Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Şubat '10

 
Kategori
Danışmanlık
 

Kalite yönetim

Kalite yönetim sistemlerinde

<ı>“Başarısızlığın 15 yolu”

Turizm sektöründe kalite yönetim sistemi uygulamalarının işletmelere ve ülkemize olan katkısı tartışılmaz bir gerçektir. Yönetim sistemi uygulamaları ile çığır açan ülkelerin başında hepimizin bildiği gibi Japonya gelmektedir.

Düşünün Japonya, ikinci dünya savaşı sonunda yerle bir olmuş, atom bombalarıyla yıkılmış ve binlerce insanını kaybetmiş bir ülke. Japonya’nın bugünkü durumu ise bizleri hayrete düşürmekte ve kıskançlık duygularımızı harekete geçirmektedir. Her ne kadar bu başarı, Japonların geleneklerine bağlılıklarının bir sonucu olarak görünse de bunun tek başına yeterli olmadığı bir gerçektir.

Japonya'da kalite kontrolüne önem verilemeye başlanması 1945'de ABD'nin savaşta yenilen Japonya'yı işgal etmesi ile başlamaktadır. Bu tarihlere kadar Japon malları ucuz tapon mal olarak tanınmaktaydı. 1949 yılında akademisyen, sanayici ve devletin teknisyenlerinin bir araya gelerek kalite kontrol araştırma grubunu kurmalarından sonra Japonlar kalite kontrolüne daha da önem vermeye başlamışlardır. 1950'de Japon Endüstri Standartları (JİS) damgasının mamullerine vurulabilmesi için bir firmanın istatistiksel kalite kontrol Sistemini uygulamasını ve kalite güvencesi vermesi kanuni bir zorunluluk haline geldi.

Kalite yönetim sistemlerinin kurucusu sayılan Dr. Edwards DEMING Japonya ya davet edildiğinde onlara şöyle bir vaadde bulundu: <ı>Eğer beni dinlerseniz beş yıl içinde dünyayı yakalarsınız, eğer beni dinlemeye devam ederseniz dünya sizi yakalamak için çok uğraşır. Günümüz Japonya’sını gördüğümüzde ise Japonların DEMING’ i izlediği ve dünyanın onları yakalamak için uğraştığı gerçeği karşımıza çıkmaktadır.

Dr. Edwards Deming’ e göre; İnsanlar bir sistem içinde çalışırlar. Bu sistem içinde yöneticinin görevi;

tüm çalışanların katılım ve yardımı ile sistemi sürekli iyileştirmektir.

Yönetim sistemleri ilkelerini dilimiz döndüğü kadar anlatmaktayız. Japonya da olduğu gibi bir sonuca ulaşmak için ise; bu ilkelerin öğrenilmesi, sindirilmesi ve hayata geçirilmesi gerekmektedir. Yönetim sistemleri uygulamalarından kısa sürede verim beklemek çok gerçekçi olmamaktadır. Uzun vadede hedefler koyup bunların gereğini yerine getirmek ve başarısızlığın 15 yolundan uzak durmamız bizi başarıya ulaştıracaktır.

<ı>Akıllı adam aklını kullanır, daha akıllı adam başkalarının da akıllarını kullanır

1. Kalite yönetim sistemlerinin bir moda olduğunu düşünün. O da bütün modalar gibi gelip geçicidir. Bu yüzden ona bağlanmanın bir gerekçesi yoktur. Gerçekçi olun ve modanın geçmesini bekleyin.

2. Astlar adı üstünde “ast”tır. Yani sıradandır. Kalite yönetim sisteminin “katılımcılık” beklentisi aklınızı fazla karıştırmamalıdır. Sıradan olanların katılmaya hakkı yoktur.

3. İşleri ve işlerle ilgili süreçleri kesinlikle yazmayın. Yazılı her belge aleyhinize kullanılabilir. Her hatalı eylemi, işi cezalandırın. Cezalandırmak bir yöneticinin sahip olduğu en kutsal silahtır.

4. Astlarınızın işleri ile ilgili düşüncelerini ifade etmelerine imkân tanımayın. 45 dakikalık bir toplantının, en az 43 dakikasında siz konuşun. Kalan sürede de sizi dinleyenlere, sizi takdir etme ve onaylama şansı verin.

5. İletişimde bulunmayın. Çalışanlarla iletişimde bulunmak bir yöneticinin en ciddi zaaflarından biridir. Yönetici sadece emreder

6. Eğitime beş kuruş bile harcamayın. Şirketiniz bir okul mu? Eğitim verdiğiniz kişiler sonra kaçıp giderler.

7. Başkalarından bir şey öğrenmeye açık olmayın. Başkaları size bir şey öğretecek kapasitede olamazlar. Öte yandan deneyimlerinizi ve bilgilerinizi başkaları ile paylaşmayın. Paylaşmak saf insanların bir davranışıdır ve bilginizi paylaştığınız kişi sizi koltuğunuzdan edebilir.

8. Misafirlerinize önem vermeyin.Bu yüzden, misafir hakkında bilgi toplamak, onları anlamaya çalışmak zaman israfıdır.

9. Unutmayın şirket bir savaş alanıdır ve savaşta zafere giden her yol mubahtır.

10. Sizin üstünüz daima haklıdır. Bunu bilerek davranın ve onun yanında da öyle konuşun. Üstünüze karşı kullanacağınız tek cümle “haklısınız efendim” olmalıdır.

11. Başka departmanlarla bilgi paylaşmayın, işbirliğine girişmeyin. Mümkünse onların işlerini zorlaştırın ki sizin değerinizi iyi öğrensinler.

12. Çevrenizdeki her işi yakından kontrol etmeye çalışın. Bazı işlerin iyi gitmemesi onu yapanların kötü niyetindendir. Oysa siz yakından kontrol ederek, hatta bizzat yaparak tüm işlerin iyi gitmesini sağlayabilirsiniz. Böyle yaparsanız astlarınız sizi kandırmaya çalışamayacaklardır.

13. Uzun vadeye hiç bakmayın. Kısa ve günlük olaylar, başarının temel belirleyicisidir.

14. Başkalarının uyması için kararlar alın ama siz uymayın. Sizin göreviniz karar almaktır. Kararlara uymaksa başkalarının.

15. Size getirilen problemleri derhal geri çevirin. Problemi yok sayın. Problemler onu size getirenlerin kişisel beceriksizliklerinden kaynaklanmaktadır. Bırakın, problemleri ile yaşasınlar ve böylece yaptıklarının cezasını çeksinler.

<ı>

Kalite yönetim sistemi ilkelerinin sindirilerek uygulandığı günlerde buluşmak üzere….

 
Toplam blog
: 24
: 1292
Kayıt tarihi
: 11.02.10
 
 

BÜLENT DOKUZLUOĞLU. 02.03.1977 tarihinde doğan Bülent Dokuzluoğlu ilk, orta ve Lise öğr..