Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Mart '17

 
Kategori
Üniversiteler
 

İyi bir üniversitenin özellikleri

İyi bir üniversitenin özellikleri
 

parlakbirgelecek.com


İyi bir üniversite nasıl olmalı?
 
İnsanları alıyorsunuz, dört yıl, beş-altı yıl onları  sıkı bir eğitimden geçiriyorsunuz ve onların sizden kazandığı bilgi ve becerilerle hayatını kazanmasını ve dünyada kendini göstermesini istiyorsunuz. O zaman iyi bir üniversitenin kendisinin çok iyi niteliklerde olması gerekir. Bu özellikleri hemen yeni kurulmuş bir üniversitede aramak boşunadır ama üniversiteler misyonları ve vizyonları itibariyle durmadan gelişmeye bilim ve teknolojinin en son verilerine göre hareket etmeye zorunludurlar. Bu iyi özelliklerden bazıları neler olabilir; bunları akılımdan geçirmek istedim. Benim düşündüklerim şunlar. 
 
1. En iyi üniversite,  (THE) ve (CWUR)ın yaptığı araştırmalara göre dünyanın en iyi üniversiteleri sıralamasında üst sıralara tırmanabilmelidir (Bizde sadece 5 üniversite ilk 500’e girebilmiştir)
 
2. Üniversite, öğretim üyelerinin yaptığı araştırma sayısı ve niteliğiyle seçkinleşmelidir.
 
3. Üniversite yaptığı yayınların niteliğiyle aranmalıdır.
 
4. Kendi mali kaynaklarını oluşturabilmeli; sponsorları , bağışçıları, geliştirdiği teknolojilerden elde ettiği patentler  karşılığı ve diğer kaynakları; devletten aldığı yardımdan daha çok olmalıdır. Bir üniversite kendi kendini finanse edebilmelidir.
 
5.Bir üniversite ülkesine, kendi çevresine her bakımdan örnek olmalı ve ciddi katkılarda bulunmalıdır. Üniversite sanayi ilişkileri üst düzeyde olmalıdır.
 
6.Üniversitede öğrenciler derin bir özgürlük havasında mutluluğu soluyabilmelidirler.
 
7.İyi bir üniversitenin kütüphane kaynakları gayet zengin olmalıdır.
 
8. İyi bir üniversite öğretmene ve öğrenciye sunduğu her türlü öğrenme, öğretme, teknoloji imkanlarıyla seçkinleşmelidir.
 
9. İyi bir üniversiteyi bitiren bir öğrenci kolaylıkla iş bulabilmelidir. Hatta bunu üniversitenin kendisi mezuniyet öncesi imkanlarıyla  becerebilmelidir.
 
10. Bir üniversitenin yöneticileri, öğretim üyeleri hiçbir zamanın siyasi organların, dini yetkelerin etkisinde kalmamalı sadece bilim adamı kimliğiyle hareket etmelidirler.
 
11. İyi bir üniversite çevre sanayisine ve ülke kalkınmasına hiç olmazsa belli bir yönden katkıda bulunmalıdır. O bakımdan üniversitelerin uzmanlaşmaları gerekmektedir.
 
12.Bir üniversite mimarisiyle, çevreyi iyi değerlendirme anlayışıyla içinde bulunduğu kente önderlik etmelidir; örnek olmalıdır.
 
13. Üniversite bilimde kendi çapında öncülük etmelidir. Fakat aynı zamanda Sanatta , Sporda, Kültürde ve Uygarlık arayışında hep öncü olmalıdır.
 
14. Üniversite  çok iyi yetişmiş Öğretim Üyelerine sahip olmalıdır. Öğretim üyelerinin sayısı ve nitelikleri yeterli olmalıdır.
 
15. İyi bir üniversite kendi öğretim üyelerine, öğrencilerine pekiyi derecede en aşağı bir yabancı dil kazandırabilmelidir.
 
16. Bir üniversite yalnız kendi ülkesine dönük çalışmamalı, komşu ülkelerden ve dünyadan gelebilecek  öğrencilere hizmet verecek kalitede olmalıdır.
 
17. Üniversite yalnız Lisans derecesinde değil,  Lisans üstü çalışmalarda da yeterli olmalıdır. Bir çok dalda, yüksek lisans, doktora dereceleri verecek elemanlara sahip olmalıdır.
 
18.Üniversite kolay erişilen bir  statüde olmalıdır. Giriş çıkış kolay olmalıdır. Çeşitli nedenlerle ayrılanların tekrar dönmeleri için fırsat yaratılabilmelidir.
 
19. Üniversitede “misafir öğretim üyesi” ve “misafir öğrenci” kadroları açık olmalı; belli nitelikte olanlar üniversitedeki bazı derslere devam edebilmelidirler.
 
20. Bir üniversite nitelikten ödün vermeden yılda 3 veya 4 sömestir  şeklinde dersler sunabilmelidir.
 
21.. Üniversitenin kantin , kafeterya hizmetleri üst derecede olmalı; ayrıca öğrencilerine sunulan pansiyon , yatakhane, yurt hizmetleri pahalı olmamalıdır.
 
22. Üniversitedeki fakülteler arası dayanışma (ders alış verişi) ayrıca diğer üniversitelerle dayanışma üst düzeyde olmalıdır.
 
23. Bir üniversitenin mensuplarına sağladığı rekreasyon hizmetleri iyi olmalıdır.
 
24. Üniversite, çevre için “Açık Üniversite” rolü oynayabilmeli; tatil günleri ve akşamları dışarıdakilere dersler sunabilmelidir.
 
25.Bir üniversite bir bakıma ülke yöneticilerine özellikle bilimsel konularda “akıl hocalığı” yapmalı; bu konuda yakın çevresi ve ülke liderleriyle dayanışma içinde olmalıdır.
 
Diyeceksiniz ki , “akıl vermek kolay” bu söylediklerinizi yapmak zordur. Ama size kim diyor ki “Bir mühür , bir Rektör”le üniversite açılsın... Üniversite kurmak büyük bir olaydır. Bunun için çevrenin ve ilgili toplumun zihniyetinin  hazırlanması gerekir. Yoksa “ben bekara evimi vermem,” anlayışı içindeki bir kente gelen öğrenciler de, bekar öğretim üyeleri de sıkıntı çekeceklerdir.
 
Kentler sahip oldukları üniversitelere sahip çıkmalı onlarla yardım ve dayanışma içersinde bulunmalıdırlar. Üniversite kente yol gösterirken, kent halkı da bir çok konuda üniversiteye rehberlik etmelidir.
 
“Üniversitelerimiz çoğaldı” diye sevinelim ama onları ilk 500’lük listelerde yukarı bir yerlerde görmeden pek de övünmeyelim. 
 
 
Toplam blog
: 2579
: 848
Kayıt tarihi
: 24.10.10
 
 

Mesleğim eğitimcilik… Şimdi artık emekli bir vatandaşım… biraz şairlik, biraz hayalcilik, biraz s..