Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Mart '10

 
Kategori
Kitap
 

Jules Verne

Jules Verne
 

http://tr.wikipedia.org/wiki/Jules_Verne


Ölümünün 105 inci yıl dönümüymüş Jules Verne 'nin. Doğumu ise 8 Şubat 1828 Fransa Nantes kenti. Ünlü bilim kurgu yazarı, bilirsiniz. Okumadıysanız çok büyük bir kayıp. Geçenlerde Dünyanın Ucundaki Fener adlı yapıtını okumuştum İthaki Yayınlarınca basılan. Öyle güzel, öyle heyecanlıydı ki okumalarım, bitirince oturdum ben de hiç ilgisi olmayan bir konuda coşup taşarak, uzun bir karalama yazıverdim. Dünyanın Ucundaki Fener adlı bu kitabı meğer ölümünden kısa süre önce yayımlanmış, son yapıtlarından biriymiş. Son yapıtlarından biri diyorum. Çünkü ardında basılmamış 6 tane daha roman bırakmış oğluna. Kronolojik sırasını araştırmışlardır mutlaka. Olgunluk çağı diyebiliriz, kaleminin en kıvrak olduğu çağ ama Jules Verne 'nin tüm eserlerinde insanı sürükleyip götüren o heyecan hep vardır değil mi?

1848 yılının ortalarında Paris'te çıkan bir dergide "Dünyanın Merkezine Seyahat" adlı hikayesi bölüm bölüm yayınlanmaya başlamış. Aynı dönem "Yirminci Yüzyılda Paris" adlı yazısını da yazıyordu ancak bu yazısı ölümünden sonra 1994 yılına kadar basılı bir hale getirilmedi. Örneğin bu iki eseri karşılaştırılarak o yıllarda yoğunlaştığı fikirleri yaşam kırıntılarını da bulmak pekala mümkün. Şunu da gururla söylemeliyim ki çok iyi çevirmenlerimiz de var.


Başka bir kaynakta 1850 yılında yazmaya başladı deniyor ve Verne'nin ilk eserlerinin tiyatro oyunları olmasından bahsediliyor. Doğruluğunu kontrol etmek gerek. Ama yine de beni şaşırtmadı. Çünkü romanlarının bir güzel yanı da konuşmaların çok doğal olması. Balonla Beş Hafta adlı romanı ile büyük ün kazanıyor. Merak öğesini hep canlı tutuyor. Hani öyle boş bir meraklar da değil. Gerçekten anlamlı meraklar yaratarak okurunu bilimsel kulvarlara sürükleme becerisi olan bir usta.

Merak unsuru yaratması, konu örgüsünde mantık zinciri kopuklukları olmaması, insanlara bilmedikleri şeyleri ve yerleri görme arzusu uyandırması, ileriye yönelik buluşlara dayalı konuları seçerek bilimsel düşüncenin gelişimine katkıda bulunması, anlamlı konulara değinmesi hepsi de çok güzel şeyler.

Okumaktan hep keyif aldığım bir büyük yazar. Düşündüm de okura bu denli keyif verebilen yazarın , o derin hayal gücünün, yazma ve üretme süreçlerinde kendi yaşadığı keyiften ileri geldiğine karar verdim.

http://www.julesverne.ca/

adlı İnternet sitesinde bolca bilgi var. Özellikler "her kitabın hikayesi" bölümü diye bir bölüm de çok ilginç olmalı. Ben de henüz okuyamadım zamansızlıktan ama buradan paylaşayım istedim.

http://www.gutenberg.org/wiki/Main_Page

Bir de linkini yukarda yazdığım Gutenberg sitesi var ki orada da telifi geçmiş çok önemli kitapları okuma şansınız oluyor, söylemedi demeyiniz. Her dilden kitap bulmanız olası. bu bağlamda meraklı olanlar Jules Verne'yi orijinal dilinde okuyup dinleyebilirler. Bazen ses kasetleri bile bulabiliyorsunuz. Yani 500 Gb lık bir hafızayı bile iki günde buradan indirdiklerinizle doldurabilirsiniz, hele o resimler, fotoğraf makinelerinin yaşamlara ışık tutmadığı günlerin öncesindeki özenli kara kalem ya da çini mürekkebiyle yapılan adını bilmediğimiz sanatçıların göz nuru resimler. Öneririm Gutenberg sitesini.

Yine nereden nereye geldik değil mi? Yaşam yani, zaman çılgın bir ırmak olmuş akıyor, yapılacak onca iş, okunacak onca kitap, öğrenilecek onca bilgi de sırasını bekleyip bize bakıyor. Okumalarınız bol olsun.

Az daha unutuyordum. Nerede okuduysam, Verne'nin bir de kocaman bir teknesi varmış. Bunu duyunca bayılmıştım. Romanlarının bir kısmını da teknede yazmış. Sanırım sonra mali zorluklar nedeniyle teknesinden ayrılmak zorunda kalmış. Acaba bu ayrılığın acısını hangi romanında yazmıştır diye de düşünmedim değil. Yazarlar hep kendilerinden bir şeyler de katmazlar mı yapıtlarına açık ya da kapalı?Bazen bir yazarın tek bir yapıtı bile sanki arkeolojik kazı alanı gibi meraklılarını bekler. Hele de söz konusu eser 100 yıl önce yazılmış ve günümüzde de keyifle okunabiliyorsa... Sanırım tüm eserlerini okumak görünüyor ufukta, çok da keyifli olacak eminim.

http://tr.wikipedia.org/wiki/Jules_Verne
http://www.biyografi.info/kisi/jules-verne

 
Toplam blog
: 566
: 1338
Kayıt tarihi
: 11.07.06
 
 

Edebiyatla ilgileniyorum. Ayrıca amatörce belgesel film çalışmaları yapıyorum ve kültürel etkinlikle..