Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Mart '07

 
Kategori
Eğitim
 

Japonya'da eğitim sistemi

Japonya'da eğitim sistemi
 

Japon eğitiminin japonyanın kalkınmasında çok büyük etkisi olduğuna inanılmaktadır. Bu yüzden japon eğitimini ve Türk eğitimi ile kıyaslanmasını ortaya koymaya çalışacağım.

Japon eğitim sisteminin en belirgin özelliği ;eğitimle ilgili bütün unsurlararasında işbirliği sağlanması, yerel yönetimlerin eğitime dahil edilmesi, yerel yönetimlerin eğitime dahil edilmesi ve özel sektörün desteğinin alınması çok büyük önem taşıyor.

Japonyanın 1604-1807 yılları arasında samurai denen savaşçı bir sınıf elinde bulundurmuştur."bakufu"denen okullarda verilen eğitimde esas amaç , devlet için savaşçı ve yönetici yetiştirmektir.Bu nedenle elit bir eğitim oluşturulmuştur.Sıradan kalka verilen eğitim ise"terekoya" denilen okullarda yapılmıştır.Bu okullar tüccar ve halk tarafından desteklenmiştir.Ülke genelinde çocukların %45i kız çocukların%10unun bu okullara gittiği görülmüştür.

Ülkede üç türlü okul vardır.

1-ulusal okullarhükümetin desteğinde olan okullar

2-kamu okulları il ve belediye yönetincilerince yürütülen okullar

3-özel okullar özel kuruluşların okulları ülkenin %23 ü özel okullardan oluşuyor.

Eğitim öğretim yılı 1 nisanda başlar .sonraki yılın 31 martında biter.

Ders yılı -nisan temmuz ortası

eylül -aralık sonu

ocak-mart sonu

olmak üzere 3 dönem halinde görülür.

Cumartesi yarım gün ders yapılır.Haftada 5.5 gün ders yapılır.

Japonyada ders programları çok fazla milli içerik taşırlar.ülkede oklu, sanayi, ve toplum arasında organik bir bağ kurulmuştur.Öğrencilerde derste istekli ve çalışkandırlar.

okullar arası rekabet vardır.okullar arasında yarışmalar yapılır.

Anaokulları zorunlu değildir ancak çocukları %92 si anaokulna gitmektedir.Anaokullarında dil, sosyalleşme gibi konuları öğrenir.

3 yaş grubunun %40 ı anaokuluna gitmektedir.

4-5 yaş grubunun %92 si anaokuluna gitmektedir.

ilkokullar 6 yaşında başlamaktadır 12 yaşına kadar devam etmektedir.zorunludur ve sınıfta kalma yoktur.

Yaklaşık ortaokullarda 20 öğrenciye bir öğretmen düşmektedir.ulusal ve yerel okullar ücretsizdir.

Liseler tam gün ise 3yıldır .yarım gün ise 4 yıldır yada daha uzundur.

Japonyanın eğitim oranı %99 dır.

1986 verilerine göre 15.189 anaokulu vardır.

Öğretmenlerle öğrencilerin %70 den fazlası özel okullarda bulunmaktadır.

japonyanın kalkınmasının sebebini eğitim sistemine bağlamaktadırlar.gerekli iş gücü sağlama, lider yetiştirme, tasarruf eğitimini arttırma gibi özellikler içermektedir.

Japonyanın eğitimin en önemli özelliği halkın 12-16. yüzyıldan itibaren eğitime önem vermiş oldukları görülüyor.Konfiçyüsun klasiklerinden olan "hayırlı evlat kitabının her evde bulunmasının ve okunmasının alışkanlık haline getirildiği yıllar 16. yüzyıllara rastlıyor.Konfüçyüsun görüşleri anayasanın temelini oluşturmuştur.

Japonlarla eğitimde yakınlaşmayı 2.Abdulhamit dönemine rastlamıştır.Milli ve geleneklerine bağlı kalarak kalkınma özelliğine sahip olunması ABDULHAMİTİN İLGİSİNİ ÇEKMİŞTİR.

Japoyada kişi başı yıllık 25 kitap düşmektedir.Türkiye'de yıllık 6 kişiye bir kitap düşmektedir.Ayrıca öğretmen yetiştirilmesindede farklılıklar görülmektedir.Temeline bakıldığında 14. yüzyılın ortalarında japon halkının eğitime tüccar,esnaf ve halkın büyük kısmının destek verdiği görülüyor.Devlet sadece devlet için elit tabakayı yetiştirirken halk eğitimin sorumluluğunu üzerine alıyor.14. yüzyılın ortalarında erkeklerin %45 kızların%10 eğitim görüyor.

 
Toplam blog
: 285
: 4026
Kayıt tarihi
: 17.07.06
 
 

      Üniversiteyi Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesinde Fizik öğretmenliği bölümünden..