Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Temmuz '11

 
Kategori
Güncel
 

Kemal Burkay’ın 31 Yıllık Yurt Özlemi Bitti!

Kemal Burkay’ın 31 Yıllık Yurt Özlemi Bitti!
 

1976’ın baharında Ankara’dan gelen bir telefon, Tarsus'tan Mazgirt Lisesi’ne sürüldüğümü haber verdi. Mazgirt’, Tunceli’nin bir ilçesiydi.Bundan daha güzel bir sürgün yeri olur muydu?

Mazgirt’e bir hevesle gittim.

Kitaplarımdan özenle seçtiklerimi götürecektim Mazgirt’e.

Ayırca, Ankara’dan yeni yeni kitaplar aldım. Özellikle son sınıf öğrencilerine yararlı olur düşüncesiyle arkadaşlar aracılığıyla “test”ler elde ettim... Düşüncem, toplumsal bilinç düzeyinin yüksek olduğunu düşündüğüm öğrencilerin üniversiteyi kazanmalarına yardımcı olmaktı.

*****

Öğrenciler, dünyada ve Türkiye’de olup biteni yakından izliyorlardı.

Bilimsel kitapların dışında öğrencilerin ilgisini en çok, Kemal Burkay’ın “Dersim” deki şiirleri, Erdal Öz’ün “Yaralısın” kitabı çekmişti. Derslerde, kompozisyon derslerini okuma dersi yapıyorduk, bunlardan da şiirler, parçalar okuyordum.

Deniz Gezmiş’i kim sevmedi ki?

Kemal Burkay’ı kim sevmezdi ki?

Mazgirtli Kemal Burkay’ın şiirlerini dinlemek, bir Mazgirtli için doyulmaz bir zevk verirdi. Sonra, şarkı olarak dinlediğimiz “Gülümse”yi, “Hadi gülümse bulutlar gitsin”, “Bir kedim bile yok anlıyor musun?” dizelerini kim unutabilir?

Ya da kim anımsamaz ki?

*****

Kemal Burkay, 31 sonra yurduna döndü; sürgünlük bitti böylece. Ben de 1976’ya, Mazgirt’e gittim.

Kemal Burkay, 31 yıl sonra, memleketine/ Dersim’e/ Mazgirt’e daha bir yakın.

Ben de, şair Kemak Burkay’ı sevdim.

Şair, sonradan nereye savrulursa savrulsun, yönelirse yönelsin, şiirlerdeki bulduğunuz tat, bozulmaz.

*****

Kemal Burkay, yurtdışına gitmek zorunda kaldığı zaman 43 yaşındaydı; 74 yaşında yurduna döndü.

Burkay, 31 yıldır İsveç'te, sürgünde yaşadı.

Biz de, Kemal Burkay’a, iki şiiriyle “Hoşgeldiniz!” diyelim:

GÜLÜMSE

Hadi gülümse bulutlar gitsin

İşçiler iyi çalışsın, gülümse

Yoksa ben nasıl yenilenirim

Belki şehre bir film gelir

Bir güzel orman olur yazılarda

İklim değişir, Akdeniz olur, gülümse.


Sazlarım vardı, ırmaklarım vardı çok

Çakıltaşlarım vardı benim

Ama sen başkasın anlıyor musun

Tut ki karnım acıktı, anneme küstüm

Tüm şehir bana küskün

Bir kedim bile yok anlıyor musun

İklim değişir, Akdeniz olur, gülümse.

DERSİM

Bir eski öyküdür bileceksiniz

Masallardan kalmıştır Dersim

Ülkemin ortasında gizli

Yanık bir türküdür Dersim


Yıl otuz sekizdi dağlarda

İri ceviz ağaçları ve atım vardı

Belki bir gökyüzü savaşçısıydım

Bir arpa ekmeği kadar sıcaktı

Toprağım, karım ve çocuklarım


Oysa soğuk bir kuştur

Parıldar süngü


Bana niçin uzaksın düşündün mü

Kurda kuşa dostluğumu düşündün mü?


Bu sularda ölüm bile güzel

Sen hiç kurşunların anlamını düşündün mü


Yıl otuz sekizdi dağlarda

İri ceviz ağaçları ve atım vardı

Güneş ve sular ülkesinde orda

Orda ki eski bir öyküdür Dersim

TURGUT ÇELİK/ Mersin (Geçici olarak İstanbul)

 
Toplam blog
: 2458
: 2418
Kayıt tarihi
: 10.11.08
 
 

24 Kasım 1944'te İspir'de doğdum. Ankara Kurtuluş Lisesi'ni, Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesi Tü..