Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Mart '13

 
Kategori
Gezi - Tatil
 

ITB Berlin Turizm Fuarı 2013

ITB Berlin Turizm Fuarı 2013
 

 

Baştan belirtelim; ITB Fuarına Turizm Gazetecisi kimliğimle ve davetli olarak gittim. Gazeteci olarak da akredite oldum. (Kızım sana söylüyorum ama gelinim n'ooolur sen de anla) Çünkü, bu yazıda hem nalına hem mıhına noktalar var. Hani olur ya, bir kez daha ekmeğimizden olmayalım. Bakın; bu yazımda da şirketimin adı, sanı, reklamı geçmiyor. Sonra saatlerce “hangi maddeye dayanarak belge iptal edilecek" diye kimse aranmasın.

Yazıya bir “alkış” la başlayalım. Berlin’e ayak bastığınızdan itibaren Türkiye’nin “outdoor” reklamlarının tüm şehri kuşattığını görüyorsunuz.  Otobüs ve metro durakları Türkiye resimleri ile dolu. Bu sene ITB’de Sponsor ülke Endonezya olmasına rağmen fuarın girişinde Türkiye ve Türk otellerinin baskın outdoor ilanları var. Bunlar akılcı yatırım ve gurur verici yaklaşımlar. 

Almanya başbakanı Angela Merker’in açtığı fuara bu sene 84 Ülke katılmış, toplam 1145 Stand açılmış, 115 bin kişi fuarı ziyaret etmiş, Ziyaretçilerin %40’ı yabancı. 60.000’i ise Berlin’li. Ayrıca 1500’ü yabancı olmak üzere 7000 gazeteci fuarı izlemiş.

Bu sene fuarın en gözde standları sayıları 120’yi bulan Seyahat Teknolojileri ve Seyahat Bloggerları’nın olduğu standlardı.  Daha sonra ki en büyük ilgiyi 160 milyar dolar cirosu ile “İslami turizm”,  “Eko Turizm”, “Engelsiz Seyahat Turizmi” ve yine 40 milyar dolar cirosu ile “Gay ve Lezbiyen” turizmi aldı..  

TÜRKİYE STANDI

Ben bu fuarda başta Latin Amerika ülkeleri olmak üzere, İspanya, İtalya ve Yunanistan’ın tanıtım stratejilerini ve standlarını beğendim. Türkiye’nin standı oldukça büyük ama pasif olmuş. Anlatayım; Standlarımız bu sene çok daha “körler sağırlar birbirini ağırlar” görünümü çizdi. Belli ki fuarlarda ki dairesel standların karışıklığını, kullanışsızlığını birileri bakanlık üst yönetimine anlatmamış. İnsanın başı dönüyor, kiminle görüştüğünü, nereyi gezdiğini şaşırıyor. %50 ye yakın yer kaybı da cabası. Fuarın 3. günü, fuarda standı olan bir acentacı arkadaşım çaya davet etti. Standının, yurtdışında çalıştığı acentalar hariç tek bir yabancı ziyaretçisi olmamış. Dedim; Allahın Berlin’in de birbirimize çay ikram etmek için neden o kadar yol teptik? Neden bu kadar para harcadık? Gerçekten de onlarca otelci ve acentamızın standlarını hemen her 2 saatte bir kontrol ettim. İnanın, belki de toplam yabancı ziyaretçilerin %2‘si bile Türkiye standlarını ziyaret etmedi.  

Neden mi?

Pasif stand ve  dairesel dizayn nedeni ile standların çok küçük olması, bu nedenle görsellikten ve yaratıcılıktan uzak kalındı. Tüm acentalar ve oteller yöreye ve kişiye “özgün standlar” yerine bakanlığın istediği kalıp dizaynlar içerisinde kaldılar. Birkaç istisna dışında tüm oteller ve acentalar “TÜRKİYE” standının içerisinde yer aldılar. Yani Kapadokya’sı, Kuşadası, GAP’ı, Pamukkale’si, Çanakkale’si, Didim’i, Bodrum’u, Marmaris’i, Kaş’ı, Kalkan'ı aynı büyüklükte, pardon! aynı küçüklükte ve aynı dizayndaydılar…  

 Yurtdışında çok sık rastlamışsınızdır aşağıda ki muhabbete;

-          Where are you from?
-          Turkey
-          Aa ben Turkiye gitti. Şiş kebap, Lokum, Hali… Turkiye çok çok guzel.
-          İstanbul, Bodrum, Kapadokya, Kalkan, Truva, Pamukkale ….? 
-          Yok yok!. Ben gemiyle Turkiye gitti. 3 saat Kuşadası… Tamam.

Tamam! Böylece Türkiye’yi gördü… Tabi öyle der. Sen her ürününü Türkiye standının içine koyarsan, adam da 3 saat Kuşadası’na ayak basıp Türkiye’yi gördüm der.

 Şimdi ben size bazı coğrafya soruları soracağım; Aşağıda ki yerler hangi ülkelere aittir? Google’a bakmadan hepsini bilene benden tatil…

 PHi PHi ?,   GALAPAGOS ? ,   BORNEO ? , LANKAWi ?,   KHAOLAK ? , KARNATAKA ?,   SiKKiM ?

 Hangisini gördünüz ya da bildiniz? PhiPhi’yi gördünüz mü? Ben gördüm. Miniciktir. Ama önemli olan büyüklüğü değil, nasıl temsil edildiğidir. Peki ya Galapagos’u?...   Sikkim’e kadar yukarıda yazdığımız bölgeleri bilemediyseniz Vikipedia’dan yarıım alalım:

Phi Phi için : http://en.wikipedia.org/wiki/Phi_Phi_Islands

ve Sikkim için : http://tr.wikipedia.org/wiki/Sikkim

Peki, daha kolaylaştıralım soruları;

CANARIAS ?,    TOSKANA ?,    TRENTINO ?,    GOA ?,    SUDTIROL ?,    MURCIA ? ,  MALLORCA ?,    LAS PALMAS ?  

Hala mı “0” çektiniz?

 Daha da kolaylaştıralım;

KRABi ? , BALi ?,  LAS VEGAS ?,  KOH SAMUi ?

“?”    Yok artık…!   

PHUKET ?,  BALi ?, KOS ?, GiRiT…? 

Hah şöyleee…

Peki siz Galapagos adasına gidenin ben Ekvador’a gittim, Lankawi’ye gidenin Malezya’ya, Bali’ye gidenin Endonezya’ya, Malloraca’ya gidenin İspanya’ya, Koh Samui’ye gidenin Tayland’a gittim dediğini duydunuz mu? Hayır!  

 

Adam Girit’i ayrı pazarlıyor, Kos’u ayrı. Sharm El Sheikh’i ayrı pazarlıyor, Hurghada’yı ayrı, Prag’ı, Katalunya’yı, Sardunya’yı, Sicilya’yı ayrı ayrı. Halbuki Kos’un Girit’ten, Tenerif’in, Kanarya adalarından ne “büyük” farkı var? Ve her biri ayrı ayrı yerlerde, ayrı ayrı standlarda temsil ediliyor. Bakınız resimler

Buna karşın;  Kuşadası’nın, Kapadokya’dan, Tarsus’un İstanbul’dan, Muğla’nın Trabzon’dan, Truva’nın, Mardin’den dağlar kadar farkı var. Ama ITB’de hepsi yuvarlak bir standın içinde aynı punto ve aynı yazı karakterleriyle TÜRKİYE standında temsil! ediliyorlar.

Not; Söz; Ben bakan olunca hepsini düzelteceğim… 

 Bir sonra ki makale;

Türkiye Standı nasıl olmalı?
Türkiye’nin logosuna kim, neden gülüyor?
Ulusal havayolumuz THY standında ki başörtülü kızlara (hostes) yorumlar nelerdir?
 
Turizm'de yeni trendler nedir?
BARACUDA TOUR'un belge iptaline partnerleri ve Uluslararası kuruluşlar, Uluslararası basın ne tepki gösterdiler. 

Kimler
 Türkiye'yi protesto için imza kampanyası başlattılar? 
Berlin Şehir Turu, Eğlence hayatı...

Sevgilerimle
Cem Polatoğlu

 
Toplam blog
: 305
: 4038
Kayıt tarihi
: 23.01.07
 
 

Kayseri doğumlu, 1977'den beri Sektörde (Otel, Çarşı, Yurtdışı Acente, Profesyonel Turist Rehberi..