Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Şubat '08

 
Kategori
Sinema
Okunma Sayısı
1813
 

Kamera arkası

Kamera arkası
 

Hokkabaz-Sahne 97


Kamera! Ses!...Ses Akıyo!...OYUN! 

İşte setteki yaklaşık 200 kişinin nefesini tutup beklemeye başladığı o an. 

O an gelene kadar, kayıda hazır olana kadar her ekip kendi hazırlığını tamamlamak ve hızlı olmak için öyle bir çaba sarfeder ki…O an geldiğinde herkes nefes nefesedir ve kayıt bitene kadar nefesini tutmak zorundadır. 

Önce yönetmen kamera açısını belirler. Yeşil Çam’ın ünlü yardımcı yönetmeni sevgili Tolgay Ziyal buna ‘’zaviye’’ der kısaca ve her seferinde çevresindeki 20lik asistanlarına bunu tekrar açıklar ezberletmek istercesine. Kamera Açısı o sırada çekilecek planda kameranın konacağı-duracağı yer ve dolayısıyla kameranın gördüğü yerdir. Plan; senaryodaki sahnelerin yönetmen tarafından bölümlere ayrılmış halidir. Yönetmen sahneyi bölerek parçalara ayırır ve buna dekupaj denir. Sahneyi istediği kadar plana bölmekte özgürdür. Sahnenin kaç plan bölündüğünü bilmek ekip için çok önemlidir çünkü bu o sahne için ne kadar zaman harcayacaklarına ve ne kadar çalışcaklarına dair bir fikir verir. 20.sahnenin 5 plana ayrıldığını ve her planın en az 1 saatte çekildiğini varsayarsak tek bir sahnenin çekiminin en az 5 saat sürdüğünü söyleyebiliriz. Filmde izlerken bakıldığında , 20. sahnenin toplam süresi 1 dakika bile olmayabilir. Evet seyrettiğiniz 1 dakika için kameranın gerisinde yaklaşık 200 kişi en az 5 saat ter dökmüştür. 

Kamera açısı verilirken tüm ekip şefleri yönetmenin yakınında durur ve planı nasıl çekeceğini dikkatle dinler. Set ekibi kameranın görceğini varsaydığı alanı hızla boşaltmaya başlar. Dekor haricindeki tüm eşyalar kaldırılır, sanat yönetmeninin uygun gördüğü dekor parçaları, mobilya ya da aksesuarlar özenle yerleştirilir. Işık ekibi mekanın en iyi şekilde aydınlatılması, atmosfere uygun ışığın yapılması için lambaları yerleştirmektedir bu arada. Her ekip aynı zamanda birbirine mani olmadan, yardımlaşarak uyum içinde çalışmak zorundadır, çünkü zamana karşı bir yarış söz konusudur. Senaryonun çekilmesi için bir süre belirlenmiş, 6- 8 haftalık bir program yapılmış, ve bu programda her gün çelilecek sahneler belirtilmiştir. Bu programa uymak, sadık kalmak şarttır ve ekipteki herkes sorumludur. 8 haftada çekmeyi kabul eden yönetmen ve yürütücü yapımcının işi 10 haftada bitirmesi yapımcı tarafından hoşgörülecek bir durum değildir kesinlikle. Bu gecikmenin/ sarkmanın maddi karşılığı ve yapımcıya zararı çok ciddi boyutlarda olur.En genel olarak kameranın, kamera ve ışık ekipmanının günlük olarak kiralandığını, 200 kişinin haftalıkla çalıştığını, çekim mekanı ya da plato için de günlük kira işlediğini düşünün. Bunlar sadece temel harcamalardır… 

Set, ışık ve sanat ekibi mekanı hazırlarken, kostüm ve makyaj ekibi de oyuncuları hazırlamaktadır. Çekilecek sahnenin devamlılığı var mıdır? Reji ekibi ile paslaşarak, devamlılık notlarına ve fotoğraflarına bakılarak, çok gerekirse bağlantılı olan sahne video assist masasında seyredilerek sorunun cevabı bulunur. Senaryo sahne sırasına gore çekilmez. Sahne 20nin çekimi bittikten sonra sahne 49a ya da son sahneye geçilebilir. Senaryoda kaç kere gün değiştiği, ve oyuncuların kaç kez kostüm değiştirecekleri, filmin ön hazırlık aşamasında yapılan uzun toplantılar sonucunda belirlenmiş ve her oyuncunun kaç kostüm giyeceği, hangi sahnelerde değiştireceği saptanmıştır. Buna kostüm devamlılık planı denir . Reji ekibinden (yönetmen asistanlarının ekibi) bir kişi ve kostüm ekibinden bir kişi bu planı yazar, kontrol eder, oyuncu giyindikten sonra fotoğraflar ve dosyalar. 

Oyuncu sahneye uygun kostümü giydikten sonra yine fotoğraflara bakarak bağlantılı saçı ve makyajı yapılır. Saç ve makyaj yapılırken reji ekibinden bir kişi oyuncuya oynayacağı sahnenin ezberini yaptırır. Sesli çekildiği için uzun metraj filmlerin çekimi sırasında sufle verilemez, oyuncular laflarını ezberlemek zorundadırlar. Bu arada yönetmen yardımcısı gelir ve sahneyi çekmeye hazır olduklarını söyleyerek oyuncuyu sete alır. Yönetmen oyuncuya mizanseni anlatır. Nasıl bir duygu oluşturması istediğini detaylı olarak belirtir ya da bazen kendisi oynar. Ve nihayet prova başlar. En 3 kere prova yapılır. Sonra prova kayıt yapılır. Bu yönetmenin monitöründen izlemek üzere video kayıt demektir, ses ve kamera kayda girmez. Prova kayıt izlenir ve memnun kalınırsa en nihayet kayıda geçilir. 

Belki de bir planın çekilmesi için en az 1 saat gerekir dediğimde abarttığımı düşünmüştünüz. Ama bazen saatler yetmez. Sesli çekim çok zahmetlidir ve titizlik gerektirir. Oyuncunun dilinin sürçmesi, mikrofonun kendisinin ya da gölgesinin görüntüye girmesi, telefonunu kapatmayı unutan ekip ya da oyuncuların telefonlarının çalması, uçak sesi, ezan sesi, sahnede yoksa yağmur sesi, korna sesi kayıdın durmasına neden olur ve her seferinde plan yeniden çekilmek üzere tekrarlanır. 

Sinemanın bir büyüsü vardır. İzleyeni içine çeker. Kameranın gerisindekiler ise, kamera-oyun dendikten sonraki heyecanlı bekleyişin, nefes tutuşun bağımlısı olmuşlardır… 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

selamlar..hocamız spy game adlı filmde robrt redford niçin mavi gömlek,tweed ceket giyip 65 model porche marka rabaya biniyor die sormuş...ben de bu ödevi hazırlarken anlattıklarınızın ehemmiyetini kavradım.sinemayı yalnızca kamera çekimi sananlr için güzel bir yazı olmuş.saygı ve sevgiler...

SANAT 
 04.02.2008 13:55
Cevap :
Selamlar. Senaryodaki karakteri 3 boyutlu hale getirme sürecinde oyuncunun beklenen performansı verebilmesi, rolünün inandırıcı olabilmesi için kostüm tasarımcısı senarist ve yönetmenle, karakter çözümlemeleri yapar ve senaryoda yazmayan ''alt metinler'' oluşturulur. Bunlar doğrultusunda her karakterin doğum yeri, eğitimi, ailesi, çocukluğu, anıları, dünya görüşü, maddi durumu.. vb gibi ayrıntılar elde edilir. Bu ayrıntılardan karakterin fiziksel görünümüne, giyim stiline, giyeceği renklere karar verilir. Redfordun mavi gömlek ve tweed ceket giymesi rastgele- tesadüfi bir seçim ya da estetik kaygılı bir karar değildir. Kadrajda olan herşeyin orada olmak için haklı gerekçeleri vardır. Paylaşımınız için teşekkürler, sevgilerimle..  05.02.2008 0:30
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
 
Toplam blog
: 9
Toplam yorum
: 18
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 622
Kayıt tarihi
: 07.08.07
 
 

Kostüm Tasarımcısıyım ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster