Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Mart '16

 
Kategori
Güncel
Okunma Sayısı
326
 

Kılıçdaroğlu'nun dönmeyi arzu ettiği "Türkiye'nin kurucu ayarları" nedir?

Kılıçdaroğlu'nun dönmeyi arzu ettiği "Türkiye'nin kurucu ayarları" nedir?
 

Türkiye'nin "kurucu ayarlarının" belirlendiği TBMM...


KILIÇDAROĞLU DİYOR Kİ, "TÜRKİYE YÖNETİLEMİYOR"; TÜRKİYE "KURUCU AYARLARINA" DÖNMELİDİR...

CHP Genel Başkanı Kılıçdaroğlu, Ankara'da gerçekleştirilen bombalı terörist saldırısından sonra, olayı kınadıktan sonra hükümete yönelik eleştirisini yaptı ve hemen arkasında da, bu eylemin de sorumluluğunu hükümete yükledi... Bu eleştirisinde benim dikkatimi çeken iki cümle oldu...

Bunlar, bloğumun başlığını oluşturan, "Türkiye iyi yönetilemiyor" ve "Türkiye kurucu ayarlarına dönmelidir" cümleleri idi...

"Türkiye iyi yönetilemiyorsa" bunun çaresi, yönetimin değiştirilmesidir... Bunun da, arzu edilen şekli, demokratik seçimlerdir... Bunun için de, ya seçimlerin yasal zamanını beklemek; ya da "erken seçim" yollarını aramaktır...

Bunu geçelim...

*

KILIÇDAROĞLU'NUN, DÖNMEYİ ARZU ETTİĞİ  "TÜRKİYE'NİN KURUCU AYARLARI"...

Şimdi ben size, Kılıçdaroğlu'nun dönmeyi arzu ettiği "Türkiye'nin kurucu ayarlarını"  kısaca özetleyeyim... Bakalım neymiş bunlar?

1- M. Kemal'in kurduğu ilk "Meclis Hükümeti", "Kuvvetler Birliği" ilkesine bağlıydı... Daha iyi anlaşılsın diye biraz açayım; demokrasinin olmazsa olamaz yönetim şekli "Kuvvetler Ayrılığı" ilkesi DEĞİL...

Bu, bir sonraki Cumhuriyet Devleti'nin ilk "KURUCU AYARI" idi...

CHP Genel Başkanı Kılıçdaroğlu, bu "AYARA" mı DÖNMEK İSTİYOR?

*

2- 23 Nisan 1920'de açılan Büyük Millet Meclisi bünyesinde oluşan "Meclis Hükümeti", 20 Ocak 1921 yılında kabul edilen Anayasa'nın 2. maddesine belirtilen "yürütme gücü" ve "yasama gücünün"  kendisine ait olduğunu ilan etmişti. Türkiye Devleti'nin de bu BMM Hükümeti tarafından yönetileceğini hükme bağlanmıştı...

Bu da, bir sonraki Cumhuriyet Devleti'nın ikinci "KURUCU AYARI" idi...

CHP Genel Başkanı Kılıçdaroğlu, bu "AYARA" mı DÖNMEK İSTİYOR?

*.

3- Bu iki "kurucu ayar" ile Cumhuriyet Devleti'nin kuruluş aşamasına gelinir... 1923 yılında Cumhuriyet kurulur ve 1924 yılında da, kurulan Cumhuriyet Devleti'nin Anayasası yapılmış ve yürürlüğe girmiştir...

Bu anayasa da, 1921 Anayasası'nın "ayarlarını" korumuştur... Yani, günümüze göre, demokratik olmayan "güçler birliği" sistemi aynen korunmuştur... Yani, "kuvvetler ayrılığı" sistemi yoktur.

Bu Anayasa'nın 5. maddesi, "yasama yetkisinin" ve "yürütme gücünün", TBMM'nde belirir ve toplanır" demektedir... Bu Anayasa'da, Meclis üstünlüğü vardır. Meclis'in üstünde bir kuvvet  yoktur... (Örneğin AYM ve "...tay"la biten diğer yargı organları gibi)

Bunlar da, yeni Cumhuriyet Devletinin, kabul ettiği Anayasa ile belirlenen "KURUCU AYARLARI" idi..

CHP Genel Başkanı Kılıçdaroğlu, günümüze göre hiç de demokratik olmayan bu "AYARLARA"DÖNMEK İSTİYOR?

CHP Genel Başkanı Kılıçdaoğlu, bu "kurucu ayarlara" dönüldüğünde, terörün de biteceğini söylüyor...

Öyleyse hemen dönelim...

Ben varım... Bu ayarlarda "demokrasi" es geçilmiş; ama olsun... Ben yine de varım...

Ama, "demokrasi aşığı" CHP'li milletvekilleri ne der acaba?

Genel Başkanlarının bu "GERİ DÖNÜŞ" arzusuna...

cdenizkent

----------------------- :

Bloğumda geçen anayasa maddeleri, 1921 ve 1924 Anayasalarından alınmıştır....

ali açıköz bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Deniz Bey,CHP'li,MHP'li değilim.Tarafsız ve Objektif olmaya gayret eden vatandaşım.Size hiç bir şekilde katılmıyorum.Olayları görmek istediğiniz gibi yazıyor.Yorumluyorsunuz.Saygılarımla...

mehmet binlik 
 26.03.2016 14:25
Cevap :
Merhaba Mehmet Bey...CHP'li, MHP'li değilim diyorsunuz ama, AKP'li ya da HDP'li de değilim demiyorsunuz. Tarafısız olmaya çalışıyorsanız, AKP'li ve HDP'li de değilim demeniz gerek miyor mu?...Bunu geçelim. Mehmet Bey, siyasi yazılarım benim eğlencem ve fikir cimnastiğimdir; sabah sporu gibi. Ben esas tarihçiyim. Bu yazdıklarımda tamamen %100 doğrudur...Bulursanız 1921 ve 1924 Anayasalarını bir okuyun...Ben kulaktan dolma bilgilerle blog yazmam..Herkes, okuduğu kadarı ile bilgi sahibidir. İster katılın ister katılmayın; bu böyledir...Selamlar.  26.03.2016 17:52
 

Deniz Bey,haklı olmak için olayları tersten okumaya,ters göstermeye çalışmak bizi bugüne getirdi.Gündem ne zaman AKP aleyhine sıkışsa yada AKP eline gözüne bulaştırsa ya Muhalefet ya da Mustafa Kemal Atatürk dönemine dönülüyor.AKP hatalı sollama yapıyor.Yolcu koltuğunda Ali oturuyor.Kazayı ondan yaptım deniyor.AKP sürat yapıyor.Kaza yapıyor.Arka koltukta Ali oturuyor.Kazayı ondan yaptım diyor.Biraz da özeleştiri yapmak lazım.

mehmet binlik 
 19.03.2016 15:47
Cevap :
Merhaba Mehmet Bey...Bakın size bir şey söyleyeyim...Kimse farkında değil ama. Erdoğan, Mili Mücadele'nin 1919'dan 1923 yılına kadar olan bölümünü yüzde yüz kabul ediyor; ondan sonrasına sıcak bakmıyor.Çünkü, 1919-1923 arası otoriter bir yönetimdir.Şu anda da, bırakın AKP'yi, Başbakan'ı da;onlar etkisiz eleman.Erdoğan, Cumhurbaşkanlığı seçim öncesinde propaganda gezilerine nerden başladığını hatırlıyor musunuz? Samsun'da başladı ve buradaki ilk konuşmasında da, hatırladığıma göre "yeni Türkiye" sözünü de ilk kez burada kullandı.Erdoğan, bu duruşunu taviz vermeden hala sürdürüyor. gidiyor.Zaten ara sıra, "Bu süreç, yeni İstiklal Savaşı Mücadelesidir" demiyor mu? Adam, bunu ukde olarak kafasına ve kalbine koymuş.Muhalefet de, Cumhuriyeti yıkmaya çalışan Cemaat; bir yandan da PKK sevdalısı HDP ile kankalık yaparak Erdoğan'ın düşüncesini doğruluyorlar.CHP'de kızgınlıktan ne yapacağını bilmez durumda. Erdoğan'ın çoktan döndüğü "kurucu ayarlara" dönek istiyor...Durum özetle bu.S elamlar.  23.03.2016 15:47
 

Deniz Bey,Kurucu Ayarları ile Başkanlık değil de Başka bir şey ima edilmiş olamaz mı?Her şeyden bir Başkanlık çıkarma yarışına girmek ne kadar doğru?

mehmet binlik 
 19.03.2016 15:36
Cevap :
Mehmet Bey..."Kurucu ayarlar" konusunda, Kılıçdaroğlu'nın benim yazdıklarımı bildiğini hiç sanmıyorum...Neden böyle dediğini de bilemiyorum. Sanırım birileri kulağına fısıldamıştır bunu...Kurucu ayarlar, biraz zorlanırsa, başkanlık sistemine benzer bir durum yaratılabilir...Atatürk'ün kurucu ayarları, zor bir geçiş döneminde uygulanan bir tercihtir...Ve, benzer durumlarda, ben de geçici olarak "otoriter yapıyı" öngörebilirim...Atatürk döneminde olduğu gibi, "zor dönemlerde, büyük idealler için demokrasiden ödün verilmesi anlamlı görülebilir" diye düşünürüm...Selamlar.  20.03.2016 14:43
 

Kılıçtaroğlu'nun söylediklerinin pek mantığı yok.

Kerim Korkut 
 15.03.2016 20:43
Cevap :
Merhaba Kerim Bey...Bana da öyle geldi...Eğer, kurucu ayarlara dönersek, şimdi istenen başkanlığı mumla ararız...Bir de şu var; Cumhuriyet kurulduğu zaman Türkiye'de hala "halifelik" vardı...Ama, Kılıçdaroğlu bunu bilmez...Selamlar...  16.03.2016 18:15
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 917
Toplam yorum
: 2414
Toplam mesaj
: 64
Ort. okunma sayısı
: 1345
Kayıt tarihi
: 11.12.07
 
 

İstanbul doğumluyum. İlk, orta ve lise öğrenimi İstanbul'da tamamladım. İstanbul Üniversitesi'nde..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster