Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Ekim '06

 
Kategori
Meslekler
 

Kadroya bak kadroya

Taksicilik yaptigim gunlerdi, askerden yeni gelmistim. Arkadasimin bu iste calismasi benimde bu is dali ile ilgilenmeme sebep oldu. O gunlerde para kazandirmiyordu bu is ama tembel isi oldugu icin yapiyordum. Ilk ise basladigim gunlerdi, butun arac sahiplerinin ve saforlerin durakta bulundugu bir anda bakin dedim, "benimle konusurken, kufurlu konusmayin ve el sakasi yapmayin" Bu sozlerim herkesin garibine gitmisti, çevreme benimle aralarina mesafe koymalarini istiyordum. Cunku sofor camiasi birbirlerine saygisizca davranmaktan, agiza alinmayacak kufurleri sarf etmekten hic rahatsiz olmazlardi 1983 yillarinda. (bugun icin bir sey soyluyemem sofor arkadaslarin aralarindaki iliskileri hakkinda)

İlk "susamli doner" lafini duydugumda bugune kadar hic yimedim diye dusunurken, bu camiada gevregin ismi, susamli doner imis. Arkadaslardan biri birkac saat sonra geri dondugunde "sekman attim" deyince "bu kadar cabuk motora sekman atilir mi? yalan soyluyor" diye dusunurken, meger gevrek yemis, gevrekte sekman gibi yuvarlak olup ayni islevi gordugunu icin midede bu ismi takmislar gevrege.

"Tavuga bak" dediklerinde cevreme bakip hic tavuk goremeyince "ne dalga geciyorsunuz?" dedigimde bayana meger tavuk derlermis kendi aralarinda. Sofor arkadaslar Anadolunun cesitli yerlerinden gelmis insanlarimiz, herbiri ayri bir kisilik, herkesin kisiligini yansitan lakaplari vardi. Kör Kamil, Arap Ali, Titrek Mustafa, Bacak Husnu gibi bana da Sakal derlerdi, sakal biraktigim icin. Kor Kamilin lakabi gozluk takisindan, Arap Ali'nin lakabi cok esmer olusundan, Titrek Mustafanin lakabi, okey oynarken okey gelince elinin titremeye baslamasindan, Bacak Husnu'nun lakabi da bacak kadar boyu olusundandir.

Daha bircok var ama konumuz lakab ornekleri vermek degil. Butun gece 12 saat boyunca sadece uc adet ise gidebiliyorduk. Saat 12'den sonra is olma sansi hemen hemen hic yok, yaptigimiz sey icimizden birisinin arabasina binip sabaha kadar sohbet etmek. Benim hayatim renkli gectigi icin benim anlattiklarim arkadaslara daha cazip gelir ve daha cok ben anlatirdim yasadiklarimi. Arakadaslarin tuvalete gitme ihtiyaclari olur ama konuyu kacirmamak icin kendilerini sikar ve sonunda sanki sinemada ihtiyac molasi verilir gibi mola vererek on dakika sonra yine kaldigimiz yerden devam ederdik.

Durakta Ciyan Hikmet diye biri vardi, hareketleri biraz farkliydi, konusmasida tabiki ismine uygundu. Birgun bu sahsa oyun oynamaya karar verdik, basindan yillar once bir olay gecmis ve karsi taraf cezaevine dusmus. Konuya sahit olanlardan olayi ayrintilarina kadar ogrendik. Ciyan Hikmet duraga geldiginde basina geleceklerden habersiz, Ciyan Hikmet'e seni birisi sordu, belinde bir siskinlik vardi aranizda bir husumet durumu varmis, deyip olayi tarih ve ayrintilari ile birlikte anlattik. O kirkli yaslarda biz ise 23 yaslarinda o bizim olayi bilebilecegimiz dusunemiyor. Korkusundan gunlerce duraga calismaya gelmedi ve sonra da arabasini sofore verdi ne ciyanligi kaldi ne de hasoluguciyan Hikmet'in.

Kör Kamil hamamboceginden cok korkardi, arkadaslar kibrit kutusunun icine koyup getirdikleri hamambocegini gece yarisi Maksim gazinosunun musterilerinin gazinoyu terk ettigi saatte bizde musteri almak umudu ile sira olusturdugumuzda, arkadaslardan biri kibrit kutusundaki hamambocegini ayagindan Kör Kamil'in arabasinin dikiz aynasina asar, tam Kör Kamil arabasina bindiginde hamambocegini gorunce arabasindan ok gibi disariya firlardi sabaha kadarda korkusundan arabasina binmezdi.

Arap Ali cok gariban ama cok neseli bir insandi. Hanimi hamile idi kis gunuydu, altinda oturdugumuz agacin dallarini kesmis, gotureyimde koroglu isinsin (Izmir'de o donemin soforlerinin hanimlari icin kullandigi kelime) bana guzel cocuk yapsin demisti. O gecenin sabahinda Arap Ali henuz uyumusken hanimi tarafindan "kalk Arap kalk, buyuk ikramiye bize cikti" diye uyandiriliyor. Arap Ali kalkarak haniminin cebini karistirirken buldugu bileti ogun getirmis oldugu gunluk gazetenin piyango cekilisi listesine bakarak kontrol ediyor ve ruyadir diye dusundugu icin gidip tekrar yatiyor. Hanimi heyecandan yerinde duramiyor aradan biraz gectikten sonra, Arap Ali'yi tekrar kaldiriyor, "Arap sen ne bicim adamsin, bize buyuk ikramiye cikti, sen yatiyorsun" diyor. Arap Ali tekrar listeden bileti kontrol ediyor. Hala saskinlik icerisinde 1983 yilinda ogune kadar bin lirayi bir arada goremeyen insana nasil bu kadar para cikar diye tekrar gidip yatiyor. Haniminin ucuncu kaldirisinda, once hanimini benim ceplerimi neden karistiriyorsun diye dovuyor, sonrada "iyi ki karistirmissin yoksa ben hep sadece listenin amorti bolumune bakiyordum yine oyle yapardim, ust kisimlara bakmazdim" diye hanimina sarilip gonlunu aliyor. Ilk yolda karsilastigi kisi Kör Kamil ona bileti gosterip sevincini paylasiyor. Titrek Mustafa, Arap Ali'nin abisi, Kör Kamil pavyon onunde titrek Mustafa ile karsilasiyor ona biladerine buyuk ikramiye cikti diyor.

Titrek Mustafa dogru biladeri Arap Ali'nin evine giderek,

- "Hayirlisi olsun buyuk ikramiye cikmis" diyor.
Arap Ali matrak biri,
- "Ne ikramiyesi bunuda nereden cikariyorsun" diyor.
Titrek Mustafa:
- Kör Kamil soyledi
Arap Ali:
- Kör senide mi isletti?
Titrek Mustafa:
- "Ben ona yapacagimi biliyorum karsilasinca" diyerek oradan ayriliyor.

Arap Ali bileti alarak Kemeralti piyongo dairesine gidiyor. Gazeteciler buyuk ikramiyeyi kazanan kisiyi belirlemek icin oradalar. Arap Ali bankonun onunde bileti gorevli memura gostererek durumu izah ediyor ve bileti alarak islem yapmak icin arkaya dogru donunce, Arap Ali hemen bankonun arkasina ziplayip,

- Nereye goturuyorsun benim bileti?
Gorevli:
- İslem yapmaya goturuyorum.
Arap Ali:
- Bende seninle gelecegim (Arap Ali hayatinda ehliyet durumu haric, resmi kuruma adimini atmis biri degil, ne bankada isi olur ne maliyede)
Gorevli:
- Gelemezsiniz
Arap Ali:
- Nereden bileyim geri gelmiyeceginizi?
Görevli:
- "Beyefendi, ben burada calsiyorum ve gorevim bu isleri yapmak" diyor.

Arap Ali'de laf cok ama bu tur konusmalar onu asiyor Turkce kelime hazinesi vaziyetinden. Devreye dairenin muduru girerek Arap Ali'yi hanimi ile birlikte odasinda agirliyor. Arap Ali hanimina oturduklari koltuklari gostererek
- "Kari ruya bile olsa avantadan bu koltuklarda oturmus oluruz, bir daha nerede gorecegiz bu koltuklari" diye takiliyor.

Arap Ali'nin parayi alabilmesi icin kravatli ve ceketli resmini istiyorlar. Arap Ali hayatinda kravat takmamis biri, duraga gelerek beni buldu. Beraber en yakin fotografciya gittik. Hatirlayamiyorum ben ne ile mesguldum Arap Ali boynuna kravati gecirmis, acaip sesler cikartiyor. Onun tarafina bakinca, kapkara adamin kizardigini gordum. Kravati o kadar fazla sikmis ki nerede ise bogulacak. Hemen kravatin dugumunu gevsettim, biraz nefes aldi.

- Ne yapiyorsun?
Arap Ali:
- "Alismamis şeyde don durmaz, bende ilk defa kravat takinca sikma dozunu ayarlayamadim" dedi.
Bir saat resimler icin bekliyoruz, sure dolduktan sonra, Arap Ali resimlerini eline aldiktan sonra resimlere bakarak
- "Ayni gangsterlere benziyorum, ben olsam bu adama para teslim etmem" diye saka yapti ve resimleri alarak yanimdan ayrildi. Piyango dairesinden cekini aldiktan sonra, ilgili bankaya parasini almaya gittiginde, hanimi ile mudurun odasinda otururken gazetecilerin bir aile fotografinizi cekelim demesi uzerine hanimini gostererek

- "Bu kari pesime takildi, buraya kadar geldi, bunu daha once hic gormedim, tanimiyorum. Benim kismetimi kapayacak" demesini o gunlerde gazeteler "cok sakaci biri" diye yazmisti. Ama Arap Ali butun yasadiklarini kelimesi kelimesine bizlere anlatarak bizleri gulmekten yerlere yatiriyordu. Titrek Mustafa Kör Kamil ile kavga etmeye hazirlanirken Kör Kamil'in haber gazeteyi Titrek Mustafa'ya uzatmasi ile Titrek Mustafa'nin sinirlenme pozisyonu sekil degistirerek ibre Arap Ali'ye donuyor, bir sure iki kardes konusmadilar. Arap Ali meslegine devam etti, "bu kadar para cikti neden bu isi yapiyorsun?" diyenlere "ben baska bir is yapmasini bilmem, ben yaptigim isten memnunum" diyordu. Kendine bir balikci teknesi aldi, hafta sonlarinda baliga giderdi.

Onu cevrede herkes tanidığı icin gelen gecene takilirdi. Birgun milli piyongocunun biri onunden gecerken, Arap Ali piyangocuya:

- "Benden uzak dur, alirim simdi bir billet, cikar buyuk bir ikramiye, davul zurna tutar, seni davul zurna esliginde dovdururum" diyordu. Onun sozlerinde ciddiye alinacak bir taraf olmazdi. Onun ciddiyetle isi olmazdi, hic onu sinirli aninda gormedim. Kulaklari cinlasin isallah hala ayni neseli durumunu koruyordur.

 
Toplam blog
: 377
: 711
Kayıt tarihi
: 05.08.06
 
 

Türkiye'yi ve Türk insanını çok seviyorum. Dünyada bütün canlıların yaşam hakkı olduğuna inanıyorum...