Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Şubat '12

 
Kategori
Öykü
 

Kalbin Evi

Kalbin Evi
 

Kısa öykü, yazın alanında bambaşka bir mecradır. 

Kısa öyküyü yazmak da okumak da kolay yapılabilen bir eylem değildir. Yazar, kıvrak bir zekaya sahip olmalı ki az sözle çok şey anlatabilsin. Tek bir kelimeye dünyaları sığdırabilsin. Okuyucu da öyle uyanık olmalı, hayal gücünü öyle mükemmel kullanabilmeli ki sözcüklerin gizemli, sihirli gücüyle kadim dünyalara gidebilsin.

Yazar Zeynep Sönmez’in 2010 yılında Kanguru Yayınlarından çıkan ilk kitabı “Kalbin Evi” kısa öykülerden oluşuyor.  Her öykü, felsefi yolculuklara çıkarıyor okuyucuyu, içinde derin sorular barındırıyor. Filozoflar, çok az konuşurlar ama konuşunca öyle sözler ederler ki neredeyse dünyayı değiştirirler. Kısa öykü yazarları da bana göre biraz böyledirler. Birkaç cümlelik öykülerine sihirli söylemlerle karakterlerini, kurgularını, mekanlarını sığdırırlar.

Zeynep Sönmez’in öykülerini okuyunca aynı heyecanı ve şaşkınlığı yaşadım. Yalın olay örgüsüne sahip öyküler, tek bir olay yada sahne üzerinden gidiyor. Ancak bu kısa ve özlü anlatımla yoğun etki uyandırmayı başarıyor okuyucuda.  Okurken bu etkiyi hep hissettim, her satırda bu sihirli etkiyi yaşadım. Kimi öykülerde çarpıldım, durdum, soluklandım. Bazen dönüp yeniden okudum. İnce zeka ürünü öyküler, yazılanlardan çok daha fazlasını hayal etmeyi bekliyor okuyucudan. Karakterlerin varlığı bile tartışılır durumda bir çok öyküde. Kısa öykü bu yönüyle diğer anlatı türlerinden ayrıdır zaten.

Kalbin Evi’nde Zeynep Sönmez, özlü ve yoğun bir anlatımı yakalamayı başarmış. Öykülerde mekan kısıtlıdır. Birçok karakteri farklı benzetmelerle anlatmış. Örneğin koruyucu bir anne “balkonun bekçisi” tanımlamasıyla çıkabiliyor karşımıza. Öykülerde karakterlerin belirgin özellikleri verilmiş. Konular tümüyle düş ürünü yada tümüyle gerçektir. Bazı öykülerde fantastik bir yolculuğa çıkar okur, bazen de çıplak gerçeklikle yüz yüze kalır.

Zeynep Sönmez’in ilk kitabı olan Kalbin Evi, iki bölüm, 32 öyküden oluşuyor.

Kendisiyle yaptığım kısa söyleşide Sönmez, kısa öykü yazma macerasının kendiliğinden geliştiğini, bu yazma isteğinin planlı olmadığını belirtti. Kısa öykü yazmayı sevdiğini, bunun kendi kişiliğiyle ilgili olduğunu söyledi. Sönmez’in kısa bir öyküsünü sizlerle paylaşmak istiyorum.

Küçük Güzeldir[1]

Sığınağa girmek için geç kalan aile, yerle bir olan kadetralin karşısındaki sokak lambasına sarılarak, bombardıman bitene kadar bekledi.


[1]Kalbin Evi, Zeynep Sönmez, Öykü, Kanguru Yayınları, 2010 

 
Toplam blog
: 107
: 1402
Kayıt tarihi
: 01.11.06
 
 

1970 yılında Siverek'te doğdum. İlk ve orta öğrenimimi Tarsus'ta tamamladım. İstanbul Üniversitesi ..