Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Ekim '18

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Kadıköy Sineması Oda Müziği Konserleri Trio Likya ile Devam Ediyor

Kadıköy Sineması Oda Müziği Konserleri Trio Likya ile Devam Ediyor
 

Trio Likya Kadıköy Sineması konseri


15 gün önce Devlet Sanatçımız piyanist Gülsin Onay piyano resitali ile başlangıç yapan, müzik eleştirmeni Kemal Küçük’ün sanat yönetmenliğindeki, sinema, plastik sanatlar ve müziğin yeni buluşma noktası Kadıköy Sineması’nda oda müziği konserleri 11 Ekim’deki Trio Likya ile ikinci etkinliğini gerçekleştirdi.
Nilgün Yüksel (keman) Poyraz Baltacıgil (çello) ve Barış Büyükyıldırım (pİyano)’dan oluşan üçlü, Mendelssohn, Rahmaninof ve Şostakoviç’in eserlerinden oluşan bir program ile seyirci karşısına çıktılar.

Programın ilk eseri Sergey Rachmaninov’un 1 nolu Sol Minör ‘’Elegiague’’ adlı Piyanolu Üçlüsü idi. Rachmaninov tarafından piyano, keman ve viyolonsel için bir kompozisyon olan bu üçlü, besteci 19 yaşındayken 18–21 Ocak 1892'de Moskova'da yazılmıştır. Çalışma ilk kez aynı yılın 30 Ocak'ında piyanoda besteci, kemandaki David Kreyn ve viyolonselde Anatoliy Brandukov ile gerçekleştirildi. İlk baskının görünmesi için 1947'ye kadar bekledi ve üçlünün belirlenmiş opus numarası yok . Rachmaninoff, Tchaikovsky'nin ölümünden sonra 1893'te ikinci bir Elegiac piyano üçlüsü yazdı. Sanatçılarımız bu güzel besteyi aynı güzellikte Sinema Salonunu dolduran seyircilere sundular.

Programın ikinci eseri olan Felix Mendelssohn'un Piyano Üçlüsü No. 1 , Reminör, Op. 49, 23 Eylül1839’da tamamlandı ve ertesi yıl Eylül 1839’da yayınlandı. Eser keman , viyolonsel ve piyanodan oluşan standart bir piyano üçlüsü için puanlandı. Üçlü, Mendelssohn'un en popüler oda çalışmalarından biridir. Çalışmanın ilk kompozisyonu sırasında Mendelssohn, piyano bölümünü revize etmek için diğer besteci Ferdinand Hiller'in tavsiyesini aldı. Yenilenen versiyon daha romantik, Schumann tarzıydı ve piyano ile üçlüsünde daha önemli bir rol aldı. Nitekim, gözden geçirilen parça Mendelssohn'u “19. yüzyılın Mozartı, çağın çelişkilerini en iyi anlayan ve onları uzlaştırmak için ilk olan en parlak müzisyen” olarak ilan eden Schumann tarafından gözden geçirildi. İşte bu güzel üçlüyü de gençlerimizin güzel yorumlarından dinlemek bizleri mutlu etti.

Konserin son parçası da ünlü Rus bestecisi Dimitri Şoştakoviç’in Op.8, 1 numaralı Do Minör Üçlüsü idi. Bestecisi tarafından 1923'te, sadece on altı yaşındayken ve Saint Petersburg Konservatuarı’nda üç yıl boyunca çalıştığı bir öğrenci çalışması olarak yaratıldı. Soğuk Savaş sonrası Rusya'da, özellikle Shostakovitch ailesi için, Dimitri'nin bir önceki yıl da Dmitri adındaki babasının ölümünden dolayı ve sonrasında hasta olduğu için sağlıksızlıktan dolayı hayat kolay değildi. Son 16 barı daha sonra Shostakovich'in öğrencisi Boris Tishchenko tarafından tamamlandı. Alternatif çözümler Leslie Howard ve Borys Lyatoshynsky tarafından sağlandı. Çalışmanın asıl amacı Poème idi. Çalışmanın tüm temaları , açılma kromatik özlem güdüsünden türetilmiştir. Müzik, bestecinin yakında reddedeceği bir Romantizmi hatırlatıyor. Üçlü, çeşitli tempoları ve müzikal karakterleri içeren tek bir hareket halinde. Onu Tatyana Glivenko'ya ithaf etti. İlk önce besteci ve iki arkadaşı tarafından gerçekleştirilen bu güzel piyanolu üçlü Trio Likya tarafından zarif bir şekilde icra edilerek salondaki seyircilerin yoğun alkışları ile ödüllerinildi.

TRIO LİKYA
Nilgün Yüksel (keman), Poyraz Baltacıgil (viyolonsel ve Barış Büyükyıldırım (piyano)’dan oluşan grup 2017 yılında kuruldu. Üyelerinin her biri alanlarında kendini kanıtlamış müzisyenler olmakla birlikte, ülkemizde ve yurt dışında solist ve orkestra üyesi olarak birçok önemli salonda konserler yapan Trio Likya Oda müziği serüvenine Mendelssohn, Şostakoviç ve Ravel gibi önemli bestecilerin önemli oda müziği eserlerini çalışmaya başlayarak atıldı. Trio Likya çalışmalarına sık gerçekleştireceği konserler ve kayıtlar yanında, birlikte yakaladıkları uyum ve tınıdan keyif alarak devam etmeyi hedefliyor.

Poyraz Baltacıgil viyolonsel
1994 yılında İstanbul’da doğdu. Müziğe 5 yaşındayken keman ile başladı, daha sonra 2000 yılında İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda yan zamanlı Hakkı Öztürk’le viyolonsel çalışmaya başladı. Kontrbasçı Yaz Baltacıgil'in oğlu, çellist Efe Baltacıgil ile kontrbasçı Fora Baltacıgil'in kardeşidir.

Orkestra ile ilk solo konserini 13 yaşında iken Filarmonia İstanbul eşliğinde ve Hakan Şensoy yönetiminde 2007 yılında İstanbul'da verdi. Henüz konservatuvar öğrencisi iken İstanbul Devlet Senfoni ve Cemal Reşit Rey Senfoni Orkestrası konserlerinde solist olarak çaldı. Ayrıca İstanbul Devlet Opera ve Balesi Orkestrası ile Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Senfoni Orkestrası eşliğinde çeşitli konserler verdi. Bulgaristan'da düzenlenen “International Competition Young Virtuosos” yarışmasında (2011) ve Fethiye’de düzenlenen Benyamin Sönmez Ulusal Çello Yarışması'nda (2014) birincilik ödülü aldı.

İş Sanat Kültür Merkezi'nin genç müzisyenlere destek olma amacıyla düzenlediği 2015 yılı "Parlayan Yıldızlar" konser serisinde yer alan sanatçı, 2015 yılı Donizetti Klasik Müzik Ödülleri Yılın Genç Müzisyeni Ödülü'ne değer görüldü.

Nilgün Yüksel, keman
İstanbul’da doğan kemancı Nilgün Yüksel eğitimine Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda Gülden Turalı’yla başladı. 1996’da İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda Venyamin Varşavski’nin sınıfına giren Yüksel 1998’de kurulan Boğaziçi Dörtlüsü’nün üyesi olarak İş Sanat, Avusturya Kültür Ofisi, İtalyan Kültür Merkezi ve Resim Heykel Müzesi'nde konserler verdi. İvan Gluzman, Shlomo Mintz, İzak Raşkovski ve Ernst Kovacic’in ustalık sınıflarına aktif olarak katılan sanatçımız, 2000 yılında Sedat-Güzin Gürel Bilim ve Sanat Vakfı’nın düzenlediği keman yarışmasında “Türk Eserini En İyi Yorumlama Ödülü”ne layık görüldü.  

Nilgün Yüksel Amerikalı oda müziği topluluğu Apple Hill’in verdiği tam bursla 2004 yazında gittiği ABD’de bu grupla birlikte oda müziği çalışmaları yaptı. İstanbul Oda, Akbank Oda, Filarmonia İstanbul, Çukurova Devlet Senfoni ve İstanbul Devlet Senfoni orkestraları eşliğinde solist olarak sahneye çıkan Yüksel, farklı oda müziği gruplarıyla Notre Dame de Sion, Süreyya Operası, Fulya Sanat, Ahmet Adnan Saygun Sanat Merkezi ve İzmir Sanat’ta konserler verdi. Yüksel ayrıca 2005’den beri piyanist Gülden Teztel’le birlikte Avusturya Kültür Ofisi, İtalyan Kültür Merkezi, Akbank Sanat, Caddebostan Kültür Merkezi ve İTÜ Mustafa Kemal Amfisi’nde resitaller vermektedir.  

İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’ndan yüksek lisans derecesiyle mezun olan Nilgün Yüksel, aynı üniversitede araştırma görevlisi olup, doktora çalışmalarını Venyamin Varşavski’yle sürdürmektedir. Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası ve Tekfen Filarmoni Orkestrası’nın üyesi olan Yüksel, İstanbul Oda Orkestrası, Milli Reasürans Oda Orkestrası ve Nişantaşı Üniversitesi Oda Orkestrası’nın başkemancısıdır.

Barış Büyükyıldırım, piyano
Türk piyanist Barış Büyükyıldırım, teknik olarak mükemmel oyun ve neredeyse her türdeki çok yönlülüğü ile bilinir. Bir solo konser sanatçısı, orkestra solisti, işbirlikçi, eğitimci, opera koçu ve repetiteur ve caz müzisyeni olan Büyükyıldırım, Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa'da, Kanada'da ve kendi Türkiye'sinde sahne aldı. Son dönemlerde CKM İstanbul'daki George Crumb Makrokosmos'un performansları, Antalya Devlet Senfoni Orkestrası ile Ravel'in Piyano Konçertosu, Steinway Hall New York'ta solo resitali, Leyla Gencer Senfoni Orkestrası ile Saint-Saens'in Karnavalı Filmi, Gershwin'inAlmanya'da Tiyatro Kiel Orkestrası ve Bach'ın Brandenburg Konçertosu ile Ritim Çeşitlemelerini, Cincinnati Oda Orkestrası ile Baris, şu anda İstanbul'da Trio Likya ve Diskant Ensemble üyesidir. New York'ta Tatcus Ensemble ve Claremont Ensemble ile konuk olarak çalışmıştır. Barış, aynı zamanda Cincinnati Operası'nda prova piyanisti, Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası'nda antrenör / repetiteur, San Francisco'daki BASOTI festivali için performans ve piyanist, Manhattan Enstrüman ve Vokal Bölümleri akademisyenlerinde çalışmış bir piyanist olarak da faaliyet gösteriyor.

Baris'in caza ilgisi onu Rolando Matias, Brian Lynch, Othello Molineux, David Sanchez ile yaptığı iş birliğine götürdü. O caz kayıt Rolando Matias Live, Cilt Bir ve Kuşlar Ensemble özellikli. Çalıştığı şeflerden bazıları arasında Jeffry Milarski, Aleks Katsmann, Jorge Parodi, Richard Buckley, Sascha Goetzel, Mark Gibson, Annunziata Tomaro, Kelly Kuo, Georg Fritzsch, Cem Mansur ve Orhan Şallıel yer aldı. Türkiye'de Kültür Bakanlığı MARITIM Yarışması ve Piyano Yarışması'nın ilk ödülünü kazanmıştır. DAAD Ödülü, Kiwanis Preis Merit Ödülü, Sedat-Güzin Gürel Vakfı Sanat ve Bilim Ödülü ve Marie Luis Imbusch Stiftung'a sahiptir.

Büyükyıldırım, halen İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı'nda yardımcı doçentlik görevini yürütmekte ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuarı'nda misafir öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır.

İsmail Hakkı Aksu

 
Toplam blog
: 137
: 116
Kayıt tarihi
: 13.09.11
 
 

Ressam, dekoratör, araştımacı yazar. ..