Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Haziran '13

 
Kategori
Tarih
Okunma Sayısı
413
 

Kavimler Göçü, Roma’nın sonu ve günümüzde Yeni Ortaçağ

Roma büyük bir devlet idi. Tarihte en büyüklük sıralamasında 3. olur. (Birinci İngiltere, ikinci Rusya veya tersi.)

Roma Antik Yunan’ın devamı idi veya öyle sayılır.

Roma bir uygarlık sayılır ama öyle değir. Roma’nın en ünlü şeyi hukuku sayılsa da, Hammurabi hukuğu vardır ama bir Roma hukuğu yoktur. Bildiğimiz sömürgenlerin mülkiyetçi yasalarının en acımasız formlarını içerir.

Roma’nın tarihe Hannibal’i, Spartakus’u ve Attila’yı hediye etmesi ilginç.

Roma, gelecekbilimin bilimkurgu kanadındaki Asimov’un, uygarlık kurtarma operasyonu (Fukuyama’dan ve Huntington’dan 70 yıl önce sunulmuş) olarak model aldığı devlettir.

Roma’nın sonunu Kavimler göçü getirmiştir.

Roma bitmiş, Orta Çağ başlamıştır.

Roma bitmiş ama onların en ciddi rakibi Germenler (bugünkü Almanlar), Kutsal-Roma Germen İmparatorluğu’nu kurmuştur ve bu olgu barbar-uygar ilişkisi açısından ilginç bir örnektir.

Günümüzde de yeni bir Ortaçağ’dayız.

Bunun görünen en büyük müsebbibi ABD. (AB 1945 itibarıyla kaput oldu.) ABD-AB ilişkisi de, barbar-uygar ilşkilerine epeyi benzedi: Germenler gibi eskiden sömürgesi oldukları yerleri yeni sömürgeleri yaptılar.

ABD’nin tekkutuplu kalmasında gözden kaçan 2 durum var:

SSCB, zaten ABD’nin tam rakibi değildi. Artı: AB göçmeseydi, ABD’ye meydan kalmazdı.

Yani, bu açıdan ‘dünya sistemiciler’in, Moğol İmparatorluğu veya Sasaniler için belirttikleri durum ABD için de geçerli olabilir:

Dünya ve tarih genel bir iniş / kriz dönemine girerken, ortalığın boşluğundan yararlanıp, kısa ama parlak bir dönem yaşamak. Bu bir.

Bugün de yüksek nüfuslu bir kavimler göçü var. ABD’nin kendisi yalnızca bir göçmen-ülke zaten. 300 küsur milyon nüfusla yılda 2 milyon kişi filan (legal ve illgeal olarak) göçmen alıyor sürekli. Bu iki.

Yani, yeni Ortaçağ için, ana-direk 2 konum da mevcut.

Tarihe bakalım:

Ufukta süper güç aday adayı olarak Brezilya ve Hindistan var.

Çin nasıl ABD’den büyük bir bela yarattıysa ama er geç (herşey taşıma ve ithal olduğu için) çökecekse ki zaten Çin de bir boşluktan yararlandı, eski-SSCB’ninkinden), Brezilya da onlardan büyük bela olur. Çünkü tarihin resmi-kriminal ilk devleti ve dünyanın uyuşturucudan en çok para kazanan ülkesi onlar.

Hindistan ise, tam 3. Dünya uykusunda. Zaten bir altkıta olarak bir ülke de sayılamayabilir.

Geriye bir şey kaldı mı?

Evet, küsuratlar: 180 minik ülke filan.

Ortaçağ’ın bir özelliği de, bugünkü modern AB’ye o yoldan gelinmesi: Almanya, Kutsal Roma-Germen’den sonra, yeniden ancak 20. Yüzyıl’da birleşti. O zamana dek bir sürü prenslik vardı. (Küçük devletlerin kültürel fermentasyonu, büyük devletlerden daha çok arttırması özel bir durum: Herhalde daha çok ve yakın temas-etkileşim oluşuyor.)

Peki, tüm bunları anlattık. Ufukta ne görümekte?:

Çin hesabınca heyecanlı günler.

Soru şu:

Fetret Devri yeniden olsa, hangi şehzadeyi seçerdiniz?

Ben hiçbirini seçmezdim ve kellem giderdi.

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Reha Bey, ara sıra yazılarınızı okuyup yorumlar yazdığım oldu; ama bildiğimiz ölçüsünde varız blog dünyasında… “Off off başka bir demiyorum” ifadenizi doğru bulmadım. İfadelerimde herhangi bir ima yoktu, dünyada herkes kâfi derecede bir bilgi sahibi olur. Çoğu zaman bildiklerimizin bile cahili olabiliriz. Hele sosyal bilimlerde! Her neyse görüşmek üzere, sevgi ve saygılar…

Rıza Üsküdar 
 06.06.2013 23:08
 

Reha Bey, devşirdikleriyle birlikte! Ama yine de düşünce kifayetsizliği, bizim gibi sadece düşünce paylaşanlar için iyi bir mevkidir. Görüşmek üzere, sevgi ve saygılar…

Rıza Üsküdar 
 06.06.2013 17:37
Cevap :
Oof of off... Başka bir şey diyemiyorum...  06.06.2013 17:54
 

Evet, Yeni Ortaçağ düşüncene katılıyorum, daha önce yazdığım bir yazımda “Endüstriyel Kapitalizm’in Ortaçağı” tanımlaması yaptım, yazınızda anlattığınız Yeni Ortaçağ için. Ne var ki bu sürecin arka planında ilahi dinlerden çok bir ideoloji olan Siyonizm vardır. Dolayısıyla BOD projesi, 1096-1099 yıllarında gerçekleştirilen I. Haçlı Seferi’nin Siyonizm versiyonudur. Hedefe 1999’da ulaşma arzusu içindeydiler; ama 2000’e girişte planları altüst oldu. Oğul Bush’un 2003’te yeniden sefere çıkması yeni bir evresi, sözde ‘Arap baharı’ da bir başka evresi oldu; ama bu evreler ‘Z’ planına kadar gidecek… Sonuçta yol iki görünüyor, ya Endüstriyel Kapitalizm’in Ortaçağı tüm dünyada hâkim olacak, ya da insanlık uzun süren bu mücadeleden aydınlık yeni bir dünya kurmayı başaracaktır. Görüşmek üzere, sevgi ve saygılar…

Rıza Üsküdar 
 06.06.2013 12:56
Cevap :
Şu anda İsrail'in veya siyonizmin kötü olan herşeyi yaptığını düşünmek, düşünce kifayetsizliğidir.  06.06.2013 12:59
 

Reha Bey, Yakınçağ’da kaç kelle gitti biliyor musunuz? Sadece II. Dünya Savaşı’nda 60 milyon insanın kellesi gitti. 1789 Fransız İhtilal savaşlarından başlayıp, alt alta topladığımızda, bilmem ki sayı milyara yaklaşır mı? 1989 Berlin Duvarı yıkılalı beri de bir hayli kelle gitti… Balkanlardaki parçalanma, Kafkaslardaki parçalanma, Afganistan’ın, Irak’ın işgali vs. Sırf Irak’ın işgalinde 1.5 milyon Iraklı öldü. Zaten bu ABD ve küresel efendisinin bir laboratuar çalışmasıydı, başarılı olmuş olacak ki peşinden sözde ‘Arap baharı’ başladı, görünen o ki bize de sirayet etti. Aslında bize çoktan sirayet etmişti, Kürt ayrılıkçı terörü üzerinden 50 bine yakın insanımızı kaybetmedik mi?

Rıza Üsküdar 
 06.06.2013 12:54
Cevap :
Orta Çağ'lar varsa, rönesanslar da var. Bu metin dizilerinin gösterdiği budur. İronik olan şudur: 11. Yüzyıl Ön Asya'sı gibi yerzamanlar, engizisyonu ve rönesansı içiçe yaşadı. Şu anki dönem bu mudur, bunun analizi peşindeyiz. Bu bir. Gelecek olan rönesanstansa, engizisyonsuzluk daha mı evladır, bunu tartışıyoruz. Bu iki. Metinleri yüzeysel okumayın.  06.06.2013 13:01
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 2216
Toplam yorum
: 1121
Toplam mesaj
: 127
Ort. okunma sayısı
: 500
Kayıt tarihi
: 16.08.06
 
 

Serbest yazarım. 1960 doğumluyum. BÜ İşletme mezunuyum. ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster