Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Mayıs '09

 
Kategori
Basın Yayın / Medya
 

Kelime oyunu

Kelime oyunu
 

Televizyonda “Kelime Oyunu” adında bir yarışma var. Kanal 1’de akşama doğru yayımlanıyor ve denk geldikçe izliyorum.

Yarışma formatı çok sade, 4 ile 10 arasında harf sayısı olan yanıtlar aranıyor. Her sayıdan ikişer soru yani toplam 14 soru soruluyor. Yarışmacı hiç harf açtırmadan yanıtı verebildiği gibi belli sayıda harf açtırdıktan sonra yanıtı verebiliyor.

Yarışmacıya 4 dakika süre veriliyor. Sorunun okunması da bu süre içinde yapılıyor. Yarışmacı emin olmadıkça bir harf isteyince bilgisayar herhangi bir harfi açıyor ve yanıt verirken yarışmacı düğmeye basıp süreyi durduruyor. Doğru yanıt verirse hemen açılıyor, yanlış yanıt olduğunda birkaç deneme hakkı veriliyor, bu arada doğru yanıt çıkmazsa yanıt açılıyor.

Bilinen yanıtta henüz kapalı olan her harf 100 puan alıyor. Yarışmada alınabilecek en yüksek puan 9800, bu da tüm soruları hiç harf açtırmadan olanaklıdır, yani olmayacak bir durum.

Yarışmacı hata yaptığında doğruyu söylemiş olsaydı alacağı kadar puan toplam puanından düşülüyor. Hafta içinde 5’er yarışmacı yarışıyor ve her yarışmayı kazanan hafta sonundaki yarı finale kalıyor. Yarı finalleri kazananlar da finalde yarışıyor.

Yarışmanın sunucusunun oldukça ciddi olması programın ciddiyetini artırıyor ancak hep formal olma çabası birçok yineleme yapmasına neden oluyor bu da programı zayıflatıyor.

Programın formatı biraz geliştirilse oldukça ilgi görecek bir yarışma olabilir.

1. Yanıtların 4-10 harf arasında değişmesi yerinde bir uygulama. Ancak yanıtlarda birden çok sözcüğün olması nedeniyle yarışma 11, 12 harfli yanıtlara da uzatılabilir.

2. Yanıtlarda ikilemeler kullanılıyor. Örneğin 5 harfli bir ikileme 10 harfli yanıtı oluşturuyor. Oysa bu ikilemeler ikilemenin bir sözcüğü değerinde olabilir. OOOOOXXXXX şeklinde sorulabilir.

3. Birçok sorunun yanıtının sonu mastar ile bitiyor. Bu durumda açılan harfler M ve K olursa yarışmacının hiç işine gelmiyor. Yani yarışmaya şans unsuru katılıp yarışmacılar arasında haksızlığa neden oluyor. Örneğin 8 harfli ve sonu mastar olan sözcük OOOOOMxK şeklinde 5 harfli yanıtlar arasında sorulabilir.

4. Hatalı yanıt verildiğinde bekleme süresinin belirsiz olması ciddi bir yarışmaya uymuyor. Burada süre açık olarak geriye sayabilir.

5. Yarışma 4, 4, 5, 5, …. 10, 10 uzunluğunda yanıtlar sırasıyla yapılıyor. 4, 5, … 10, 4, 5, …10 sıralaması ya da 4, 5, … 10, 10, 9, … 5, 4 sıralaması yarışmaya değişik bir hava katabilir.

6. Kimi günler birden çok iyi yarışmacı oluyor ve o gün yüksek puanlarla eleniyorlar. Günün ilk yarışmacılarından biri çok yüksek puan yapınca daha sonraki yarışmacılar onu geçmek için riske giriyor ve bu nedenle yarışmayı kazanabiliyor. Oysa ilk sırada yarışsa daha az puan alabilecekken sırası sayesinde yarışmayı kazanıyor. Ya da tam tersi oluyor. İyi puan alabilecekken daha öncekinin puanını bildiği için başarısız olabiliyor. Günlük yarışmalardan birinciler yarı finale çıkarken o haftanın birinci olamamış en iyi iki yarışmacısı da seçilebilir. Bu da yarışmacıların diğerleriyle değil kendileriyle yarışmasını sağlar.

Kelime Oyunu güzel bir yarışma ancak üzerinde biraz çalışmak gerekiyor.

Ankara, 24 Mayıs 2009

 
Toplam blog
: 1735
: 2429
Kayıt tarihi
: 22.09.06
 
 

27 Mart 1959'da İnebolu Yeşilöz Köyünde doğdum. Yeşilöz Köyü İlkokulu, Yeniyol İlkokulu, İnebolu ..