Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Nisan '09

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

İyi bari ‘FBI’ı ‘Fe-Be-I’ diye okumuyoruz…

İyi bari ‘FBI’ı ‘Fe-Be-I’ diye okumuyoruz…
 

IMF(Ay-Em-Ef)


Hep söyleriz Türkçemizi katletmeyelim diye. Ama hem kendi dilimizi hem de yabancı dilleri katletmekte üzerimize yoktur…

FBI, CIA gibi kısaltmaları filmler sayesinde doğru dürüst söylüyoruz. Peki, IMF’e ne diyoruz? Televizyon nesli denilebilir bizlere(kendimi tenzih etmek durumundayım, pek tv izleme alışkanlığım yoktur). Neden mi? IMF(Ay-Em-Ef diye okunur) kısaltmasını yabancı sinemalarda görmediğimiz için, Türk siyasetçiler(ki çoğu yabancı dil bilmez) nasıl söylerse öyle kalmış kulağımızda. Onları da televizyonlardan takip etmiyor muyuz zaten?

IMF(International Monetary Fund), ‘i-me-fe’ diye okunur, söylenir, halk arasında. Hatta o kadarıyla da kalmaz, gazeteciler de o şekilde başlık atarlar. Mesela: ‘İMF’ye muhtaç kaldık yine.’ Ekler uzun hale göre değil, kısaltmaya göre yapılır bildiğiniz üzre. Burada da öyle yapılmış. Ancak “IMF’e” değil de, İMF’ye göre yazmış bizim basın mensubu arkadaşımız. Bunu çoğu gazetede görebilirsiniz. Yazar ismi vermiyorum çünkü çok var böyle kullanan…

FBI(Federal Federal Bureau of Investigation), az önce de belirttiğim gibi bol bol Hollywood(iyi ki bunu da katletmemişiz) filmi izlediğimizden biliyoruz doğrusunu ve ‘Ef-Bi-Ay’ diye telaffuz ediyoruz(Hollywood filmlerini kötüleme gibi bir gayem yok, ben de hastasıyım çünkü)…

Başbakan da düzeltti…
Başbakanımız R. Tayyip Erdoğan da bir zamanlar ‘i-me-fe’ diye telaffuz edenlerdendi. Ama artık ders mi aldı, yoksa sağ-sol kollarından birinden uyarı mı aldı bilmiyorum, düzeltti: ‘Ay-Em-Ef’ diyor… Belki de eski Amerikan Başkanı George Bush rica etmiştir. :) Kim bilir?..

Benim derdim?..
Bir yazımla hiçbir şeyin düzelmeyeceğini biliyorum. Tek derdim, düşüncelerimi aktarmak… ‘Yanınızda ‘i-me-fe' dendiğinde rahatsız oluyor musunuz?’ derseniz, ben size ‘evet’ diye yanıt verebilirim. Evet, dil konusunda hassasım. Türkçe’yi nasıl hakkını vererek konuşuyorsam, yabancı dillerde de (millet olarak çoğunlukla konuşamasak da), doğru telaffuz etmeye çalışırım.

Vel Hasıl; ne yapmıyoruz? Dilleri katletmiyoruz… Katledenleri uyarıyoruz… :)

Bu arada öz Türkçemize de sahip çıkıyoruz…

Sağlıcakla kalın…

Görüşmek üzere…


Said MURAT
Web Yazılımcı

 
Toplam blog
: 89
: 3439
Kayıt tarihi
: 10.11.07
 
 

Tesekkurler ..