- Kategori
- Eğitim
Karma eğitime nasıl geçildi?
19. Milli Eğitim Şurasına Eğitim Bir-Sen’in istekleri damga vurdu.
Bir tarafta karma eğitimin sonu hazırlanırken, öbür yandan dini eğitimin ağırlığı gittikçe hissedilmeye başlandı. Tabi bu arada Osmanlıcanın zorunlu eğitim kapsamına alınmasına çeşitli yerlerden destek geldi.
Gelin önce eğitimin karma hale nasıl geldiğine bir bakalım.
Ülkemizde kız ve erkeklerin birlikte öğrenim görmeye başlamasının göz yaşartan bir öyküsü var. Kızların İnas Darülfünunu yani kız üniversitelerine girişleri 1914 olarak kabul edilir.
İstanbul Üniversitesi’nde sabah erkekler, öğleden sonra kızlar öğrenim görüyordu. 18 Mayıs 1919 günü, üniversitenin erkek öğrencileri, derslere girmeyerek İzmir’in işgalini görüşmek üzere konferans salonunda toplandılar. İşgale karşı neler yapılması gerektiği konusunda hararetli konuşmalar yapılıyordu.
Toplantı öğleye kadar bitmedi. Öğretmenlerin de bir kısmı da içerideki toplantıdaydı. Ders yapmak için okula gelen kız öğrenciler, erkek öğrencilerin içeride toplantı halinde olduklarını öğrendiler. Onların çıkmasını beklediler. Ancak toplantı uzadıkça uzuyordu.
Toplantının içeriğinin yurt savunması olduğunu öğrenen kızlar dayanamayıp içeri girdiler, erkeklerin arasında boş buldukları sıralarda oturdular.
O toplantıdan kızları polisler de çıkaramadı.
İstanbul Üniversitesi’nde kız ve erkeklerin aynı salonlarda öğrenim görmesinin yolu ilk kez böyle açılmış oldu. Daha sonra kızlar kendiliklerinden erkeklerle aynı derslere girerek emrivakiler yaptı.
İnas Darülfünunu 1921’de kaldırılarak üniversitede karma eğitime resmen geçilmiş oldu.
1921 yılında başlayan “karma eğitim”i, bugün tartışır olduk.
Bu utanç, böyle bir öneriyi ortaya atanlara yetmez mi?
Eğitimde karma sistemi kaldırıp, dini ağırlıklı bir eğitim sistemi hayaliyle yanıp tutuşarak, Osmanlıcayı zorunlu hale getirmeye çalışanlara istatistiki olarak cevap vermek gerekiyor.
Başarı durumuna bakalım
Uluslararası matematik ve fen bilimleri sınavları TIMSS ile PISA tarafından yapılıyor. Son sınav sonuçları gösterdi ki karma eğitimin yapıldığı Singapur, G.Kore, Japonya, K.İrlanda, Belçika, Finlandiya ve İngiltere başarı sıralamasında üstlerde yer aldı.
Bir de, sondaki ülkelere bakalım. TIMSS’ın matematik ve fen bilimleri sınavında, çoğu kız ve erkeklerin ayrı okullarda öğrenim gördüğü, dini eğitimin ağırlıklı olduğu ülkeler karşımıza çıkıyor. Başarısızlık sıralaması da şöyle: İran, Katar, Bahreyn, Ürdün, Filistin, S. Arabistan, Endonezya, Fas, Umman ve Gana.
Türkiye’yi eğitimde, “din adına” geri ülkeler ligine atmak istiyorlar.
Türkiye çağdaş bir ülke olmak yerine Cumhuriyet öncesi değerlerine doğru hızla gidiyor.
Nedir bu eskiye özlem?
Nedir bu yobazlık?
Nedir bu Cumhuriyet kuşaklarının Atatürk’e ve Cumhuriyet değerlerine ihaneti?
Nedir bu her şeyini Atatürk’e borçlu olan Türk halkının önemli bir bölümünün aymazlık uykusu?