- Kategori
- Emlak
Kentsel dönüşüm uygulama farkları
Belediye Kanunu ve Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında yapılan uygulamaların farkları aşağıda sıralanmıştır;
UYGULAMA FARKLARI |
BELEDİYE KANUNU 73. MADDEYE GÖRE YAPILAN UYGULAMALAR |
6306 SAYILI KANUNA GÖRE YAPILAN UYGULAMALAR |
Dönüşüm Amacı |
Konut, sanayi, ticari, kamu hizmeti alanları, teknoloji parkları oluşturmak, rekreasyon ve sosyal donatı alanları oluşturmak, eskiyen kent kısımlarını yenilemek, tarihi ve kültürel dokuyu korumak ve depreme karşı tedbirler almak. |
Afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye ve yenilemek. |
Uygulama Çeşitliliği |
Alan bazlı uygulamalardır. |
Çalışmalar riskli yapı (parsel bazlı), riskli alan ve rezerv yapı alanı (alan bazlı) olarak yapılmaktadır. |
Alan Zorunluluğu |
En az 5 hektar - en çok 500 hektar alanda çalışma yapılır. |
Riskli yapı ve rezerv yapı alanı için gerekli olan alan büyüklüğü bulunmamaktadır. Riskli alanlarda minimum alan sınırı 15.000 m2'dir. Fakat Bakanlığın gerek görmesi halinde bu şart aranmaksızın riskli alan ilan edilebilir. |
Alan İlanı |
Uygulama alanı; belediye meclis kararıyla ilan edilebilir. Alanda kamuya ait taşınmazın bulunması halinde belediyenin talebi, Çevre ve Şehircilik Bakanlığının teklifi ile Bakanlar Kurulu Kararınca alan ilan edilir. |
Alan ilan edilmesi riskli alan ve rezerv alanında geçerlidir. Rezerv yapı alanı; TOKİ veya İdarenin talebiyle veya Bakanlıkça tespit edilen alanların Maliye Bakanlığınca uygun görüş alınarak Bakanlıkça ilan edilir. Riskli alanlarda ise, Bakanlık veya İdarenin talebiyle, Afet ve Acil Durum Yönetim Başkanlığından alınan görüş, Bakanlığın teklifi ve Bakanlar Kurulu Kararı alınarak ilan edilir. |
Uygulama Yetkisi |
Büyükşehir belediyelerinde meclis tarafından yetki verilmesi halinde ilçe belediyeleri ve büyükşehir belediyeleri, büyükşehir olmayan yerlerde il ve ilçe belediyeleri yetkilidir. |
Bakanlık, TOKİ, Belediye ve İl Özel İdareleri yetkilendirilmiştir. Büyükşehir Belediyelerinde ilçe belediyelerine yetki devri Bakanlık tarafından yapılmaktadır. |
Proje Uygulayıcısı |
TOKİ, Belediyeler, Büyükşehir Belediyeleri ve Büyükşehirlerde meclis tarafından yetki verilmesi halinde ilçe belediyeleri |
Bakanlık, TOKİ, İl Özel İdaresi ve Belediyeler |
Uygulamanın Konumu |
Belediye ve mücavir alan sınırları içerisinde uygulama yapılır. |
Uygulama konumu için herhangi bir sınırlama belirtilmemiştir. |
Anlaşma Sağlama Durumu |
Her ne kadar uygulamada farklılık gösterse de Kanunda anlaşma sağlama durumu hakkında belirlenmiş bir oran yoktur. |
Arsa paylarının üçte iki çoğunluğu ile karar üretilir. |
Uygulama Yetkisi |
Büyükşehir belediyelerince yapılan uygulamalarda; imar planı, parselasyon, inşaat ruhsatı, yapı kullanma izni ve tüm imar işlemleri yetkileri büyükşehir belediyelerine aittir. İl belediyelerinde bu yetki belediyelerdedir. |
Riskli alan ve rezerv yapı alanlarında plan yapma, yaptırma ve onaylama yetkisi Bakanlığa aittir. Bakanlıkça uygun görülen planlar onaylanır veya değiştirilerek onaylanabilir. |
Tasarrufların Kısıtlanması |
Proje ortak giderlerine ilişkin katılım payı ödenmeden elektrik, su, telefon ve doğalgaz hizmeti sunulmaz. İnşaat ruhsatı ve yapı kullanma izin belgesi düzenlenmez. |
Uygulama sırasında TOKİ, İdare ve Bakanlık tarafından talep edilmesi halinde, malikin de görüşü alınarak elektrik, su ve doğalgaz hizmeti verilmez. |
Taşınmaz Devri |
Eğitim ve sağlık alanları hariç kamuya ait taşınmazlar harca esas değer üzerinden belediyeye devredilir. |
Uygulama alanında kamuya ait taşınmazlar bedelsiz olarak TOKİ'ye veya İdareye devredilebilir. |
Muafiyet |
Yıkılarak yeniden yapılan münferit binalarda ilgili vergi, resim, harçların dörtte biri alınır. |
Kanun kapsamında; işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile uygulamalar, noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden; kullandırılan krediler sebebiyle lehe alınacak paralar ise banka ve sigorta muameleleri vergisinden müstesnadır. Riskli alanlarda; kullanım maksat değişikliği veya yapı alanındaki artışlar hesaplanarak aradaki harç ve ücretler ödenir. |