlar. Son derece sevimsiz bir tanıdığım Türk kahvesi içtikten sonra hadi bir de İtalyan kahvesi yapalım ve Türk kahvesinin ağzımızda bıraktığı şu tadı değiştirelim demişti.

Lakin kahve içmeyi seven her arkadaşımla Türk kahvesi günü bende ayrı ayrı anılar bıraktı. Bazen hüzünlü gözyaşları, bazen sevinç gözyaşları, bazen meraklı bakışlar, endişeli bekleyişler ve gerçekten söylediklerimi çok ciddiye alıp hayatını ona göre şekillendirmeye çalışanlar... Fakat bununla birlikte öncelikle türk kahvesi ve fal kapatma dersi vermem gerekti. Kahve nasıl hazırlanır?

Hadi bu sefer sen yap Türk kahvesini dediğimde gayet hevesle yerinden kalktı Chiara. Biz Selene ile onu bekledik ve hiç müdahale etmedim. Ölçü tamdı. Her şey doğruydu; ama kahve tamamen köpüksüzdü. Chiara bizden bolca kahkaha ve kırık not alarak yerine oturdu.

Şeker kahve pişmeden önce konulur elbette. Lakin İtalyanlar her daim bunun tersini yapıyorlar. Ben de şeker eklememeleri zaten kahvenin şekerli olduğunu söylüyorum. Geçenlerde Angelo uzun süredir İspanya'da olduğundan türk kahvesinin altın kuralları listemizi unutup kahvesine şeker katmış. Lakin farkında olmadan iki kere yanıldı. Zira masada duran kavanoz şeker değil tuz kavanozuydu:)

Türk kahvesi İtalyan kahvesine göre oldukça sıcaktır. Bu nedenle aman dikkat diye bir uyarı geçmek şarttır. Ayrıca telveyi fincanda bırakmaları konusunda da bilhassa uyarmakta fayda var.

Gelelim fal aşamasına, fincan nasıl kapatılır hala öğrenemedile benim sevgili arkadaşlarım. Ne tarafa çevireceğim. Bir keresinde kahvesini yarısına kadar içen bir arkadaşım kahve altını fincanın üzerine kapatıp fincanı çevireceğini, fincanı açık haliyle çevirip kahve tabağına yerleştirmeye çalışmştı. Haliyle olanca kahve etrafa saçıldı. Neyse ziyanı yok o da öğrendi.

En sonunda ise en güzel ritüel şu cümleyi tekrar etmek: "Neyse halim çıksın falim."  Bakmayın siz bizim bir çırpıda söylediğimize yabancılar için oldukça zor bir cümle bu.

İşin sonraki aşamasında iş bana düşüyor ve başlıyorum anlatmaya...

 
Toplam blog
: 79
: 5412
Kayıt tarihi
: 25.10.11
 
 

Dr. Serap Mumcu Geronazzo, Padova Üniversitesi Tarih bölümünde doktoramı tamamladım. Tarih, Sanat..